Знизити аварійність і зробити безпечнішим вітчизняний наземний транспорт — завдання із завдань. Виконати його за умов низької законослухняності учасників дорожнього руху непросто. Саме тому особлива відповідальність покладається на контролюючі органи, серед яких Укртрансінспекція. Про трудові будні цього відомства нашому кореспондентові розповів його керівник.

Голова Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті Євген ПРОНЧЕНКО— У положенні про Укртрансінспекцію сказано, що до вас особисто і  очолюваної вами структури можуть звертатись громадяни. З чим саме приходять люди?

— До мене особисто і до Укртрансінспекції звертається велика кількість громадян з різних питань. Однак найчастіше з проханням поліпшити перевезення пасажирів. Передусім ідеться про ставлення водіїв до виконання своїх безпосередніх обов’язків та покращення транспортної мережі. Кожен, хто має конкретні факти щодо порушень перевізниками автотранспортного законодавства чи зловживань працівниками інспекції, може зателефонувати за номерами, вказаними на офіційному сайті Укртрансінспекції. Ми також підключені до бази Урядового контактного центру. Крім того, в кожному нашому територіальному управлінні працює своя телефонна «гаряча лінія».

— Серед великої кількості функцій, якими наділена інспекція, головним є реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному, міському електричному та залізничному транспорті. Як втілюєте її в життя?

— Головним нашим пріоритетом є гарантування безпеки на наземному транспорті. З метою зменшення аварійності у галузі та збереження людських життів ведемо роботу за кількома основними напрямками. Найперше це — державний контроль, який є найдієвішим механізмом запобігання аварійності та недопущення на ринок нелегальних перевізників. А ще він дає можливість своєчасно усунути недоліки, які впливають на рівень безпеки перевезень.

Саме задля цього посилюємо нормативно-правову базу. Зокрема затвердили порядок зупинки транспортних засобів нашими працівниками та інструкцію з оформлення протоколів про адмінпорушення. Зміни відбуваються і на законодавчому рівні: посилюється відповідальність перевізників за порушення чинних норм, виписаних у Кодексі про адміністративні правопорушення та в Законі «Про автомобільний транспорт».

А ТИМ ЧАСОМ

Як правильно перевозити негабаритні вантажі

Перевезення негабаритних і великовагових вантажів є одним із найскладніших видів автоперевезень. Для цього потрібен спеціальний транспорт, наявність необхідних дозволів та попередніх погоджень, а при необхідності супровід та конвой вантажу, спеціально навчені водії, а також багато інших умов, дотримання яких вимагають правила перевезення негабаритних і великовагових вантажів, повідомляє сайт www.tad.com.ua.

Перевезенням негабаритних і великовагових вантажів в Україні і за кордоном на високому професійному рівні успішно здійснює компанія "Транс-Авто-Д". Для перевезення негабаритних вантажів, які вищі за стандартні розміри, фахівці компанії використовують низьку платформу. Робиться це для того, аби зменшити висоту негабаритного вантажу, зробивши його стандартним. Натомість під час транспортування великовагових вантажів, використовують спеціальні платформи, які мають високу вантажопідйомність. Такі платформи багатоосьові. На них рівномірно розподіляється вантаж, що не призводить до пошкодження дорожного покриття.

При здійсненні негабаритних вантажів компанія "Транс-Авто-Д" пропонує:

– негабаритний вантаж протягом усього шляху кваліфіковано супроводжуватимуть менеджери-логісти з багаторічним досвідом роботи;

– фахові водії довезуть ваш вантаж на будь-які відстані;

– компанія "Транс-Авто-Д" має власний автопарк для здійснення негабаритних перевезень, що дозволяє уникати посередницьких витрат та суттєво здешевлює послуги;.

– в арсеналі "Транс-Авто-Д" – модернізований парк спеціальних платформ (п’ять-шість років), що дозволяє вчасно і надійно доставляти вантажі без поломок у дорозі;.

– фахівці компанії беруть на себе всі організаційні зобов’язання: виготовлення спецдозволів та перепусток, супровід вантажу, навантажувально-розвантажувальні роботи тощо;

– пріоритетом компанії "Транс-Авто-Д" є обов'язкове cmr-страхування вантажу, tir-страхування, додаткове страхування, згідно із заявленими обсягами.

Перевезення будівельного крана, маса якого понад 40 тонн.

