Нові акцизні марки клеїтимуть на алкоголь і цигарки з 1 вересня цього року. Розмір марок не змінився, вони стануть кольоровими і коштуватимуть у 2,5 раза дорожче, ніж старі. Щоправда, як констатують у Міністерстві доходів і зборів, у грошовому виразі вартість однієї алкогольної марки становитиме 27 копійок, а тютюнової — 14. Таким чином, тут вважають обгрунтованим подорожчанням однієї пляшки алкогольного напою лише на 17 копійок, а однієї пачки тютюнових виробів — на 9. 

До речі, розмір плати за марки акцизного податку не збільшувався з 2008 року. При цьому мінімальна ціна на горілку з тих пір виросла у 2,2 раза, а середня ціна сигарет з фільтром — майже утричі.  У Міндоходів посилення захисту нових марок акцизного податку вважають цілком виправданим. Адже те, що діюча система маркування потребує суттєвих змін, підтверджувалося зменшенням обсягів реалізації старих акцизних марок та нарощуванням тіньового обігу підакцизної продукції.

Алкоголь і тютюн розфарбують  

За підрахунками Міндоходів 10 відсотків алкогольно-тютюнової продукції сьогодні підпадає під схеми маніпулювання акцизними марками. Найбільш розповсюджені — підробка марки, її невідповідність вартості й типу товару. У міністерстві впевнені, що нові акцизні марки суттєво ускладнять подібне маніпулювання, краще захищатимуть українських споживачів від неякісних і небезпечних товарів, які з’являються на полицях магазинів.

Міндоходів постійно бореться з контрабандою та підробкою підакцизних товарів. Так, як повідомляє головне управління міністерства в столичній області, на Київщині лише у двох цехах з незаконного виробництва алкоголю з обігу вилучено алкогольних напоїв — на 1,8  мільйона гривень, спирту — на 2,9, тютюнових виробів — на 0,3. Продукція виготовлялася з недоброякісної сировини і становила загрозу для життя і здоров’я людей. І таких прикладів можна наводити багато. Міністерство зацікавлене в кардинальному зменшенні обсягів «тіньового сектору» такої продукції та залученні додаткових коштів із бюджету.

За повідомленнями прес-служби міністерства, нові марки принципово відрізняються від старих і мають додаткові рівні захисту. Марки містять складний графічний захисний елемент, позначки: АВ ЛГП — алкоголь вітчизняний (лікеро-горілчана продукція), АВ ВП — алкоголь вітчизняний (виноробна продукція), АІ ЛГП — алкоголь імпортний (лікеро-горілчана продукція), АІ ВП — алкоголь імпортний (виноробна продукція), ТВ ЗФ і ТВ БФ — тютюн вітчизняний з фільтром і без фільтра, ТІ ЗФ і ТІ БФ — тютюн імпортний з фільтром і без. Для кожного виду товарів використовуватиметься своя кольорова гама. Наприклад, для вітчизняної горілки марка буде зеленою, іноземної — фіолетовою, для українського вина — червоною, закордонного — оранжевою. Для вітчизняних цигарок наклейка буде зеленою, імпортних — синьою.

Графічний захисний елемент містить інформацію в закодованому вигляді. Його не можна відтворити шляхом сканування, копіювання та друку, наголошують у Міндоходів. При цьому геометричні розміри марок нового зразка (довжина, ширина, товщина) порівняно з марками попереднього не змінилися Тобто додаткових витрат у виробників та імпортерів не буде, оскільки немає необхідності проводити тестування нових наклейок на виробництвах та переробляти виробничі лінії.

Як заявляв міністр доходів і зборів Олександр Клименко, впровадження нових марок дасть змогу зменшити «тіньовий сектор» підакцизних товарів на 7—10 відсотків. Тобто це не панацея від підробок. Але паралельно вживаються додаткові заходи для захисту українських ринків від контрабанди та фальсифікату.

Бережіть здоров’я

Очевидно, таке не досить суттєве зростання вартості акцизних марок не спонукатиме українців активно відмовлятися від алкоголю та цигарок. Принаймні з вересня цього навряд чи можна очікувати. Ситуацію трохи можуть змінити зареєстровані в парламенті законопроекти, якими пропонується підвищити самі акцизи на спиртне і тютюн. Ці документи планується об’єднати в один, який має передбачити поступове зростання акцизів. Можливо, з його прийняттям люди почнуть задумуватися над відмовою від шкідливих звичок.  

Сьогодні ж наші громадяни переймаються дещо іншим. І про своє здоров’я дбають у дуже цікавий спосіб — наприклад, розпитують у медиків або шукають в Інтернеті матеріали про безпечну норму споживання алкогольних напоїв. Звісно, найкращим способом зберегти здоров’я від впливу алкоголю — взагалі не вживати такої продукції. Але ж українці — нація, яка полюбляє святкувати і не без «підігріву». Тож у такому разі поради спеціалістів зводяться не лише до норм споживання, а й до пильності.

І не дивно, адже фальсифікат, особливо лікеро-горілчаної продукції, за публікаціями з того таки Інтернету, є відкритою небезпекою для споживача. Непідготовленому покупцеві досить важко відрізнити фальсифіковану горілку від оригінальної. При цьому, вживаючи першу, покупець втрачає не лише гроші (переплачує часто за шкідливе пійло), він ризикує і своїм здоров’ям, яке не купиш. Та й у цигарках-підробках експерти виявляють купу небезпечних домішок. 

Звісно, є урядова постанова, згідно з якою встановлюються мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни на окремі види алкогольних напоїв. І ціна на окремі види такої продукції не може бути меншою від мінімальних. Тож, якщо на продаж надходить алкоголь, який коштує менше, це свідчить про явну фальсифікацію (недотримання технологій, дешева неякісна сировина, штучні добавки тощо), оскільки реалізація такої продукції для легального виробника просто нерентабельна. У цьому разі споживач має сподіватися на добросовісність продавця.

Загалом, завжди більше шансів придбати якісний продукт у перевірених продавців, або у магазинах, які працюють безпосередньо з виробниками. І в жодному разі не потрібно брати товар з рук і спокушатися на надто низьку ціну, бо якісна продукція дешевою бути не може. Таким чином і здоров’я вдасться своє поберегти, і міліції боротися з шахраями можна допомогти.