Голова Державної інспекції України
з безпеки на морському
та річковому транспорті 
Григорій СОБОЛЕВСЬКИЙ

Адміністративна реформа розмежувала функції з управління господарською діяльністю та державного нагляду, передбачила утворення Укрморрічінспекції, що й стало одним із перших етапів масштабних змін, у тому числі в сфері безпеки на морському та річковому транспорті. З питанням про те, як реформування галузі позначилося на безпеці водного транспорту, розпочалася наша розмова з головою Державної інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті Григорієм СОБОЛЕВСЬКИМ.

Зміни, що відбуваються, дають змогу посилити безпеку на морському та річковому транспорті. Так, перевірки торговельних портів, судноплавних компаній, підприємств морського та річкового транспорту, огляди пасажирських суден, зокрема щодо дотримання експлуатаційних вимог безпосередньо у рейсах, маломірних суден, а також баз для їх стоянки суттєво вплинули на удосконалення системи управління безпекою.

— Які саме засоби контролю в арсеналі інспекції?

— Під нашим наглядом центри і пости регулювання руху суден ДП «Дельта-лоцман», рятувальна техніка КП «Морська пошуково-рятувальна служба». Контролюємо готовність внутрішніх водних шляхів, судноплавних шлюзів та навігаційного обладнання до проведення навігації. Забезпечуємо державний нагляд за дотриманням вимог Міжнародних конвенцій, нормативно-правових актів України з безпеки мореплавства та запобігання забрудненню довкілля. Проводимо дні та місячники безпеки на морському і річковому транспорті.

— Сил на все вистачає?

— Тісно взаємодіємо з місцевою владою та правоохоронними органами. Щоб бути напоготові, поглиблюємо свої професійні знання, вивчаємо міжнародний досвід. Інспекторський склад підвищує кваліфікацію в Інституті післядипломної освіти в Одесі. Крім того, регулярно проводимо семінари-практикуми та перевірки знань працівників нормативно-правових актів з питань безпеки на водному транспорті.

Не залишається поза увагою і поповнення матеріально-технічної бази. Нині переймаємося забезпеченням міжрегіональних територіальних органів Укрморрічінспекції катерами вітчизняного виробництва з обладнанням, яке надасть додаткові переваги під час здійснення інспектування внутрішніх водних шляхів.

— Контроль не надмірний?

— Унеможливили повторні перевірки суден під час їх стоянки в морському порту, якщо судна вже оглянуті інспекторами згідно з процедурами Чорноморського меморандуму. До речі, за результатами участі делегації України в роботі 14-го засідання Комітету Чорноморського меморандуму 9—14 квітня цього року, що відбувся у Варні, визначено шляхи вдосконалення контролю суден державою порту в Чорноморському регіоні, зокрема підвищення ефективності інспекторських перевірок.

— Як вирішуєте питання з наданням адміністративних послуг?

— Організували надання адміністративних послуг у містах розташування наших територіальних органів і службах капітанів 14 морських портів. Задля наближення адмінпослуг до споживачів започатковано практику прийому юридичних і фізичних осіб у тих регіонах, де немає органів реєстрації суден. Лише у І кварталі цього року нами опрацьовано 972 реєстраційні справи. Всю необхідну інформацію щодо адмінпослуг можна знайти на нашому офіційному веб-сайті та інформаційних стендах баз для стоянки маломірних суден.

— Григорію Григоровичу, весна у розпалі, розпочалася навігація. Судноводії переймаються отриманням посвідчень на право керування маломірними суднами. Проблем не буде?

— До цього року це питання було практично неврегульованим. Після внесення змін до Закону «Про транспорт», а саме з 5 січня 2013 року, в Укрморрічінспекції з’явилися законодавчо закріплені підстави для видачі посвідчень судноводіїв маломірних (малих) суден, які справді підтверджуватимуть рівень їх знань і практичних навичок.

— Вважаєте, це знизить аварійність?

— Аналіз нещасних випадків на морському та річковому транспорті показує, що майже 80% аварійних подій пов’язані з людським чинником, тобто з помилками, різного роду порушеннями норм і правил з боку судноводіїв або членів екіпажу. За даними нашого моніторингу, найбільше аварій  на рахунку маломірного флоту, тобто не професіональних моряків, а судноводіїв-аматорів.

— З цього приводу є статистика?

— Впродовж 2012 року ми реалізували кілька комплексних заходів, спрямованих на мінімізацію рівня аварійності на воді. Наслідок — загальна кількість таких подій на морському та річковому транспорті, включаючи маломірний флот, знизилася майже вдвічі (з 99 подій 2011 року до 50 подій у 2012-му). Тенденція до зниження (на 33%) збереглася і в І кварталі 2013 року: 6 аварій проти 9 торік.

— Тож немає жодних причин для занепокоєння?

— Не зовсім так. Слід зважати на зростання ризиків, пов’язаних зі старінням українського флоту та збільшенням кількості маломірних (малих) суден на водних об’єктах. Саме тому об’єктивно вивчаємо події, пов’язані з виникненням аварій, ретельно аналізуємо причини, що призвели до них, за їх результатами розробляємо та вживаємо попереджувальні заходи. Особливу увагу приділяємо профілактичній роботі з керівництвом баз для стоянки маломірних (малих) суден і судновласниками, інформуємо населення про вимоги безпеки судноплавства.

— Можливо, у вас, як у податковій, варто використовувати ризикоорієнтовну методику перевірок? Тобто більше зважати на тих, хто частіше порушує «правила гри»?

— Методика ризик-менеджменту нам знайома, її активно використовуємо у контрольно-наглядовій діяльності. Такі заходи вже давно позитивно зарекомендували себе у світовій практиці.

— І наостанок розкажіть про пріоритети Укрморрічінспекції на цей рік.

— Наша стратегія незмінна: жорсткий та ефективний контроль за гарантуванням безпеки на морському та річковому транспорті, запобігання аваріям на воді, травмуванню та загибелі людей, уникнення шкоди довкіллю і майну. Нині продовжується Місячник безпеки, під час якого додатково проаналізуємо ті загрози та чинники, що негативно впливають на стан аварійності. На основі цього аналізу визначимо ризик-стратегію, конкретні цілі та способи їх досягнення. Все це буде скеровано на дотримання одного принципу, за яким працює не лише Укрморрічінспекція, а й Міжнародна морська організація: «Безпека — понад усе!»  

ДОСЬЄ «УК»                                                                             

Григорій СОБОЛЕВСЬКИЙ. Народився у  Маріуполі Донецької області 1963 року. Освіта вища, спеціаліст судноводіння. Трудову діяльність розпочав у 1983 році матросом II класу. Працював на суднах Азовського морського пароплавства та іноземних компаній, пройшовши шлях від четвертого помічника капітана до капітана далекого плавання. З серпня 2011 року — голова Державної інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті.