МІСЬКИЙ ТРАНСПОРТ

Журналісти «Урядового кур’єра» поцікавились, чому перевізники вимагають підвищення вартості проїзду в маршрутках обласних центрів 

Минулого тижня «Урядовий кур’єр» писав про те, що у столичних маршрутках подорожчав проїзд. У низці регіонів відбуваються такі ж самі процеси, що викликає тривогу пасажирів цього транспорту. Втім, київська влада «відповіла» приватним перевізникам своїми заходами — збільшила кількість муніципальних автобусів та подовжила деякі маршрути. А яка ситуація в інших містах? Це з’ясовували журналісти «Урядового кур’єра».

Львів.
Транспортне перемир’я

УЛЬТИМАТУМ. Роботу міського пасажирського транспорту у Львові ретельно аналізуватимуть члени робочої групи, до якої ввійшли представники підприємств-перевізників, управління транспорту та зв’язку, профспілок, депутатського корпусу. Нині проблему підвищення тарифів на проїзд у маршрутках відкладено.

А шукатиме порозуміння із фірмами-перевізниками вже нове керівництво управління транспорту та зв’язку Львівської міськради: з кінця січня обов’язки начальника виконує Олег Засадний. Серед питань, які має опрацювати робоча група, — підвищення тарифів на перевезення, взаємодія міських та приміських і обласних маршрутів, перевезення пільговиків тощо.

— Підвищення тарифів, якщо воно об∂рунтоване, має відбуватись тільки з покращенням якості надання послуг. Це також буде додатковою мотивацією для перевізників. Ми також домовились про запровадження операційних звітів, зокрема щодо дотримання графіків руху, — зазначив Олег Засадний. Перевезення — це не лише бізнес, а насамперед соціальне замовлення міста.

Конфлікт між міською владою та перевізниками черговий раз спалахнув після звернення останніх про необхідність підвищення тарифів на міські перевезення. Вартість проїзду, заявляли вони, мала б зрости з 2 до 3 (!) гривень. Аргументи — значне (65-відсоткове) здорожчання пального, запчастин, зростання середньої зарплати. Підвищення вартості квитка на гривню хоча б частину проблем розв’яже. І висунули ультиматум владі: не погодять нові тарифи — 4 з 5-ти фірм можуть обмежити курсування автобусів з 18 лютого після 20.30.

У мерії ж, у свою чергу, сказали: якщо після 20.30 не буде автобусів на маршрутах, міська влада звернеться в Укртрансінспекцію та проситиме задокументувати цей факт і діятиме відповідно до законодавства і договорів, укладених з перевізниками, аби невихід на маршрути після 20.30 кваліфікувати як страйк. Проте від жодного перевізника заяви про скорочення графіків руху та невихід на маршрути не надійшло. Впевнені, заявили в мерії у відповідь на ультиматум міських перевізників, транспорт працюватиме у звичному режимі.

Отже, від ультимативної форми перевізникам довелось відмовитися. Міська влада каже: спершу треба оцінити економіку підприємств, пасажиропотоки на маршрутах. Нині вдалися до діалогу та консультацій. Тож у місті транспортне перемир’я. Увечері маршрутки курсують за звичним графіком. Водночас аналізуються причини «транспортної бомби» у Львові. А її, на думку львів’ян, було закладено торік, коли у місті змінили схему руху міського транспорту. Та схема — з радіальними і хордовими маршрутами — у місті не прижилася, перевізники відмовилися від трансферних квитків (які діють у містах Європи і які, до речі, оцінили львів’яни, котрі добираються двома маршрутками). Як наслідок, додалися нові труднощі. А міський голова Львова Андрій Садовий переконаний, що нині немає підстав, щоб піднімати ціни на проїзд. І мова шантажу у цій ситуації не прийнятна.

— Тим, хто говорить про зростання тарифів, я пропоную поспілкуватись із львів’янами. Людям не вистачає грошей на найнеобхідніше. Тож я категоричний противник підвищення тарифів, — каже Андрій Садовий. — Треба знаходити інші варіанти.

