Від початку 1990-х українська економіка пережила немало потрясінь. Це навчило вдумливих підприємців швидко концентруватися та переорієнтовуватися залежно від складних економічних умов.

Попри всі справедливі нарікання на недосконалість нововведень з боку органів виконавчої влади, тримати курс на оптимізацію і розвиток допомагає держава.

Останнім часом влада, вочевидь, почала більше прислухатися до думок бізнесу. Зокрема, орієнтуватися на платника податку і знаходити розумний компроміс.

Що нині переживає малий і середній бізнес, як у дзеркалі, відображається під час урядової телефонної «гарячої лінії». Саме тут водночас із суспільним діалогом налагоджено постійний зворотний зв’язок із підприємцями щодо практики ведення бізнесу.

В управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру повідомляють, що в поточному році надійшло близько 900 звернень від підприємців з усіх регіонів країни. Переважно громадяни потребували фахових консультацій та роз’яснень (80%), зокрема щодо податкової звітності та сплати загальнодержавних платежів тощо.

Проблема лібералізації вітчизняної податкової системи — чи не найголовніше, що нині турбує українських підприємців. Істотні зміни щодо цього є. Спрощено процедуру отримання ліцензій та дозволів, зменшено їхню кількість. У планах податківців — скорочення кількості податків із 22 до 9, що дасть змогу спростити звітність і зменшити витрати. Низку податків і зборів планують реформувати. Водночас намічено покращити адміністрування та систему сплати податків і зборів.

Бізнес нині досить активно користується електронними послугами, які податківці запропонували ще в 2011 році, та сервісними центрами, котрі відкрито у всіх регіонах України.

Проте електронізація звітності не є примусовою. Відзвітувати згідно з законодавчими нормами можна і на паперових носіях.

Тим часом скаргами про порушення цього права рясніє урядова «гаряча лінія».

Люди обурюються: податкова змушує здавати саме електронні звіти або ж «наполегливо» рекомендує користуватися електронними сервісами. Однак не всі (особливо старші люди, яких багато серед ФОП) можуть упоратися з Інтернетом. Та й щодо отримання цифрового підпису часто великі черги, нарікають дозвонювачі.

Житель Конотопа Сумської області поскаржився на те, що працівники Конотопської ОДПІ ГУ Міндоходів у Сумській області відмовляються приймати в нього податкову звітність у паперовому вигляді та змушують користуватися винятково засобами телекомунікаційного зв’язку. Звернення розглядало Головне управління Міндоходів у Сумській області. Клопотання заявника задоволено.

А приватний підприємець з Одеси просила перевірити правомірність нарахування їй ДПІ в Овідіопольському районі штрафних санкцій та пені у зв’язку з несвоєчасною сплатою єдиного соціального внеску. Головне управління Міндоходів в Одеській області визнало вимоги заявниці цілком законними, оскільки сталася технічна помилка. Тому штрафні санкції та пеню скасовано. 

На кожне таке повідомлення, запит чи скаргу на дії посадовців, які перешкоджають законній діяльності суб’єктів господарювання, владні органи негайно реагують.

Загалом за період з 4 по 10 серпня на урядову телефонну «гарячу лінію» надійшло 27 458 дзвінків, через Інтернет зареєстровано 428 звернень. 

0-800-507-309 — Урядова телефонна «гаряча лінія» працює цілодобово. +380-044-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном. Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua