СИТУАЦІЯ

Зернотрейдери докоряють Укрзалізниці у зриві експортних планів 
 

Якось аж трохи дивно, що певний час не було проблем із зернотрейдерами. Однак одразу після новорічно-різдвяних свят експортери збіжжя нагадали і про себе, і про свої проблеми. На прес-конференції в УНІАН президент Української зернової асоціації Володимир Клименко заявив, що Укрзалізниця не надає належної кількості вагонів і тим самим гальмує темпи експорту. Мовляв, потреби низки компаній перевізник задовольняє лише на третину.

Як приклад він назвав компанію «Нібулон», яка поскаржилася на те, що робота більшості елеваторів була припинена через невиконання планів з подачі зерновозів в останні три місяці минулого року. Це призвело до порушення термінів виконання договорів із сільгоспвиробниками, а отже, до збитків, адже у четвертому кварталі 2011 року з якихось причин «Нібулону» було видано вагонів лише на 45-46% від заявленої кількості.

Окрім того Володимир Клименко повідомив, що одні компанії не отримують зерновози для виконання основних експортних програм, а інші мають пріоритетне право на задоволення додаткових заявок.

Він послався на наказ Укрзалізниці №35, в якому йдеться про першочергове надання вагонів для компанії «Хліб Інвестбуд» нібито для виконання державної програми експорту, якої в природі не існує.

— Ми б хотіли, щоб усі компанії одержували вагони на рівних умовах, — цитує президента УЗА агенція УНІАН. — Адже це зазначено в статуті Укрзалізниці. При такому ставленні, як сьогодні, якщо воно не зміниться, експортуватимемо десь 2 млн тонн зерна за місяць, тобто 12 млн тонн за півріччя. Якщо додати те, що вже було зроблено, вийдемо на 21 млн тонн. А за прогнозами потрібно вивезти 26 млн тонн зерна — це без олійних культур, а з ними, то під 30.

З огляду на таку ситуацію Українська зернова асоціація підготувала звернення до Прем’єр-міністра Миколи Азарова з проханням розглянути це питання на засіданні Кабінету Міністрів. Окрім того, зернотрейдери збираються скаржитися до Антимонопольного комітету і готують позови до суду.

Возити є що, було б чим. Фото з сайту remtechnology.eu

У відповідь на це звинувачення заступник начальника Головного управління з перевезень Укрзалізниці Петро Лимарчук заявив, що поширена у ЗМІ інформація про надання преференцій в отриманні зерновозів одній із компаній не відповідає дійсності.

— У грудні минулого року Укрзалізниця щодоби навантажувала 1026 вогонів-зерновозів, — зауважив він. — При цьому для компанії «Хліб Інвестбуд» надавалося лише 133 вагони, або приблизно 15% загальної кількості навантажених вагонів. Заявки від «Хліб Інвестбуду» в грудні становили 8282 вагони, а фактичне навантаження — 4164, або 50% заявлених обсягів. Це свідчить про те, що ми забезпечуємо зерновозами всіх учасників ринку, не надаючи жодному з них якихось переваг.

Некоректним назвав Петро Лимарчук і трактування у ЗМІ оперативного наказу №35 від 2 грудня 2011 року. Він наголосив, що у документі не йдеться про надання вагонів одній компанії в обхід інших. Такі оперативні накази видаються у відповідь на листи судновідправників, які просять максимально швидко доукомплектувати суднові партії вантажу, щоб вагони не скупчувалися на припортових елеваторах.

За оперативними даними прес-служби Укрзалізниці, за 16 днів січня 2012 року навантажено 11985 вагонів зерна, або по 779 вагонів за добу. Це означає, що добове навантаження перевищило минулорічний показник за відповідний період на 511 вагонів. У тому числі на експорт в напрямку портів навантажено 10168 вагонів (670,7 тис. тонн), а на внутрішній ринок — 1817 вагонів (105,9 тис. тонн).

Аби не виникало проблем у майбутньому, Укрзалізниця просить зернотрейдерів планомірно організовувати роботу щодо використання зерновозів, оскільки упродовж останніх років склалася негативна тенденція, при якій у першій декаді місяця заявки на вагони становлять 500–600 одиниць на добу, а у другій половині місяця зернотрейдери потребують зерновозів втричі більше.

Через те, що компанії вчасно не надають плани щодо навантаження зерна, перевізникам досить складно рівномірно використовувати наявний парк зерновозів (майже 11,5 тис. одиниць), щоб повною мірою задовольнити заявки. У святкові дні та вихідні обсяги навантаження різко зменшуються до 50%. До того ж, часто зерновози, замовлені понад норму, простоюють у портах в очікуванні вивантаження на судно.