Політична ситуація останніх днів збурила не лише керівництво нашої країни як безпосереднього учасника змін і перетворень, а й мало не кожного українця, якому не байдужа доля держави. Називати це можна і проблемами зростання, і кризою. Так і охарактеризував поточний стан справ Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк під час традиційного спілкування зі співгромадянами у десятихвилинному форматі.

Проте, на його думку, не все так погано, як може здатися на перший погляд. Адже криза, за влучним висловом глави уряду, — це завжди можливість. «Вважаю, що така криза для українського політичного класу була необхідна. І ми повинні використати саме цю можливість, щоб перезавантажити відносини в українській владі. Щоби проголосити принципи, з якими український уряд і надалі працюватиме і проводитиме реформи», — розповів Прем’єр.

З іншого боку, він не міг не визнати перед народом, що було зроблено й чимало помилок, що уряд часто не встигав за перебігом подій і за потребою пришвидшення реформ. Хоч і закликав визнати, що очолюваний ним уряд за рік зробив більше, ніж усі попередні за два десятиріччя.

Одеському припортовому заводу Кабмін обіцяє цьогоріч знайти гідного власника. Фото УНІАН

Геть бізнес-інтереси!

Тож Арсеній Яценюк озвучив основні принципи й засади, які обстоюватиме уряд найближчим часом. Перший полягає у відсутності політичного тиску і політичної корупції. «Кожен міністр, призначений урядовою коаліцією, несе всю повноту відповідальності за свою галузь і за ту політику, яку він визначає в галузі. Жодна з політичних фігур чи жоден бізнесмен, який має власні інтереси, не має права тиснути на міністра й змушувати його ухвалювати ті рішення, які суперечать політиці міністра та інтересам Української держави. Більше ніяких політичних квот в органах державної влади і управління. Жодних політичних і бізнес-інтересів у керівництві державних компаній і державних банків», — чітко визначився Прем’єр.

Нетерпимість до політичної та економічної корупції — другий принцип Арсенія Яценюка. Будь-які призначення на державні компанії здійснюватимуть виключно через незалежний номінаційний комітет. І 60 найбільших державних компаній отримають нових і незалежних керівників. Незалежних як від політичних фракцій і партій, так і від бізнес-груп і бізнес-еліт.

Крім того, нинішній рік має стати роком чесної та прозорої приватизації. На приватизацію має бути виставлено Одеський припортовий завод, компанію «Центренерго», інші енергетичні компанії. Від парламенту очікують ухвалення закону, який дасть змогу стратегічному інвесторові взяти участь та на публічному й чесному прозорому конкурсі придбати державні об’єкти для залучення іноземних інвестицій, створення нових робочих місць, модернізації економіки й позбавлення держкомпаній політичного впливу і статусу годувальниць для політичних сил.

Повна прозорість діяльності керівників органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та народних депутатів України — третій урядовий кит. Засідання Кабінету Міністрів транслюватимуть у прямому ефірі. «Ми повинні побороти телефонне право та будь-які спроби тіньових домовленостей за лаштунками прозорої української політики. Для цього Кабінет Міністрів ухвалює рішення про запровадження кодексу етичної поведінки державного службовця та вносить до Верховної Ради Кодекс доброчесності політичного діяча, — провадив далі Арсеній Яценюк. — Ці рішення передбачають обов’язковість фіксації всіх зустрічей та перемовин політичних діячів та керівників органів державної влади».

Четвертим принципом Прем’єр називає відповідальність, підзвітність і підконтрольність уряду Верховній Раді. Арсеній Яценюк вважає: «Конституційний обов’язок Прем’єра та міністрів — прозоро і чесно звітувати перед українським парламентом за ту роботу, на яку нас наймали». Він нагадав, що уряд сформувала парламентська коаліція. Його діяльність визначено коаліційною угодою та програмою діяльності Кабінету Міністрів, підтриманою парламентаріями. Тобто уряд виконує свою частину роботи як виконавча гілка влади. Але парламент голосує за закони, необхідні для проведення реформ у країні, й довіряє сформованому ним самим уряду. І допомагає йому змінювати країну, проводити правильні рішення для держави.

Нарешті останній, але від того не менш важливий принцип розподілу влад. Президент — глава Української держави. І Кабінет Міністрів відповідальний перед ним.

Тобто уряд — виконавча гілка влади, відповідає за соціальну, економічну, фінансову, бюджетну політику, фінансування армії. Він потребує всієї повноти виконавчої влади, щоб виконувати план реформ, визначений главою держави.

Хто готовий до відповідальності?

Політична дискусія про необхідність зміни уряду триває з першого дня, відколи його було призначено. «Президент і Верховна Рада мають право внести резолюцію недовіри Кабінету Міністрів, — наголошує Прем’єр. — Якщо хто-небудь із наших політичних діячів вважає, що цей уряд не виконує програми і не проводить реформи, то до парламенту можна внести 150 голосами резолюцію недовіри, проголосувавши за відставку».

Утім, Арсеній Яценюк закликав припинити лякати відставкою. Ми прийшли сюди працювати задля реальних змін у країні. Йдеться не про персоналії, а про конкретні ціннісні речі: економічну програму стабілізації ситуації в країні й політичну стабільність у державі.

Нині в боротьбі за владу й «хлібні місця» деякі політики забули, що Україна перебуває у стані війни, не подолала економічної кризи. А люди очікують реальних змін.

«Моя команда і я не будемо зупинятися на півдорозі у проведенні реформ. Саме тому українські міністри прийняли рішення повернутися до уряду, щоб проводити ці зміни у країні на проголошених принципах. Якщо в будь-кого є альтернативна програма чи він не поділяє цих принципів, беріть відповідальність на себе. Але ми й далі йтимемо цим шляхом — шляхом побудови сильної суверенної європейської України», — резюмував Арсеній Яценюк.