НЕГОДА

Зима випробовує українців на міцність 

З вікна дивитися на цю снігову красу дуже приємно. Та щойно переступаєш поріг домівки, як опиняєшся  у зовсім іншій реальності. Холодно, слизько, мокро. Другу добу зима випробовує країну на міцність…

Київ. 
Опади валять дерева

Лариса КОНАРЕВА,
«Урядовий кур’єр»

Сильний снігопад, який, за прогнозами синоптиків, триватиме ще два дні, фактично паралізував рух на вулицях столиці. Автомобілів виїхало значно менше, ніж зазвичай, а ті, що ризикнули, і громадський транспорт пересуваються з великими проблемами. Мешканці віддалених мікрорайонів спізнювалися на роботу, витрачаючи дві години, щоб дістатися до метро, хоч зазвичай долають цю відстань хвилин за 20—30. Рух на магістралях фактично заблокований через сніг та величезні затори, які оцінюють у 10 балів за 10-бальною шкалою. Машини ледве просуваються навіть на проспектах. На більшості автошляхів зафіксовано аварії, що додатково перешкоджає рухові автотранспорту.

Комунальники, які працюють, не справляються з прибиранням снігу. Обабіч доріг виросли високі білі кучугури, дахи будівель із рядами довгих бурульок вкриті товстим шаром снігу, а «болота» зі снігової «каші» заважають перетинати вулиці навіть на пішохідних переходах. Одяг, що відповідає нинішній погоді, — це гумовий рибальський костюм із чобітьми на підтяжках.

Учора вранці у столиці через великі опади почали валитися дерева на автомобілі, електроопори та дороги, що теж заважає руху транспорту. Найбільше таких випадків — сімнадцять! — у Печерському, Шевченківському та Святошинському районах. Уже є двоє постраждалих, яких госпіталізовано. На ринку «Дніпро» на Кільцевій під тиском снігу на людей упав намет.

Але особливо дісталося тим, хто живе у передмісті й дістається на роботу в столицю приміськими електричками. Їхній рух фактично паралізовано. Через повалені дерева й відключення електрики стоять електрички Фастів—Київ. Залізничники розчищають заметені снігом колії, але на станціях Коростень, Жмеринка, Козятин товщина покриву наближується до 40 см. Укрзалізниця повідомляє, що понад 4 тисячі залізничників задіяні у розчищенні колій, переїздів та станцій, але цього недостатньо.

За даними МНС, через пориви вітру, дощ із мокрим снігом спрацювали системи захисту ліній електропередач і було знеструмлено 191 населений пункт в 4 областях. Найбільше постраждала Київщина. Тут ліквідують наслідки стихії майже 700 рятувальників та 166 одиниць техніки. До відновлення електропостачання залучено бригади обленерго. Бійців МНС залучено до розчищення найскладніших ділянок автодоріг, зупинок громадського транспорту та підходів до них, буксирування легкових і вантажних автомобілів, автобусів, надання першої допомоги водіям на міжміських трасах.

«Ситуацію в столиці визнано як надзвичайний стан, на допомогу місту прийшли сили Міноборони, МВС та МНС, — сказав голова КМДА Олександр Попов. — Ми закликали студентство розчистити сніг навколо своїх навчальних закладів, також бізнес, який має власні об’єкти». За словами голови КМДА, мобілізовано всі сили й можливості, аби прибрати сніг зі шляхів, житлових масивів і вивезти його. Зараз шляхи більш-менш доступні для проїзду, розчищено доступи до лікарень, шкіл, промислових підприємств та установ.

За попередніми даними, ситуація в інших регіонах стабільніша і підрозділи МНС не залучають.

Житомир.
Дорогами їздити можна

Лариса ВЕЛИЧКО,
для «Урядового кур’єра»

Наш власкор у Житомирській області сьогодні вирушив у відрядження, тож із дому вийшов близько 6-ї години ранку. На той час тротуари в місті були вже розчищені, а двірники тільки прибирали залишки снігу та посипали сіллю й сумішшю. Далі він вирушив трасою на Новоград-Волинський, якою на той час уже пройшли грейдери і розчистили від снігу. Автомобілів було мало, напевно, через своєчасне застереження синоптиків про несприятливі погодні умови, тож рухалися трасою, за його словами, впевнено і нормально. Бокові дороги від траси до райцентрів теж були «пробиті», ними можна було їхати. На сільських дорогах, напевно, деякий час будуть проблеми із пересуванням, але не більше, ніж зазвичай.

Чернівці.
До хворих — через кучугури

Світлана ІСАЧЕНКО,
«Урядовий кур’єр»

За півтори доби на Буковині випала місячна норма опадів. Чернівці опинилися на межі  НП: на зупинках транспорт доводилося чекати по кілька годин, «швидка» не могла потрапити за викликом — лікарі кидали машину і пішки через снігові замети добиралися до хворих. На крутому підйомі центральної магістралі Чернівці — Київ поблизу села Динівці Новоселицького району утворився затор завдовжки понад кілометр. Пасажирські автобуси, фури, службові авто зі снігового полону кинулася рятувати також обласна служба МНС України. За допомогою спецтехніки протягом кількох годин рух транспорту було повністю відновлено.

