В усьому світі США відомі своєю безмежною любов'ю до автомобілів. Але в останні кілька років у багатьох містах країни різко зросла кількість тих, хто пересідає з чотириколісного транспорту на двоколісний. Причина проста -люди хочуть мати екологічно безпечний, корисний для здоров'я і дешевий вид пересування.

Американські міста розросталися до неймовірних розмірів, і саме через це в країні тривалий час пріоритет віддавали автотранспорту. Далеко не всюди можна обійтися без машини: у багатьох містах просто немає громадського транспорту.

Однак останніми роками на тлі зростаючої стурбованості, пов'язаної з залежністю США від імпорту нафти, високими цінами на бензин, ознаками глобального потепління та епідемією ожиріння, влада деяких американських міст вживає заходів, аби стимулювати користування велосипедами. Тут сподіваються, що, додавши велосипедні доріжки, стоянки і муніципальні програми оренди велосипедів, можна знизити потік машин, зменшити залежність від громадського транспорту і зміцнити здоров'я городян. Вартість цих нововведень відносно невисока.

Джим Себастіан, глава вашингтонської програми сприяння велосипедистам і пішоходам, говорить, що його мета - зробити столицю США одним із найзручніших для велосипедистів міст країни. "Це екологічно чистий, корисний для здоров'я та ефективний вид транспорту. Люди хочуть, щоб він розвивався", - каже Джим.

"Зелена" столиця

В останні роки в американській столиці з'явилися розмітка на дорогах і світлофори для велосипедистів. Нова програма оренди велосипедів дає змогу охочим взяти байк, скажімо, в офісі і потім рушити додому (або в паб), де залишити його біля іншої станції оренди.

Усі ці заходи вже мають результати. За даними перепису, 2,3% жителів віддавали пріоритет велосипедам як способу пересування містом у 2008 р. порівняно з 1,6% у 2000 р. Напевне, ця цифра зросла в останні два роки. Хоча по всій країні велосипедистів лише 0,6%.

"Нові можливості надихають дедалі більше людей пересідати на велосипеди, - говорить 29-літня Лорі Лейбовіц, що вивчає політику боротьби з ВІЛ/СНІДом. - У їзді на велосипеді більше кайфу, ніж при пересуванні пішки, на метро або автомобілем".

Чим більше користуються велосипедами, тим менше статистика фіксує смертей на дорогах через інциденти за участі велосипедистів: у Вашингтоні в 2005 р. загинули троє велосипедистів, а в 2009 р. - жодного.

Проте конкурувати з Європою США ще не можуть. Приміром, у Копенгагені майже 30% жителів їздять на роботу або в школу на велосипедах.

Історія "автомобілезалежності"

У данській столиці упродовж десятиліть проводили програми сприяння велосипедистам, тоді як США мають подолати майже сторіччя політики, спрямованої на лобіювання інтересів автоіндустрії.

"Величезний мотор американської економіки залежав від розширення випуску автомобілів", - говорить професор Оуен Гутфройнд. Починаючи з 1920-х років планувальники міст стимулювали мешканців залишати центри мегаполісів і облаштовуватися на периферії, створюючи нові передмістя. Житло, школи, офіси виявлялися занадто далеко, аби дістатися до них на велосипедах.

До 1970-х років центри багатьох міст спорожніли, а населення перебралося в передмістя. Детройт - батьківщина й серце американського автомобілебудування - втратив близько половини своїх жителів порівняно з 1950 роком, а його передмістя незмінно росли.

Однак починаючи з 1990-х років, у США настав час "урбаністичного ренесансу". Такі міста як Літл-Рок в Арканзасі або Луїсвілл у Кентуккі оголосили про амбіційні плани щодо повернення жителів у центри.

"В останні 10-15 років американські міста переживають справжній ренесанс, - каже історик Колумбійського університету Кеннет Джексон, який вивчає їх. - З другого боку, ми все ще країна передмість. І навіть незважаючи на це, існує рух, мета якого - більше ходити і їздити на велосипедах. Хоча я свідомий того, що змінити культуру буде нелегко".

"ВВС"