РЕЗОНАНС

Запровадження нових форм оплати послуг паркування відкладається ще на квартал

Обтяжені приємними новорічно-різдвяними клопотами, більшість українських автолюбителів навіть не здогадувалися, що з 1 січня майже всі паркувальні майданчики у містах формально стали… безкоштовними. Автор і сам би цього не знав, якби не наштовхнувся на повідомлення деяких сайтів: виявляється, з початку року набули чинності 14-й і 16-й пункти ухваленої ще на початку грудня 2009 року постанови Кабінету Міністрів №1342 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів», в яких йдеться про обов’язкове  обладнання паркувальних майданчиків такими собі електронними «касирами», названими в просторіччі паркоматами. Сама постанова, нагадаємо,  набула чинності з 1 березня 2010 року, а вимогу про паркувальні автомати відтермінували на певний час, аби комунальні та інші служби, котрі позиціонують себе господарями стоянок, змогли обзавестися цими приладами.

Краще в ручному режимі?

За даними Мінрегіону, з понад трьох тисяч майданчиків для платного паркування на початок минулого року належним чином було обладнано лише 116. Ще 32 — в’їзними-виїзними терміналами, що загалом становить менш як 5% автостоянок. Причому ця статистика стосується лише кількох великих міст, де встановлено всього по кілька десятків приладів. У більшості областей про паркомати чи термінали навіть не йдеться, бо одиночні шлагбауми на деяких відомчих паркувальних майданчиках погоди, так би мовити, не роблять.

З огляду на це прискіпливі юристи окремих громадських організацій відразу після свят зробили висновок: немає паркомата — немає і плати за «відстій». Тобто вимоги бравих хлопців у сіро-помаранчевих жилетах з написом «Паркування» розрахуватися звичним донедавна способом незаконні, а отже, і не обов’язкові до виконання.

Тим паче, що законодавство не передбачає за це якихось штрафних санкцій. Подекуди прецедент визнали і не сперечалися: приміром, у Дніпропетровську після 6 січня на радість водіїв паркувальні митарі за рішенням «Міськавтопарку» просто зникли.

Зате в столиці комунальні паркувальники працювали у звичному для себе режимі і стандартні 7—10 гривень там, де паркоматами і не пахло, вимагали справно. «Жодних вказівок чи нових інструкцій ми не отримували», — повідомив захеканий контролер на стоянці, влаштованій уздовж ТЦ «Дрім Таун» на Оболоні.

Це підтвердили і в головному розпоряднику столичних автостоянок — комунальному підприємстві «Київтранспарксервіс». Його директор Андрій Дудко назвав розмови про необов’язковість сплати за паркування без автомата такими, що не відповідають дійсності, позаяк у тій самій постанові уряду передбачені й інші форми розрахунку за ці послуги. Зокрема й готівкова через працівника парксервісу. Залишається чинним і такий спосіб розрахунку, як оплата з допомогою мобільного телефона, передбачена Правилами благоустрою Києва.

Як паркувалися, так і паркуватимемося, як платили  — так і платитимемо. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ 

Уряд —  за електронні розрахунки

Сьогодні на легальній стоянці, не обладнаній автоматом, водій може купити в паркувальника талон, заповнити його і покласти перед лобовим склом у салоні автівки. Якщо у вас взяли гроші і не видали талона чи фіскального чека, це порушення, наголошує і заступник директора Денис Салобаєнко. В такому разі відразу телефонуйте на нашу «гарячу лінію» за номером 362-44-77, радить він.

Утім, розуміючи очевидну двозначність ситуації, що склалася після набуття чинності згаданою постановою Кабміну, «Київтранспарксервіс» разом з Головним управлінням транспорту і зв’язку міськдержадміністрації звернулися до уряду з ініціативою ще відтермінувати облаштування стоянок паркоматами. Наскільки відомо, подібні прохання надійшли й від інших місцевих органів влади. Зважаючи на недостатньо розвинену сферу паркування у багатьох містах та на те, що оператори ринку часто не мають достатніх коштів для придбання і обслуговування паркоматів чи терміналів,  Кабінет Міністрів відклав обов’язкове обладнання стоянок цими пристроями до 1 квітня цього року.

Коментуючи рішення уряду, міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Анатолій Близнюк зауважив, що поки залишається чинним  старий механізм оплати за стоянку — придбання відповідного талона, а також через паркомати або в’їзні-виїзні термінали. Тобто платити за паркування згідно з постановою необхідно лише там, де вам видадуть касовий чек. Крім того, аби запобігти будь-яким тіньовим оборудкам, з 1 червня придбати паркувальний талон можна буде лише в безготівковій формі. При цьому міністр наголосив, що вищеозначена постанова уряду зобов’язує саме оператора обладнати стоянки паркоматами і терміналами.

