Шість років тому, 22 серпня 2008 року, неподалік селища Суха Балка, що за 45 кілометрів на північ від Донецька, розбився російський літак Ту-154, який виконував рейс за маршрутом Анапа — Санкт-Петербург. Потрапивши у складні погодні умови, лайнер на висоті близько 11 кілометрів зірвався в штопор і на великій швидкості врізався у землю: всі 170 людей, які перебували на борту, загинули… На місці трагедії тоді спільно працювали рятувальники та представники інших служб з України і Росії, а 23 серпня в Україні оголосили днем трауру. 

Перегодя спільними зусиллями в степу встановили пам’ятник загиблим, а донеччани неодноразово приймали тут їхніх родичів, тобто горе тоді об’єднало сусідські народи. Тепер після жахливої авіакатастрофи Боїнга-777 у Шахтарському районі Донеччини про це навіть не йдеться. Жителів краю, які й без того потерпали від «захисту» проросійських і російських бойовиків, вразили цинічні дії терористів, які не тільки збили літак, а й мерщій кинулися приховувати сліди свого злочину.

Тіла загиблих знаходять за кілометри від місця падіння літака. Фото з сайту media1s-nbcnews.com

Важко шукати «чорні скриньки» у почорнілому полі

Російська реакція була абсолютно прогнозованою. Господар Кремля і палкий шанувальник таланту Геббельса одразу безапеляційно заявив, що всю відповідальність за збитий літак і смерть людей повинна нести Україна. Бойовики так званої ДНР, які ще недавно вихвалялися збитим літаком, бо помилково прийняли його за український Ан-26, сприйняли ці слова за вказівку до відповідних дій. Але з позицій здорового глузду логіку російських кураторів та їхніх найманців, у яких давно руки по лікті в крові, збагнути важко. Що треба зробити, аби довести незаперечну причетність українських військ (це на контрольованій бойовиками території!) до трагедії міжнародного масштабу? Негайно оточити місце катастрофи, нікого не підпускати, а потім привезти тільки незалежних міжнародних експертів. А вже ті завдяки зібраним доказам змогли б переконатися, що російські пропагандисти не збрехали.

Проте спостерігаємо інше. Терористи, контролюючи територію, з якої (це вже доведено багатьма експертами) був здійснений запуск ракети ЗРК «Бук», взялися гарячково її «зачищати». Не обійшлося без мародерства — з’явилися відзняті кадри, як бойовики забирають цінні речі загиблих та використовують їхні кредитні картки. Та все ж головна мета була іншою — представники самопроголошеної «ДНР» самовільно почали забирати з місця падіння літака окремі його фрагменти, тіла пасажирів та вантаж. Чим ще пояснити це, як не намаганням приховати сліди власного злочину? Тим більше, що винними вони вже «призначили» українських військових, які ніколи не використовували подібну зброю?.. 

Очевидці стверджують, що біля села Розсипне «республіканці», погрожуючи зброєю, відібрали у рятувальників засоби зв’язку і, порушуючи всі міжнародні норми, буквально викрали звідси 37 тіл жертв авіакатастрофи. «Озброєні бойовики відтіснили з місця аварії представників українських органів влади — ДСНС, МВС та прокуратури, — повідомили в Донецькій облдержадміністрації. — Тіла загиблих були завантажені у тентові вантажівки і доставлені до Донецького обласного бюро судово-медичної експертизи. Терористи змусили персонал медичного закладу розпочати роботу з відбирання генетичного матеріалу для процедури ідентифікації тіл. Одночасно з цим бойовики підігнали до місця катастрофи важку техніку і мають намір вивезти залишки авіалайнера у невідомому  напрямку».

Про долю інших тіл, вивезених звідси, інформація надходить дуже суперечлива. Приміром, з’явилося повідомлення, що у Торезі їх вантажать до спецвагонів, аби відправити кудись залізницею. Але куди? До Донецька, Харкова чи до Росії? Певна річ, обласна влада розцінює дії терористів як відверті намагання приховати докази власної причетності до знищення літака з пасажирами і завадити процедурі розслідування причин трагедії. За оперативною інформацією, яка надійшла до компетентних органів, представники самопроголошеної «ДНР», самовільно загарбавши тіла нещасних, намагалися відшукати в них залишки ракети, якою збили літак. Тобто брутально порушили всі існуючі та загальноприйняті в усьому світі (втім, для самозванців «ДНР» закони не писані) міжнародні процедури із встановлення причин катастрофи та проведення експертизи тих же тіл, над якими встигли позбиткуватися ще й на землі…

Та найбільшу увагу бойовики приділяють пошукам бортових самописців — їх прагнуть відшукати до приїзду міжнародних експертів. Доказом цього є наявні в СБУ записи перемовин бойовиків, які поділяють стурбованість «товаришів» із Москви, аби «чорні скриньки» за жодних обставин не потрапили до «чужих рук». А тому бойовики не в захваті від появи тут міжнародних фахівців. Зокрема вони обмежили пересування спостерігачів ОБСЄ і зупиняли їхні наміри вийти за межі відведеної їм території попереджувальними пострілами. Зрештою, у неділю один з лідерів сепаратистів туманно, але все ж прокоментував ситуацію. «Серед нас немає спеціалістів, які могли б визначити, як саме виглядають «чорні скриньки», —  сказав прем’єр-міністр самопроголошеної «ДНР» Олександр Бородай. — Але ми привезли до Донецька деякі технічні деталі, які, на нашу думку, могли б бути «чорними скриньками» потерпілого авіалайнера».   