Дніпропетровськ.
А про пасажирів забули

СТРАШИЛКИ. Тарифи на проїзд у маршрутках Дніпропетровська нині становлять здебільшого 3 гривні (на окремих коротких маршрутах — 2,50—2,75). Востаннє вони підвищувались у 2011 році, причому двічі. І час від часу людей лякають новим подорожчанням. «Пісня» як у перевізників, так і в чиновників мерії одна й та сама: дороге паливо, запчастини, ремонти, а ще й не відшкодовують перевезення пільговиків... Тож перевезення пасажирів начебто нерентабельні. І головна «страшилка»: якщо ціну квитка не збільшити, возити взагалі не зможуть. Але ж як вираховують ту рентабельність, якщо самих квитків у маршрутках не дають?! А об’єктивного економічного об∂рунтування тарифів ніхто і в очі не бачив. І чому так багато бажаючих виграти тендер, якщо перевезення невигідні?

На початку цього року в місті знову заговорили про можливе подорожчання проїзду. Голова Дніпропетровської обласної організації профспілки автомобілістів та дорожників Андрій Берчук аргументував необхідність зростання тим, що існуючий тариф не покриває видатки підприємств. А директор департаменту транспорту та зв'язку Дніпропетровської міськради Валентин Мовчан каже, що вартість проїзду в маршрутках треба погодити з ціною літра дизпального. Отже, тариф має бути не нижчим за 9 гривень!

… Нині маршрутки їздять як їм заманеться: без дотримання графіків, з порушеннями правил дорожнього руху, битком набиті стоячими пасажирами (чула, як водії таких називають «стойлом»), а у віддалені райони міста після дев’ятої вечора цим транспортом доїхати складно. До речі, торік влітку дівчина випала із дверей набитої людьми маршрутки на проїжджу частину центральної вулиці Дніпропетровська (добре, що хоч усе обійшлося і наступна машина встигла зупинитися) .

У розмові з кореспондентом «УК» пан Мовчан заявив: «Якщо люди не звертаються до нас зі скаргами, вважаю, що маршрути діють добре». Тож коли не тільки представники автопідприємств, а й чиновники (які мають і без усіляких скарг захищати інтереси городян) бачать лише проблеми перевізників, забуваючи про пасажирів (яким зарплату так часто не підвищують, як ціни), про яке подорожчання можна говорити?

Жителів регіонів ціни перевізників також лякають. Фото Володимира ЗАЇКИ

Тернопіль.  
За ціною відмирання?

ПІКЕТ. Минулої середи тернопільські перевізники зняли частину автобусів з маршрутів й вишикували їх поблизу управління транспорту, комунікацій та зв’язку міської ради. Вони вкотре вийшли на пікет з вимогою підвищити вартість тарифів на перевезення пасажирів.

Нині одна поїздка в маршрутці коштує дві гривні. Перевізники називають це ціною відмирання. Та й підвищення на 50 копійок, схоже, їх теж не влаштовує, бо 2,5 гривні для них — тариф виживання. На їхню думку, проїзд має коштувати 3 гривні. «Це ж ми виходимо на такий рівень, щоб не бути в збитках, — каже голова Асоціації перевізників Тернополя Іван Задорожний. — Багато грошей витрачаємо на колеса, запчастини, дизельне пальне, які дуже дорогі».

Перевізники запитують у влади: скільки ще можна відхиляти обгрунтовані розрахунки тарифів? Тоді як пасажирів така перспектива не надто тішить. Підтримую міркування багатьох з них: з підвищенням плати за проїзд перевізникам треба подбати й про культуру обслуговування, чистоту в маршрутках. 

Міський голова Сергій Надал, який вийшов до пікетувальників, зауважив: «З одного боку, не зростають доходи населення і люди не можуть платити за підвищеними тарифами, з іншого ж — розуміємо, що рухомий склад потребує постійного ремонту й оновлення».