Привіт від «Візира»

БЕЗПЕКА НА ДОРОГАХ. За підсумками минулого року Державтоінспекція визначила список найбільш небезпечних доріг країни. Як і очікувалося, «чорний» рейтинг автошляхів майже не змінився: першість міцно утримує траса Київ — Харків — Довжанський, де впродовж дев’яти місяців 2011-го трапилося 1288 дорожньо-транспортних пригод. Трохи менш «урожайною» в цьому плані — 1246 ДТП — стала нещодавно реконструйована траса Київ — Чоп, а на третьому місці з 982 аваріями значиться Харків — Сімферополь — Алушта — Ялта. Далі в цьому печальному списку перший вітчизняний автобан Київ — Одеса (718 ДТП), Знам’янка — Луганськ — Ізварино (624 ДТП) і Стрий — Тернопіль — Кіровоград — Знам’янка (380 ДТП).

Загалом ситуація з аварійністю на наших автошляхах трохи поліпшилася: якщо в 2010 році в країні трапилося 14433 дорожньо-транспортних пригоди, то торік лише 13355. До речі, поменшало й найтрагічніших випадків. Правда, статистика все одно вражає: за ті самі дев’ять місяців у результаті ДТП розпрощалися з життям 3972 людини. Основними причинами такого дорожнього мартирологу і водії, й автоінспектори називають стан автошляхів, уже традиційне перевищення швидкості та перебування за кермом, як кажуть, «під мухою». При цьому обидві сторони визнають: там, де регулярно чергують наряди патрульно-постової служби, нещасних випадків стає менше.

Певна річ, на всі проблемні ділянки автотрас інспекторів не вистачить, тим паче, після певних кадрових пертурбацій у Департаменті ДАІ. Зарадити справі можна лише тоді, коли наряди ППС переміщатимуться по трасі в загальному потоці автотранспорту, стверджують фахівці. У Державтоінспекції також покладають певні надії на нові методи використання електронних контрольних приладів, наприклад радарів «Візир», які раніше контролювали швидкість руху виключно в стаціонарному режимі. Віднедавна прилад почали закріплювати на спеціальних кронштейнах перед лобовим склом у салоні службового автомобіля ДАІ, що патрулює трасу. Метод вельми ефективний, переконують даішники. Що скажуть автолюбителі, почуємо вже згодом. 

За автівками ми попереду всієї Європи

СТАТИСТИКА.  Виявляється, за деякими показниками ми випереджаємо навіть Європу. Приміром, за купівлею автомобілів. Днями Європейська асоціація автомобільних виробників (АСЕА) повідомила, що торік у країнах Європейського Союзу продаж нових легкових автомобілів знизився на 1,7%.  Загалом було продано 13,1 млн автівок. Найпомітніше зниження бажання придбати новинки автопрому зафіксовано в Іспанії, де продаж упав майже на 18%. На 10,9% менше купили залізних коней італійці, на 4,4% — великобританці, на 2,1% — французи… Єдиною країною ЄС, де було продано трохи більше автомобілів, ніж зазвичай, стала Німеччина — торік німці придбали 3,1 млн нових машин.

Втім, асоціація з цього не робить якоїсь сенсації, оскільки продаж нових автомобілів у Євросоюзі стабільно знижується ось уже четвертий рік поспіль. Про причини у звіті не йдеться, втім, і без цього зрозуміло, що масштабна економічна криза зачепила за живе й благополучну Європу. На тлі загального подорожчання нафтопродуктів і певного зниження державних витрат на соціальні потреби європейці цілком прогнозовано прагнуть економити.

Інша річ у нас. За даними вітчизняної асоціації «Укравтопром», торік українські дилери продали 297 тис. 680 нових автомобілів — на  30,8% більше, ніж позаторік. З них легковиків було продано і поставлено на облік у Державтоінспекції 212 тис. 271. Зростання у цьому сегменті продажу становило 22,8%. Найпомітніше «підскочила» реалізація вантажно-пасажирських транспортних засобів — на 56,8% та автобусів — на 40,3%. А найпопулярнішими марками в автолюбителів за підсумками минулого року стали російський АвтоВАЗ (було придбано 28 436 машин), корейський Hyundai (21 829 од.) і наш рідний ЗАЗ — 19 529 штук.