ДОВІДКА «УК»

Негабаритними вантажами вважаються великогабаритні, довгомірні вантажі, розміри яких разом з транспортним засобом перевищують стандартні параметри (відповідно до Пункту 22.5 Правил Дорожнього Руху України):

– якщо маса вантажу з транспортним засобом перевищує 38 тонн;

– якщо ширина ванжажу понад 2,6 метра;

– якщо довжина понад 22 метри;

– якщо висота більша 4 метрів.

Крім того:

– довгомірний вантаж – це вантаж, який виступає за задній борт більше, ніж на 2 метри;

– великогабаритний вантаж – це вантаж, який перевищує хоча б один із параметрів щодо граничного розміру рухомого складу, зазначених у нормативних документах.

Віктор ДОМОРОСЛИЙ
для "Урядового кур'єра"

— Як часто проводите перевірки і які санкції накладаєте на порушників?

— Протягом 2013 року перевірили понад 190 тисяч автотранспортних засобів і виявили майже 70 тисяч порушень автотранспортного законодавства, з яких майже 20 тисяч — з боку нелегальних перевізників. На порушників наклали штрафних санкцій на загальну суму понад 27 мільйонів гривень, з яких до державного бюджету вже перераховано більше 15 мільйонів.

— У сфері залізничного та міського електротранспорту справи ліпші?

— Перевіряючи облаштування залізничних переїздів щодо безпеки руху,  обстежили 6856 залізничних переїздів і виявили, що 1582 з них не відповідають чинним вимогам. Щодо міського електротранспорту, то тут наші територіальні органи  здійснили 578 перевірок на 53 підприємствах і виявили 581 порушення.

— Які ще бачите шляхи підвищення безпеки руху?

— Передусім — належна організація процесу перевезень. На нашу думку, конкурси з перевезення пасажирів на міжобласних автобусних маршрутах загального користування дають змогу допускати до ринку виключно добросовісних перевізників, які мають усі можливості гарантувати безпеку своїх пасажирів. Зміни, які останнім часом відбулися в сфері організації пасажирських перевезень, цьому посприяли. Йдеться про нову форму дозволів Укртрансінспекції на міжобласних автобусних маршрутах, введення диспетчерського контролю за допомогою системи GPS та порядку формування, затвердження та ведення реєстру міжнародних, міжміських та приміських автобусних маршрутів загального користування.

— До компетенції Укртрансінспекції віднесено чимало дозвільних повноважень. Приміром, видача ліцензії на право здійснення господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та багажу автомобілями і залізницею. Наскільки прозорим є цей процес?

— На жаль, сьогодні ліцензію може отримати будь-який суб’єкт господарювання, надавши певний пакет документів. Жодної перевірки інформації та звірки з реальною ситуацією законодавчо не передбачено. Однак нами розроблені нові ліцензійні умови на автомобільному транспорті. Нині вони перебувають на погодженні в компетентних органах і в разі їх схвалення зможемо перейти до європейської системи отримання ліцензії на автоперевезення та передліцензійної перевірки. Нагадаю, що така система грунтується на принципах доброї репутації, фінансової спроможності та фахової компетенції. Саме цих принципів дотримуються майже 30 європейських держав, які діють у рамках Директиви Ради ЄС 96/26 .

— Сертифікація на наземному транспорті, видача дозвільних документів на міжнародні перевезення пасажирів та вантажів, проведення конкурсів з перевезення пасажирів на міжнародних, міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування... Все це «ласі» функції, які за крок від корупції.

— З приводу видачі дозвільних документів на міжнародні перевезення пасажирів та вантажів можу сказати, що з 1 квітня 2013 року ми підключили всі пункти видачі дозволів Укртрансінспекції до нового програмного забезпечення. Це автоматизоване робоче місце «Централізований облік дозволів на міжнародні перевезення». У подальшому зможемо в режимі on-line забезпечити перевізникам доступ до інформації про кількість дозволів з обмеженими річними квотами, які виділені підприємству, кількість використаних та повернутих дозволів, поточний залишок квоти перевізника. Крім того, розподіл дозволів з обмеженими річними квотами буде проводитись без втручання людини, лише на основі об’єктивної інформації з бази даних.

Що стосується конкурсів, то комісія з їх проведення —  колегіальний орган, 50% складу якого становлять представники громадських організацій, а рішення приймається шляхом голосування. У цьому разі зловживань з боку працівників інспекції не може бути взагалі.

Контроль на дорогах стає все жорсткішим. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

— Попереднє запитання я поставила неспроста. Відомо чимало фактів затримання працівників інспекції, які брали хабарі. У який спосіб з цим боретеся?

