ДИСЦИПЛІНА

У регіонах не поспішають переглядати регуляторні акти місцевої влади

Ще у грудні 2010 року Верховна Рада ухвалила розроблений Держ- компідприємництва і підправлений Президентом Закон "Про прискорений перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування". Документ набув чинності 11 січня 2011 року. Згідно з ним у прискореному порядку (протягом 90 днів) мають переглянути всі регуляторні акти органів місцевого самоврядування.

Робочі комісії за цей час проаналізують згадані документи на їхню відповідність принципам державної регуляторної політики, виписаним у відповідному законі. Передусім ідеться про доцільність, адекватність, ефективність, збалансованість, передбачуваність, прозорість та врахування громадської думки.

За результатами аналізу ті акти, що не відповідають переліченим принципам, будуть або змінені, або скасовані. Окрім того, такий перегляд дасть змогу впорядкувати видачу документів дозвільного характеру. Адже досі існувала практика, коли органи місцевого самоврядування своїми нормативно-правовими актами запроваджували нові дозвільні документи, одержання яких не передбачалося законодавством. Відтепер усі подібні документи будуть переглянуті і приведені у відповідність до нового законодавства. Це послабить регуляторний тиск на суб`єкти господарської діяльності, оскільки спростяться процедури державного регулювання економіки і зменшаться пов`язані з цим фінансові та інші витрати підприємців.

І хоча до середини квітня (кінцевого терміну перегляду) ще є час, контролери вже б'ють на сполох. Низка органів місцевого самоврядування порушує закон про прискорений перегляд регуляторних актів. У кількох областях усупереч закону не поспішають починати цю роботу. Як повідомили у Державному комітеті з питань регуляторної політики та підприємництва, на початку лютого ради Тернопільської та Чернігівської областей, міська рада Севастополя, а також низка районних рад навіть не утворили комісій, які мають аналізувати законність ухвалених органами місцевого самоврядування рішень. Це при тому, що Закон "Про прискорений перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування" набув чинності 11 січня й за 5 днів після цього мали створити відповідні робочі комісії. А вже за 50 днів цим комісіям слід подати перелік актів, які не відповідають принципам державної регуляторної політики і мають бути змінені або скасовані.

Не бракує і областей, де не дотримуються вимог при формуванні робочих комісій. Зокрема Херсонська міська рада до складу комісії з 25 осіб включила лише двоє підприємців, хоча їх мало би бути не менше половини. А в деякі комісії з прискореного перегляду регуляторних актів Чернівецької міської ради взагалі не внесені представники бізнесу та громадських організацій.

Там же, де зі складом усе в порядку, часто органи місцевого самоврядування подають на розгляд лише ті документи, які самі вважають регуляторними актами. І це попри те, що згідно із законом комісії самі аналізують усі нормативно-правові акти органів місцевого самоврядування і визначають, які з них є регуляторними.

Щоправда, у багатьох областях робочі комісії почали працювати й уже на початку лютого мали про що звітувати. Приміром, у Миколаєві з 11 розглянутих актів міського управління містобудування та архітектури 7 вирішили скасувати, решту - доопрацювати та привести у відповідність до вимог чинного законодавства.

Зокрема, буде скасовано низку документів, які регулюють правила розміщення зовнішньої реклами у Миколаєві, правила проведення будівельних робіт у місті, порядок видачі дозволів на розміщення підприємцями МАФів та отримання дозволів на переведення житлових приміщень у нежитлові для розміщення в них об'єктів торгівлі, побутового обслуговування, громадського харчування та офісів. Документи щодо інженерно-геодезичного забезпечення території, порядку повернення самовільно зайнятих земельних ділянок та знесення самовільно зведених будівель, а також щодо правил використання та забудови міста доопрацюють.

Схоже, що тут пам'ятають не тільки про те, що прискорений перегляд документів є важливою частиною дерегуляції підприємницької діяльності, а й про те, що втілення законодавчих норм у життя перебуває на контролі Кабінету Міністрів та Адміністрації Президента.