ПРІОРИТЕТ

У 2012 році уряд планує підтримати вітчизняне сільгоспмашинобудування 
та перекрити неконтрольований імпорт сільгосптехніки

Україна має великий потенціал для розвитку вітчизняного с/г  машинобудування. Про це заявив перший віце-прем’єр-міністр — міністр економічного розвитку і торгівлі Андрій Клюєв під час виїзної наради в Українському науково-дослідному інституті прогнозування і випробування техніки і технологій для сільгоспвиробництва ім. Л. Погорілого, в ході якої учасники ринку, аграрії та науковці обговорили проблеми та перспективи галузі. 

За словами Андрія Клюєва, Україна, яка є потужною аграрною державою, може посилити свої шанси у боротьбі за світове лідерство у виробництві агропродукції, якщо зробить відповідні кроки з розвитку вітчизняного с/г машинобудування. Адже лише за  останні 10 років парк зернозбиральних комбайнів скоротився удвічі,  кормозбиральних — на 70%, а забезпеченість аграріїв с/г машинами та обладнанням становить 45-80% від технологічної потреби, що призводить до численних втрат, а також значних енерговитрат. Аби виправити ситуацію, за даними першого віце-прем’єра, треба щорічно оновлювати машинно-тракторний парк АПК не менш ніж на 10-15%.

 

Тоді і агровиробництво буде ефективнішим, і українські с/г машинобудівники та їх суміжники — з роботою. 

Спільні підприємства зі світовими виробниками

Для цього слід не лише передбачити держпідтримку придбання аграріями вітчизняної с/г техніки (шляхом фінансового лізингу, здешевлення кредитів та компенсації відсотків за кредитами), а й оновлення основних фондів заводів для організації випуску сучасної конкурентоздатної с/г техніки, аналогів якій немає в Україні.

«Основні фонди на наших підприємствах зношені від 65 до 80%, тоді як у Європі — 15-25%», — озвучив сумну статистику  голова Держагентства з управління державними корпоративними правами та майном Дмитро Колєсніков. І це при тому, що власники підприємств вклали за останні 5 років у їх модернізацію понад $700 млн.

Виправити ситуацію допоможе держпрограма розвитку вітчизняного с/г машинобудування до 2015 р., розроблена агентством і передана на розгляд уряду, переконаний він. Адже у ній передбачені механізми підтримки переоснащення підприємств.

На думку першого віце-прем’єра Андрія Клюєва, заводчанам треба  орієнтуватись на спеціалізацію і промислову кооперацію, на створення замкнутих циклів виробництва всередині країни з високим ступенем їх науково-технічного забезпечення. А також на  створення спільних підприємств на території України з провідними світовими виробниками, що є власниками передових технологій. Уряд створить сприятливі для цього умови, зазначив він.

У наступному році аграрії купуватимуть українські комбайни за держзамовленням. Фото Володимира ЗАЇКИ

«Беушним» машинам перекриють кордон

Не завадить також посилити контроль за ввезенням на митну територію України іноземної техніки та комплектуючих, адже їх імпорт щороку зростає. При цьому переважна їх кількість  — це «беушні» машини, наголосив Андрій Клюєв. У свою чергу Дмитро Колєсніков підтвердив, що з 2000 по 2008 рр. імпорт с/г техніки зріс майже у 17 разів (з $1,45 млн до $2,5 млрд). Отже, на сьогодні частка імпортної техніки становить 80%, тоді як у 2003 р.  була лише 30%.  Не кажучи вже, що 50% завезеного не має належного сервісного обслуговування.

— Пройшло вже три роки як ми вступили до СОТ і нині вже час замислитись, як урегулювати та захистити внутрішній ринок с/г техніки від зарубіжної експансії, — зауважив Д. Колєсніков. — Нам треба визначитись, яка техніка нам потрібна, яку маємо і можемо випускати у себе, яку ще належить розробити, на що треба щороку протягом 5 років спрямовувати 1% від загальних видатків  держбюджету. Крім того, потрібно ввести мито не менше 35% на вживану імпортну техніку, старшу за 3 роки. Це загальносвітова практика, — наголосив він, — таким шляхом пішли росіяни та білоруси. Варто також відмінити ПДВ та мито при ввезенні в Україну сучасного обладнання для модернізації наших підприємств, що не виробляється у нас. Після вжиття цих заходів ми вже по іншому розмовлятимемо із зарубіжними виробниками, — переконаний голова Держагентства. 

