Щорічною антипремією «Золота коса» нагороджено групу публічних осіб, які, на думку оргкомітету премії та експертів, протягом 2013 року найбільше демонстрували обстоювання комерційних інтересів виробників тютюнових виробів та алкогольної продукції всупереч інтересам громадського здоров’я.

«Коса — символ того, що алкогольні та тютюнові лобісти косять здоров’я нації. З їхньою допомогою сотні тисяч людей помирають від хвороб, спричинених вживанням цієї смертельної продукції», — зазначила на церемонії вручення Марія Землянська, координатор проектів Бюро журналістських розслідувань «Свідомо».

Найбільше балів від експертів і, відповідно, перший антиприз — «Золоту косу» отримав голова Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Віталій Хомутиннік. Друге місце та «Срібну косу» — голова підкомітету з питань оподаткування непрямими податками (крім акцизного податку) цього самого комітету Сергій Терьохін. Головною заслугою обох призерів був саботаж пропозицій щодо підвищення тютюнових та алкогольних акцизів. «Бронзову косу» отримав народний депутат Лев Миримський, який намагався повернути тютюновий дим в ресторани та кафе (заборона куріння у закладах громадського харчування діє з 16 грудня 2012 року). Також під час складання антирейтингу під прицілом уваги громадськості були дії народних депутатів  Є. Гєллєра, А. Сенченка та О. Кужель.

Визначено і отримувача спеціального призу антипремії — «Золоте гальмо». «Цього разу «гальмо» заслужено отримав екс-голова Міністерства доходів і зборів Олександр Клименко. У 2013 році він неодноразово виступав за нібито збалансовану політику у сфері акцизного оподаткування, яка насправді виявлялася гальмуванням будь-якого збільшення реальної ціни на тютюнові вироби», — пояснив Андрій Скіпальський, керівник центру «Життя».

«Важливо, щоб новопризначений уряд працював на захист інтересів країни, на зменшення негативного впливу на здоров’я пива, алкоголю, тютюну та для наповнення бюджету», — сказала Ганна Гопко, координатор коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну».

«2013-й став роком контролю над тютюном. Впродовж року успішно виконували закони, що забороняють рекламу тютюну та куріння в закладах ресторанного господарства і в громадських місцях. Намагання ж окремих лобістів скасувати або нівелювати норми чинних законів не мали успіху. Натомість лобістам вдалося не допустити істотного підвищення акцизів на тютюнові й алкогольні вироби. Практика лобіювання законодавства на користь тютюнової та алкогольної індустрії має стати табу для українських парламентарів, — зауважив Тарас Шевченко, керівник проекту «Київ без тютюнового диму». — Ми очікуємо від нової влади рішучих кроків у захисті здоров’я громадян і пильно стежимо за законодавчими ініціативами та діями представників влади в 2014 році, щоб не допустити алкогольного і тютюнового лобізму».

Громадські експерти наголосили на більш послідовному виконанні Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, яку Україна ратифікувала 2006 року. Зокрема один з її пунктів прямо зазначає, що «під час розробки та здійснення своєї політики охорони громадського здоров’я та боротьби проти тютюну Сторони діють так, щоб захистити свою політику від впливу комерційних та інших корпоративних інтересів тютюнової промисловості відповідно до національного законодавства».

Якщо перекласти простою мовою, то це означає, що представників бізнесу — виробників та продавців різних тютюнових отрут закон вимагає на гарматний постріл не допускати до створення та обговорення будь-яких державних документів (стратегій, концепцій, законів) щодо цієї димної зарази.

На завершення експерти антирейтингу наголосили, що протягом 2013 року ні парламент, ні уряд так і не спромоглися виробити й ухвалити жодного закону або рішення, які сприяли б зменшенню споживання алкоголю і тютюну жителями України. Більш того, вони демонстративно саботували пропозиції громадськості підвищити акцизи на тютюн та алкоголь. Організатори заходу висловили сподівання, що нові реалії підштовхнуть оновлену владу до більш дієвих кроків в акцизній політиці. Тим більше, що експерти громадського середовища готові запропонувати власні законодавчі пропозиції з істотним, але виваженим підвищенням алкогольних та тютюнових акцизів, які матимуть подвійний ефект: наповнення держбюджету (додатково до п’яти мільярдів гривень) та захист громадського здоров’я.

ДОВІДКА «УК»

Антипремія «Золота коса» — це частина громадської кампанії з моніторингу діяльності представників влади щодо обстоювання комерційних інтересів тютюнових та алкогольних корпорацій всупереч інтересам громадськості. Визначення лобістів галузі суб’єктивне.