Якщо в теплий період року на розбитих дорогах Черкащини ще якось можна було підтримувати певний порядок та дисципліну, то з настанням холодів це завдання значно ускладнилося. Більшість шляхів не витримує жодної критики, що загрожує численними аваріями. Тим часом, згідно з повідомленнями ДП «Черкаський облавтодор», підготовка до утримання доріг в осінньо-зимовий період триває нормально. За словами працівників облавтодору, вже незабаром рівень підготовки до зими підвищиться. Організовано роботу диспетчерської служби та підготовлено понад півтори тисячі снігозатримувальних щитів для пасивної боротьби із зимовою слизотою.

Зовсім іншої думки про шляхи на Черкащині начальник Черкаського обласного управління ДАІ Ярослав Чубатюк. Під час «круглого столу» з керівниками підприємств, які мають опікуватися приведенням доріг до ладу, громадськими організаціями та журналістами начальник ДАІ  назвав ситуацію з підготовкою до зими підприємств, які обслуговують дорожній рух, просто жахливою. Якщо вона не зміниться на краще, вважає він, на дорогах області можливий сніжно-транспортний колапс.

На вузькому мосту аварії — не дивина. Фото Олега ГАНІНА

Оперуючи підсумками осіннього комісійного обстеження доріг, начальник ДАІ розкритикував млявість у діях відповідних служб.

— Ми виявили безліч порушень, спричинених бездіяльністю комунальників і дорожників. За 9 місяців працівники ДАІ склали 97 протоколів на дорожні організації та 124 — на комунальні, — розповів Ярослав Чубатюк. — Багато хто вважає, що ми перебільшуємо, лунають докори на нашу адресу. Однак міліція зовсім не знущається з працівників дорожніх служб, а лише виконує свою роботу. Оскільки ми всі відповідальні за безпеку руху, порядок на дорогах, то й покладені на нас обов’язки повинні виконувати сумлінно. 

Ярослав Чубатюк навів красномовні цифри: в області виявлено серйозні вади дорожнього покриття на 30 тисячах квадратних метрів, нема чи потребують ремонту 6 тисяч дорожніх знаків, із 2,5 тисячі кілометрів дорожньої розмітки цього року зробили лише 60 кілометрів. Дорогу Золотоноша — Черкаси — Сміла — Умань Ярослав Едуардович назвав найгіршою в області за станом покриття, а дорожнє полотно черкаського мосту через Дніпро — незадовільним.

Щодо згаданої переправи через водну артерію — розмова особлива. Обстеження засвідчило незадовільний стан дорожнього полотна на цьому стратегічному об’єкті. Ще в 2012 році, як розповів перший заступник начальника служби автомобільних доріг у Черкаській області Сергій Майданюк, було виготовлено проектно-кошторисну документацію для реконструкції мосту. Згідно з нею, вартість приведення його до сучасних стандартів — тобто розширення проїжджої частини — сягатиме двох мільярдів гривень.  Звичайно, коштів на це ні тоді, ні тим паче тепер профільне міністерство не знайде. Тож бетонні плити, покладені ще в 1960-х роках, інтенсивно руйнуються, їх доводиться накривати масивними листами металу і обходитися поки що поточними ремонтами.

Аби не доводити стратегічний об’єкт до руйнування, спеціалісти пропонують інший вихід: підсилити конструкції проїжджої частини. На це потрібно приблизно 90 мільйонів гривень. Однак усе знову впирається в недостатнє фінансування. Так, за словами Сергія Майданюка, Черкащина за кількістю наданих на ремонт коштів — четверта знизу серед усіх областей.

Не краща ситуація і з підготовкою до боротьби із зимовою негодою: снігоприбиральна техніка готова на 80% (причому подекуди паливно-мастильних матеріалів є лише один відсоток потреби). Не вистачає й запасів піску та солі.

На критику відреагували представники дорожніх та комунальних організацій. За словами Сергія Майданюка, оскільки цьогорічне фінансування вдвічі менше, ніж торік, то й відремонтовано всього 68 тисяч квадратних метрів ямковості (торік в області було заасфальтовано 266 тисяч квадратних метрів).

Суть виступів чиновників можна звести до української приказки: дешева рибка — погана юшка. Тобто яке фінансування, така й робота. На це відреагували представники черкаського Автомайдану, які своє обурення висловили також народною мудрістю: Петро киває на Івана, Іван киває на Петра. Активісти порадили чиновникам не випробовувати терпіння людей.

Одним із аргументів дорожників стало те, що на кінець жовтня ситуація поліпшилася. Представник підприємства СУ- 525, яке виграло тендер на очистку доріг обласного центру від снігу, розповів, що техніка майже готова до зими, а питання з пальним та сіллю вже вирішено.

Хто з учасників дискусії ближчий до істини, зможемо переконатися вже незабаром — синоптики обіцяють зниження температури.

Роман КИРЕЙ
для «Урядового кур’єра»