Міністр аграрної політики та продовольства Микола Присяжнюк підтримав ініціативи А.Клюєва та Д.Колєснікова щодо впровадження певних обмежень на імпорт, зазначивши, що торік в Україну було імпортовано аж 1700 зернозбиральних комбайнів, із яких 1100 — «беушні».

— Досить збирати «тарабаньки» та металобрухт  по всьому світу, —  зауважив міністр. — У цьому питанні ми маємо проявити національний егоїзм і підтримати вітчизняне с/г машинобудування. Аграріям вигідно, щоб національне машинобудування було розвинене в Україні і не доводилося закуповувати імпортну сільгосптехніку. До того ж без технічного переоснащення ми просто не зможемо виконати завдання, які ставить перед нами Президент. Зокрема, до 2016 р. наростити вал зернових — до 80 млн тонн, технічних культур — до 15 млн тонн і м’яса — до 4 млн тонн. Адже, за даними міністра, близько 80% технічних засобів перебуває у стані морального і фізичного зносу, а навантаження на один зернозбиральний комбайн становить 240 га лише при збиранні ранніх зернових, тоді як в Російській Федерації — 120 га, а в ЄС — 80 га.

— Ми проводимо ранні жнива місяць, тоді як треба днів десять, — зауважив Микола Присяжнюк. — Через брак комбайнів та їх вік (62% з них старші за 20 років) цьогоріч у полі залишилось близько 5 млн тонн зернових, а це 7,5 млрд грн.

На думку міністра, держпідтримку слід розпочинати з фінансування виробництва вітчизняної техніки, технологічна потреба в якій становить: тракторів — 400 тисяч, зернозбиральних комбайнів — 75 тисяч, кормозбиральних — 17 тисяч, а їх щорічне оновлення має бути на рівні 40 тис.,  7,5 та 2,5 тис. відповідно. Щоправда, для того аби їх купували, треба поліпшити їх якість, елементну базу, попрацювати над зниженням енергоємності ВВП на кг умовного палива, яке становить 0,79 цента, тоді як  у Білорусі — 0,5, а в ЄС — 0,2.

План дій до 2015 року

— У перспективі  с/г машинобудування має зайняти більш вагоме місце як у структурі промисловості, так і у формуванні експорту України, — підсумував Андрій Клюєв. Вислухавши пропозиції та зауваження керівників підприємств, Д. Колєснікова та М. Присяжнюка, він озвучив План дій до 2015 року, що передбачає аж 14 пунктів, більшість з яких треба виконати до 15 вересня (до початку нового бюджетного процесу). Зокрема, доручив Мінагропроду розробити держзамовлення на с/г техніку на 2012 р. і дати прогноз на 2013-2014 рр, підписати ф’ючерсні контракти на її придбання с/г виробниками у наступному році. Мінекономрозвитку доручено розробити пропозиції стосовно механізмів та обсягів держпідтримки с/г виробників на придбання виключно вітчизняної с/г техніки до  2015 р., стимулювання експорту вітчизняної с/г техніки. Ще одним пунктом стало завдання — розробити реєстр с/г машинобудівників із деталізацією, яка саме техніка і в якому обсязі виробляється на тих чи інших підприємствах, та програмою їх розвитку; пропозиції щодо регулювання імпорту с/г техніки в рамках СОТ; законопроект стосовно  локалізації с/г машинобудування. «За 3 роки треба, щоб було 70-80% локалізації, за рік — 40%», — зазначив перший віце-прем’єр-міністр, додавши, що до 15 вересня документ має вже  бути на розгляді у Верховній Раді. Крім того, потрібно завершити приватизацію чи акціонування держпідприємств, щоб останніх було мінімум. Адже практика свідчить, що приватники працюють ефективніше, ніж найнятий державою менеджмент, зазначив Андрій Клюєв.

Держагентство з управління державними корпоративними правами та держмайном і керівники підприємств  отримали завдання до 1 грудня організувати сервісне обслуговування техніки на всій території України. «Яким чином ви це робитимете — у вигляді акціонерних товариств, держпідприємств — це ваша проблема, але якщо сервісних центрів не буде, у вас майбутнього також не буде», — наголосив у зверненні до виробників Андрій Клюєв. Додавши також, що в наступному році будуть створені спеціалізовані механізовані бригади, які придбають техніку на пільгових умовах і обслуговуватимуть дрібних і середніх сільгоспвиробників, яким вкрай бракує техніки.