Як розрубати цей гордіїв вузол? Міський очільник повідомив, що прийнято рішення про створення спільної робочої групи, до якої залучать щонайменше п’ять перевізників. Вона має вивчити всі розрахунки розміру тарифу, його економічну відповідність та все узгодити з Антимонопольним комітетом. Аж після цього йтиметься про рішення щодо встановлення певної вартості перевезення пасажирів у міських маршрутках.

До речі, в Тернополі є ще й соціальні маршрутки. В них оплата — 1 гривня 25 копійок. Перевізники просять додати ще 75 копійок. Міська влада готова переглянути і цей тариф. Але зауважує, що ймовірне підвищення залежатиме від цьогорічної суми компенсації за перевезення пільговиків.

А?тим часом перевізники хочуть, щоб їхні вимоги розглянули на найближчому засіданні міського виконкому. І запевняють: якщо вартість проїзду залишиться на рівні 2 гривень, то повного колапсу в місті з маршрутками, звичайно, не виникне, але транспортних засобів значно поменшає...

Луганськ.
Під контролем Фейсбуку

«ПРИВИДИ» НА ЛІНІЯХ. Луганський міський транспорт сьогодні — це з десяток трамваїв минулого століття, трохи більше таких же тролейбусів, близько сотні автобусів і півтори сотні облізлих маршруток. Як зізнається начальник міськуправління транспорту, на маршрутах курсує чимало «привидів», яких уже кілька разів «прибирали» з доріг. Про концепцію розвитку міського транспорту заговорили всього місяць тому. Поштовхом до цього стала самоорганізація населення, проведена через створення спеціальної групи «Блиск та убогість луганських маршруток» в соціальній мережі Фейсбук. Люди розпочали справжнє фото-відео-«полювання» на недбайливих водіїв та їхній сумнівної надійності транспорт. Сотні фотографій і відеороликів підтверджують порушення в луганських маршрутках.

Посадовці не мали вибору, тож відреагували на підказки користувачів соцмережі. Міський голова Сергій Кравченко навіть пообіцяв, що з усіма порушниками будуть розірвані договори.

Альтернатива ж приватним перевізникам — міський комунальний транспорт, твердять посадовці, приносить лише збитки. Нині вартість проїзду в маршрутках Луганська — 2,5 гривні. У комунальному транспорті — 1,25 гривні, хоч його собівартість 2 гривні, тож він дотаційний. Торік на утримання автобусного та трамвайно-тролейбусного парку з бюджету міста виділили 17 мільйонів гривень та ще 15 мільйонів — з держбюджету. А саме підприємство заробило 7,5 мільйона — майже у чотири рази менше, ніж на нього витратили.

Рішення про підвищення вартості проїзду в міському комунальному транспорті фактично готове, але поки що не розглядається. Спершу Луганська мерія вирішила дослідити пасажиропотік. У планах посадовців — розробити нову транспортну мережу.

ДО РЕЧІ 

Поки в інших областях ідуть дискусії й консультації щодо вартості квитка, перевізники приміських маршруток Київщини вдалися до радикальних дій, внаслідок яких постраждали пасажири. Учора вранці призупинили перевезення з Боярки, Вишневого, Коцюбинського, Петровського, Тарасівки, Петропавлівської Борщагівки. Майже 300 маршруток не вийшли на лінії.

Заступник прокурора Київської області Сергій Домбровський під час зустрічі з транспортниками повідомив, що за скаргою перевізників прокуратура почала перевірку. Призупиненням поїздок перевізники виявили незгоду з конкурсом, проведеним ще влітку Київською обл?держадміністрацією, за результатами якого майже всі маршрути дісталися перевізникам з Одещини, йдеться в повідомленні обласної прокуратури.

Сторінку підготували Наталія БІЛОВИЦЬКА, Інна КОСЯНЧУК, Оксана МЕЛЬНИК, Олена ОСОБОВА, Микола ШОТ, «Урядовий кур’єр»