— Шкода, що такі факти мали місце. Нині правоохоронні органи проводять розслідування, проте вину ще не доведено. Крім того, зазначені працівники вже не працюють в системі Укртрансінспекції. Загалом же, що стосується виконання антикорупційного законодавства в Укртрансінспекції та її територіальних органах, то цей процес перебуває під моїм особистим контролем. Систематично проводиться роз’яснювальна робота щодо запобігання негативним явищам та унеможливлення проявів корупції. У разі  виявлення правопорушень проводимо службові перевірки та розслідування. Якщо факти підтверджуються, матеріали перевірок передаються компетентним органам для реагування.

— Торік чи не вперше всерйоз заговорили про габаритно-ваговий контроль транспортних засобів у пунктах пропуску через державний кордон та на автомобільних дорогах загального користування. Наскільки дієвими виявилися вжиті заходи? Чи вистачає інструментів впливу на порушників чинних норм?

— Тривалий час Україна була єдиною країною Європи без габаритно-вагового контролю. Лише після урядової постанови 2007 року цей процес зрушив з місця, і вже в жовтні 2009 року на наших дорогах почали працювати перші пересувні пункти вагового контролю. Спочатку цю функцію виконував Укравтодор, а з листопада 2012 року її передали Укртрансінспекції. Нині ми це робимо спільно з дорожніми підприємствами і організаціями Укравтодору та відповідними підрозділами Державтоінспекції за допомогою 38 пересувних вагових комплексів та 1 стаціонарного.

Перші результати вже є. Станом на 1 грудня 2013 року перевірили понад 64 тисячі вантажних транспортних засобів, виявили понад 2,8 тисячі порушень автотранспортного законодавства і застосували фінансові санкції на суму майже 5 мільйонів гривень. А ще розпочали габаритно-ваговий контроль у п’яти морських портах і вже перевірили майже 9 тисяч вантажних транспортних засобів, виявили 464 порушення і застосували штрафів майже на 8 мільйонів гривень.

— Укртрансінспекція бере участь у розслідуванні причин дорожньо-транспортних пригод. Де межа ваших повноважень і ДАІ?

— Ми проводимо технічне розслідування дорожньо-транспортних пригод, катастроф, аварій, подій на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті та розробляємо заходи щодо їхнього запобігання. Тоді як розслідування ДАІ спрямовані на встановлення вини учасників ДТП та притягнення їх до відповідальності.

— Ефективніше контролювати перевізників допомогли б технічні пристрої (тахографи). Як нині справи з їх встановленням, хто має право це робити та наскільки вартісним є обладнання?

— Досвід країн, де застосування тахографів є обов’язковим, переконує, що їх наявність обумовлює дотримання водієм регламенту швидкості руху, робочого часу та забезпечує зниження аварійності у середньому на 25—30%. Не виникає конфліктів між водієм і контролюючим органом при розслідуванні причин ДТП.

Встановлення тахографів в Україні розпочалось з 1 червня 2012 року. Вони стали обов’язковими для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 150 км, а з  червня 2013 року на маршрутах протяжністю від 50 до 150 км та при перевезенні вантажів колісними транспортними засобами з повною масою понад 12 тонн. Завершальним етапом стане червень 2015 року, коли тахографи стануть обов’язковими для перевезення вантажів транспортними засобами з повною масою від 3,5 до 12 тонн. На сайті Укртрансінспекції розміщений перелік суб’єктів господарювання з технічного обслуговування тахографів. Щодо вартості  приладів, то це у компетенції заводів-виробників.

— Чи вистачає фахівців для виконання таких широких повноважень?

— Звісно, для належного виконання всіх функцій, покладених на Укртрансінспекцію, кадрів не вистачає. Загальна чисельність наших працівників — 750 чоловік, з яких 118 входять до центрального апарату та 632   працюють у 27 територіальних органах.

Лариса ДАЦЮК,
«Урядовий кур’єр» 

ДОСЬЄ «УК»

Євген ПРОНЧЕНКО. Народився 11 жовтня 1959 року в Донецьку. У 1981 році закінчив Донецький політехнічний інститут  за спеціальністю «автомобілі та автомобільне господарство». Пройшов шлях від інженера-технолога автооб’єднання до начальника територіального управління Головавтотрансінспекції у Донецькій області. У 2010 році призначений на посаду начальника ДП «Служба міжнародних автомобільних перевезень», з грудня  2011-го  — голова Укртрансінспекції.