За останні дві доби вдалося розчистити у Чернівцях фактично всі вулиці, якими курсує громадський транспорт. Проте віддалені околиці й надалі у снігових кучугурах. Сніг нарешті припинився, засипавши місто мало не по самі вежі. Тепер вдарили морози. Але комунальникам і далі спекотно. Цими днями вони працюють цілодобово, ліквідовуючи наслідки нечуваного снігопаду. Для розчистки вулиць залучили додаткову техніку. Запасів солі та піщаної суміші ледь вистачало у найкритичніші дні, але з додатковими 6 вагонами, які щойно надійшли, тепер матеріалів для боротьби з ожеледицею є на два місяці безперебійної роботи. Як запевняє керівництво Служби автомобільних доріг у Чернівецькій області, дорожники забезпечені й паливно-мастильними матеріалами.

— Ми поставили перед собою завдання: придбати нову техніку, адже це не останні снігопади, зима тільки розпочалася, — каже секретар Чернівецької міськради Віталій Михайлішин.  — Це три снігоприбиральні машини, які виконують більше функцій, ніж машини на базі ЗІЛа. Одну машину вже взяли в оренду, і вона працює на повну потужність. У міський бюджет-2013 передбачимо кошти на купівлю таких автомобілів.

Європа.
Сполученням керує  негода

Оксана ГОЛОВКО,
«Урядовий кур’єр»

Цими днями розверзлось небо і над більшою частиною Старого Світу.  Негода в Європі вже забрала життя понад 40 людей, більшість із яких —  безхатченки, що замерзли під час хуртовини. Однак жертви та  постраждалі є й серед заможних. На одному зі швейцарських курортів сильні снігопади спровокували сходження лавини, яка накрила туристський табір під схилом. Кількох гірськолижників вдалося врятувати, одинадцятеро загинули, решту шукають. Через заметілі в Європі скасували сотні авіарейсів. У німецьких та бельгійських аеропортах тисячі пасажирів очікують на виліт. Літовища в багатьох німецьких містах не приймають рейсів. Хуртовини та ожеледь призвели до численних ДТП на німецьких дорогах. Водіям радять не вирушати у подорожі. Передовсім варто утриматися від поїздок на роботу тим німцям, які мешкають у селах, а працюють у великих містах.

Потерпають від погодних умов і жителі Балканського регіону. Достеменно відомо про загиблих у Хорватії, Чорногорії, Боснії і Герцеговині, Сербії. Остання навіть тимчасово закрила свої кордони для вантажівок. А тим часом європейські метеорологи застерігають, що нестійка погода відступати не збирається. Після сильних морозів на континенті очікують потепління з усіма його наслідками.

ВЛАСНА ДУМКА

Зима. Сподіватимемося,  не «космічна»

Василь ТУГЛУК,
«Урядовий кур’єр»

Безперечно, нам хочеться, вийшовши вранці з дому, побачити очищені від снігу дороги, тротуари і транспорт, який не застрягає, а рухається ритмічно. Натомість нас зустрічає солона «каша», величезні затори, тролейбуси та маршрутки, що забуксували на підйомі й перегородили дорогу іншому транспорту. Однак коли подивишся телевізійні новини, то переконуєшся, що сніг створює проблеми навіть жителям  високорозвинених європейських країн, а не лише Києву, снігоочисну техніку якого роздерибанили ще за колишнього мера. Щоправда, дивує, коли напередодні зимового періоду чиновники міськдержадміністрації бадьоро запевняють про готовність зустріти зиму у всеозброєнні, а ти везеш дітей до школи і бачиш,  що ніхто протягом ночі, коли найменше транспорту, доріг не розчищав. Як наслідок — замість десяти хвилин тратиш на те, щоб доставити своїх чад у «храм науки» і повернутися на магістральну трасу, майже годину. Хоча цьому не менш, ніж слизька дорога «сприяє» ще й водійська культура тих, хто за кермом.

Але злість минає, коли згадуєш події трирічної давності.  Бо якби тоді, взимку 2009—2010 років, киянам запропонували лінчувати Льоню-Космоса та всю його «молоду команду» дерибанщиків, охочі взяти в цьому участь не помістилися б, мабуть, не те що перед міськрадою, а навіть на Майдані Незалежності. Адже тоді,  за інформацією Міністерства з питань ЖКГ, лише з 17 грудня по 14 січня  до травмпунктів Києва звернулися майже 5,5 тисячі осіб, які отримали травми на обледенілих дорогах і тротуарах міста. А тих, хто просто відбувся синцями, й не злічити. Тому міністерство навіть запропонувало Кабміну ініціювати перевірки порушень вимог Закону «Про благоустрій населених пунктів» та за їх результатами змусити житлово-експлуатаційні контори здійснити перерахунок тарифів у зв’язку з ненаданням населенню послуг щодо прибирання снігу на вулицях міст.

А щоб таке не повторювалося, мабуть, варто було б згадати практику радянських часів. Приміром, у Чернівцях на початку 1980-х років звільнили одразу трьох заступників голів райвиконкомів після того, як до травмпунктів звернулися люди, що зазнали травм на обледенілих тротуарах. Щоправда, у столиці в такому разі карати треба чиновників міськдержадміністрації, а не шукати винних у районах. Адже практику централізації коштів, запроваджену вже згадуваним «Космосом», для зручного «управління» ними ніхто не скасував. А що можуть зробити для боротьби зі снігом на дорогах райдержадміністрації, які сидять на голодному пайку?