Розпочаті демократичні процеси реформування прокуратури триватимуть, обіцяють депутати. Зокрема найближчим часом планують розробити ефективні механізми, які дадуть змогу проконтролювати доходи й витрати прокурорів, і якщо буде знайдено невідповідність витрат прокурора та членів його сім’ї їхнім доходам, це стане підставою для звільнення з посади. Поки ж депутати напрацьовуватимуть нововведення, прокурори готуються до масштабної реформи, яка суттєво позначиться на їхніх повноваженнях. Яким чином реформа вплине на роботу цього державного органу та на громадян, напередодні Дня працівників прокуратури з’ясовувала кореспондент «УК».

Закон про прокуратуру має відкрити шлях до якісного оновлення всієї силової вертикалі. Фото з сайту uristshok.tk

Верховна Рада минулого скликання ухвалила без перебільшення історичне рішення, «нав’язавши» прокуратурі європейські стандарти. Це був не просто гарний фінальний акорд парламенту VII скликання, а справді доленосний закон, який, на переконання правників, має відкрити шлях до якісного оновлення всієї силової вертикалі.

Коментуючи цей закон, Генеральний прокурор Віталій Ярема зазначив, що головна його новація — ліквідація так званого загального нагляду, який по суті був елементом радянської системи прокуратури. «Загальнонаглядові» повноваження були потужним подразником для європейської спільноти і їх гостро критикували як такі, що не відповідають демократичним стандартам», — підкреслив він.

Основну роль у виконанні таких завдань тепер відводять профільним органам державної влади. Такі зміни дозволять уникнути дублювання повноважень прокуратури та інших органів, на які покладають повноваження щодо нагляду за додержанням законів. Це також дасть змогу, з одного боку, чітко зрозуміти, який орган несе відповідальність за стан справ у певній сфері суспільних відносин, а з іншого — зменшити кількість перевірок та інших заходів, які можуть впливати на діяльність фізичних і юридичних осіб, насамперед у сфері підприємницької діяльності.

Повноваження прокуратури у сфері суспільних відносин, не пов’язаних з кримінальним судочинством, тепер обмежено виключно можливістю здійснювати дії, пов’язані з виконанням конституційної функції представництва інтересів громадянина або держави в суді.

Як наслідок, органи прокуратури позбавляють повноважень щодо безпосереднього втручання в діяльність громадян, приватних підприємств і організацій поза сферою кримінального судочинства, зокрема права безперешкодно відвідувати приміщення приватних суб’єктів господарювання, вимагати та вилучати в зазначених осіб документи, викликати та отримувати пояснення тощо.

Закон також визначає правові основи організації прокуратури України, систему прокуратури, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також систему і загальний порядок забезпечення діяльності прокуратури.

Зокрема буде сформовано трирівневу систему органів: Генеральна прокуратура України, регіональні прокуратури, місцеві прокуратури. При цьому ліквідують спеціалізовані прокуратури (транспортні, природоохоронні), а також міські чи районні у містах, районні або міжрайонні прокуратури там, де вони діють одночасно.

Законом на прокуратуру покладені такі функції: підтримання державного обвинувачення в суді; представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим законом; нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство; нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян.

Щоб перейти на нові стандарти роботи, прокурори отримали шість місяців. Нині ж у відомстві, як і в інших державних органах країни, відбувається люстрація, та це непростий процес. Тому що колишні працівники не хочуть добровільно залишати прокурорські ряди й не погоджуються з рішенням про звільнення. І подають позови до суду.