НА ЧАСІ

Морські порти модернізують із залученням інвестиційних коштів

Зробити морську галузь значно прибутковішою і більш затребуваною допоможе Закон «Про морські порти України», який набув чинності 13 червня нинішнього року. Він дав старт реформам, основні завдання яких — виведення вітчизняних портів на якісно новий рівень, створення прозорих і зрозумілих механізмів для залучення в галузь приватного капіталу.

Гроші  для реформи

Зробити морську галузь значно прибутковішою і більш затребуваною допоможе Закон «Про морські порти України», який набув чинності 13 червня нинішнього року. Він дав старт реформам, основні завдання яких — виведення вітчизняних портів на якісно новий рівень, створення прозорих і зрозумілих механізмів для залучення в галузь приватного капіталу.

Все це станеться лише за умови збільшення вантажопотоків, створення сприятливих умов для вантажовласників та операторів, залучення відповідальних стратегічних інвесторів. Саме задля цієї мети на Першій міжнародній бізнес-конференції «АВС: Ukraine&Partners» віце-прем’єр-міністр Олександр Вілкул та міністр інфраструктури Володимир Козак продемонстрували представникам приватного капіталу можливі перспективи розвитку вітчизняної морської галузі на умовах державно-приватного партнерства. Адже віднині в суб’єктів усіх форм власності з’явилася можливість користуватися об’єктами інфраструктури портів на рівні з державними підприємствами.

За словами Олександра Вілкула, саме принцип державно-приватного партнерства дасть змогу реалізувати в портах масштабні проекти модернізації. Передусім ідеться про приведення глибин портів до рівня, необхідного для заходу великотоннажних суден, розбудову сучасних терміналів, оновлення припортової інфраструктури та кранового господарства.

І хоча нині українські порти загалом прибуткові підприємства, галузь гостро потребує інвестицій. За попередніми підрахунками це приблизно 25 мільярдів гривень. Саме тому було прийнято принципове рішення реформувати морську галузь і забезпечити доступ приватного капіталу на взаємовигідних умовах. Бо якщо це робити власними силами, знадобиться не менш ніж 15 років. 

Тож вирішено скористатися найбільш ефективним і прозорим механізмом взаємодії між державою та приватними інвесторами — концесією. Завдяки їй можна відновити зношену на 90% інфраструктуру державних портів і збільшити їх потужність, залучити додаткові транзитні вантажопотоки в порти і посилити конкурентоспроможність на міжнародному транспортному ринку.

У таку інфраструктуру капіталовкладень не шкода. Фото з сайту ccb.at.ua

Суть законодавчих змін

Морська реформа охопить 20 підприємств морської галузі (18 державних портів, ДП «Дельта-Лоцман» та Керченську морську переправу). Об’єкти державного морського господарства  будуть розподілені між новим державним підприємством «Адміністрація морських портів України» (АМПУ) та державними стивідорними компаніями (портовими операторами, що здійснюють різні види господарської діяльності). Так, стратегічні об’єкти інфраструктури перейдуть під контроль АМПУ.  Йдеться про гідротехнічні споруди, об’єкти портової інфраструктури загального користування, засоби навігаційного обладнання та інші об’єкти навігаційно-гідрографічного забезпечення морських шляхів, системи управління рухом суден. Відтоді питання використання виробничої інфраструктури портів державними і приватними стивідорними компаніями будуть вирішувати шляхом підписання відповідних договорів саме з АМПУ.

Тобто розмежовуються адміністративні функції та ведення господарської (комерційної) діяльності. Адміністрація морських портів  утримуватиме та забезпечуватиме ефективне використання державного майна, яке їй передане. Зокрема здійснюватиме модернізацію, ремонт, реконструкцію та будівництво гідротехнічних споруд, інших об’єктів портової інфраструктури, розташованих у межах території та акваторії морського порту.

Важливо, що під час реорганізації заборонено скорочувати чисельність працівників. Навпаки, планується створення нових, якісних робочих місць. Усі соціальні стандарти і пільги портовиків, передбачені їхньою галузевою угодою, будуть збережені. Під час зустрічі в.о. голови ДП «АМПУ» Юрія Васькова з Координаційною радою профспілкових організацій підприємств морського транспорту йшлося про підписання нових колективних договорів для трудових колективів, збереження об’єктів соціального призначення та ефективне їх використання, забезпечення доступу до послуг цих об’єктів працівників портів та членів їхніх сімей. Юрій Васьков запропонував кожному колективу серйозно підійти до визначення того, які соціальні об’єкти залишити в порту, які віддати на баланс АМПУ, а які, можливо, передати у власність міст. Адже залишати на балансі підприємства збиткові об’єкти немає сенсу.

— Проведення реформи морських портів, — переконаний міністр інфраструктури, — це спосіб зробити їх діяльність ефективнішою і посилити галузь загалом. Залучення приватних інвесторів дасть змогу підвищити конкурентоспроможність портів, впровадити нові технології, а отже, залучити більший вантажопотік, який приведе до збільшення кількості робочих місць у галузі.

Якщо раніше кожен порт самостійно вирішував питання розвитку власної інфраструктури за рахунок отриманих портом коштів, яких часто не вистачало на масштабні проекти, то тепер АМПУ консолідуватиме фінансові потоки, визначатиме «вузькі» місця та розподілятиме кошти таким чином, щоб отримувати найкращий результат.