«Думали, падають бомби, а там таке!…»

Пошуки тіл пасажирів Боїнга-777 ускладнюються тим, що літак був зруйнований ще в повітрі, а тому потерпілі розкидані на досить великій території. Площа, де на них можна натрапити, визначена у понад 34 квадратних кілометри (згодом її збільшили до 50-ти). До відповідних робіт задіяли 20 одиниць техніки та майже 400 осіб, серед яких і 20 водолазів. Річ у тому, що тут міститься Грабівське водосховище, на дні якого також будуть шукати наслідки катастрофи. Посильну допомогу надають і мешканці навколишніх сіл, які стали свідками драми в небі. «Спершу почули гудіння та вибухи і думали, що це бомбардування, — згадує жителька Грабового. — Навіть встигли з племінницею мерщій заховатися у погребі й зіщулилися, побоюючись, що ось-ось у дворі чи на городі впадуть бомби… А коли все затихло, виявили тут таке, що краще б мої очі ніколи й не бачили… І ми не одні, бо наші сусіди також знайшли на своєму городі шматки літака та залишки тіл пасажирів…»

А ще нещасних подорожніх, серед яких немало дітей, збирали не тільки у дворах, на вулицях чи городах, а й у полях. Приміром, засіяну соняшником площу та лісопосадки обстежували гірники найближчих шахт — всього понад 500 осіб. «У суботу в другу зміну — з 13.00. до 19.00. ми були на місці падіння літака, — розповідає координатор від шахти «Комсомолець Донбасу» Дмитро Демидов. — 34 гірники, які мають навички ремонтно-відновлювальних робіт і монтажу-демонтажу, виїхали безпосередньо на місце катастрофи лайнера. Координаторами наших дій були співробітники ДСНС: нас зустріли, провели і дали завдання шукати тіла і речі загиблих пасажирів, які були у полі та лісопосадках». Що й казати, роботи вистачило всім. «Стали ланцюжком і пішли прочісувати, — каже Валентин, один із гірників шахти «Зоря». — Мені раніше доводилося бачити потерпілих у шахті й ховати загиблих.  Але ж тут були ще жінки та діти… Деякі з них так і залишилися намертво прив’язаними до крісел, а від деяких взагалі знаходили тільки фрагменти…»

А ось про причини трагедії люди говорять неохоче. Хоча згадують відому істину: немає лиха без добра. Вони дуже сподіваються, що хоч після цієї резонансної трагедії Донбас і вся Україна нарешті отримає реальну допомогу і покінчить з бойовиками-терористами. «Ми ще недавно навіть підсміювалися над отією ідеєю звести стіну на кордоні з Росією, — каже місцевий житель, на городі якого знайшли залишки жертв катастрофи. — Але тепер вважаємо, що треба відгороджуватися від агресивних сусідів негайно і в будь-який спосіб. Бо хто, як не вони, збивав неподалік кордону українські літак та вертоліт? Хто завдав авіаудар по житловому будинку в Сніжному? Звідки до нас ідуть колони бойовиків та сучасного озброєння? З чиєї території привезли сюди цей зенітно-ракетний комплекс?!..»

Відповідні органи запевняють, що мають достатньо доказів про російське походження комплексу «Бук-1», яким так вихвалялися бойовики, а потім намагалися сховати «за бугром». І, схоже, ці факти зможуть переконати всіх, хто досі сумнівався в існуванні каналів поставок бойовикам зброї з Росії. Бо які ще докази потрібно?..

Щодо версії знищення пасажирського літака. Їх існує кілька, серед яких і химерні. Приміром, «головнокомандувач» Ігор Гіркін («Стрєлок») висловив припущення, що у літаку серед пасажирів також були і… покійники, смерть яких настала ще до відправлення в політ. Але вони самі більше нагадують екіпаж мерців, які захопили і намагаються ввести Донбас у круте піке. Як зупинити цей небезпечний політ?.. Дилема з дилем. Але вже очевидно одне — самотужки Україні з цим нещастям не впоратися. Тим паче, що весь світ переконався — йдеться про безпеку не тільки цієї території…

Коли матеріал готувався до друку, стало відомо, що вдалося відшукати тіла 282 загиблих пасажирів потерпілого літака.

ОФІЦІЙНО

Сергій ТАРУТА,
голова Донецької обласної державної адміністрації:

— «ДНР» перешкоджає проведенню відкритого міжнародного розслідування катастрофи Боїнга-777. Бойовики заважають роботі українських фахівців на місці трагедії, оголосили про намір вивезти «чорні скриньки» та тіла пасажирів до Росії. У зв’язку з цим я звертаюся до учасників Женевського процесу (Росії, США і ЄС), ООН, ОБСЄ, всіх міжнародних організацій змусити «ДНР» до створення коридору для доставки до місця трагедії обладнання та персоналу. Також необхідно створити навколо місця катастрофи 30-кілометровий периметр безпеки і припинити вогонь. Ця територія повинна стати вільною від зброї. Поки цього не зроблено, казати, що розслідування буде відкритим і об’єктивним, недоречно, а поведінку «ДНР» варто розглядати як спробу перешкоджати правосуддю і приховати докази.

На сьогодні потрібно відшукати всі тіла і забезпечити їх відправлення до Харкова, де будуть проводитися слідчі дії. Туди ж спрямовуватимуться родичі загиблих і міжнародна група, яка робитиме висновки. У нас є досвідчені фахівці, гарна лабораторія, ми готові до проведення всіх необхідних робіт.