ОСВІТА

З таким проханням Прем’єр-міністр звернувся  до вчителів
на розширеній колегії міністерства

Відлік до першого вересня вже йде на години. Як ніхто, це усвідомлюють освітяни, які вчора зібралися з усіх областей на розширену колегію профільного міністерства, майже повністю окупувавши Інститут міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка.

Підбити підсумки минулого навчального року, виробити чи узгодити власні плани, послухати рекомендації керівництва міністерства і уряду, — як далі розвивати галузь у контексті проголошених владою реформ, — такою була основна мета педагогічного зібрання. Чи знайшли колеги відповіді на всі запитання — стане відомо вже незабаром, з початком шкільних занять.

Світогляд — основа  моральності

Поки що Прем’єр-міністр Микола Азаров, який взяв участь у роботі колегії з першої хвилини, окреслив своє бачення розвитку української освіти. Коли йшлося про конкретні цифри, він не гребував користуватися довідковими матеріалами. Але більшу частину свого виступу глава уряду говорив з учителями на рівних. Доступно виклав думки й пропозиції, що нині хвилюють не лише кожного освітянина, а й більшість співгромадян.

Чого нині бракує у навчальних програмах? По-перше, розвитку пам’яті у дітей. Комп’ютери, Інтернет з його довідниками — це все чудово. Проте вони нівелюють файли свідомості, які відповідають за запам’ятовування великих масивів інформації. По-друге, Микола Азаров не задоволений рівнем мислення у молодого покоління. Логіка, логічне й нестандартне мислення повинні стати наріжним каменем шкільної підготовки до дорослого життя. По-третє, на думку глави уряду, навчальні заклади поступово втрачають дух змагання, який є основою формування власного «Я» і волі до перемоги.

Не останню роль тут посідає й культурна освіченість майбутнього громадянина, виховання у нього любові до мистецтва, власної та світової історії, живопису тощо. Нині доходить до того, що мало хто з учнів може назвати бодай кілька відомих сучасних чи класичних художників. Тобто проблема, на думку Миколи Азарова, полягає в обмеженні світогляду молоді. А саме це поняття є фундаментом совісті, моралі, чесності.

Тут він не втримався, навівши приклад нечесних політиків, які відверто брешуть з телеекранів: «Звідки ж вони беруться? — слушно запитав Прем’єр. — Значить, їх свого часу не навчили бути чесними!»

 Напередодні освітянської колегії Микола Азаров побував у столичному універмазі «Дитячий світ»,
де зробив висновок про необхідність заміщення споживчого імпорту вітчизняними товарами. Фото Олега МАРКЕВИЧА

 Без порожніх обіцянок

Їй-бо, важко не погодитися з кожним словом Миколи Яновича. Як і з його визнанням невисоких, м’яко кажучи, заробітків освітян. Уряд, за його словами неодноразово підвищував оклади бюджетникам, на що присутні відреагували якимсь незрозумілим мовчанням. Але вони з ентузіазмом сприйняли наступне повідомлення про запровадження з 1 вересня (читай, довгоочікуване повернення) 20%-ї надбавки до посадових окладів.

«Порожніх обіцянок уряд не давав і не даватиме, — наголосив Микола Азаров. — Рівень підвищення оплати нелегкої праці педагогів напряму залежатиме від розвитку економіки».

Забігаючи наперед, зазначимо, що, підбиваючи підсумки свого спілкування з учителями, Микола Азаров запевнив їх: більшість проблем галузі невдовзі буде розв’язано. «У нас нормальний оптимістичний настрій, — констатував глава уряду. — І країна виходить з кризи».

Свідченням цього є зведення й ремонти шкіл. До нового навчального року   21 заклад вперше відкриє двері перед учнями. За два роки поставлено завдання ліквідувати черги при влаштуванні малюків до дитячих садочків. Місцева влада розбереться з орендованими й приватизованими площами, аби повернути їх до системи дошкільної освіти. Другим шляхом є зведення нових. Таким чином відкривається дорога до повноцінного виконання програми дошкільної освіти.

Те саме стосується й проголошеного курсу на імпортозаміщення. За його  допомогою і через конкуренцію на ринку уряд прагнутиме посунути позиції іноземних виробників шкільної форми та учнівського приладдя. «Ми добре ставимося до Китаю й Туреччини, — зауважив Микола Азаров, — але можемо виробляти все самі».

Невтішні висновки  демографії

Торкнулися педагоги й болючої нині теми скорочення шкіл, особливо в сільській місцевості. Глава уряду підкреслив, що йдеться не про ліквідацію, а укрупнення. 10 - 15 років тому в Україні було 6,4 млн учнів. Зараз — 4,1 млн. У багатьох сільських школах їх можна порахувати на пальцях двох рук. «Якою там може бути якість освіти, і чи зіставна вона з державними витратами? — звернувся до повної зали Микола Азаров. Крім того, демографічні прогнози не обіцяють нам у найближчій перспективі повернення до колишніх показників. На порядок денний виходить робота з батьками, котрі мусять погодитися на зміни умов навчання своїх дітей, і забезпечення доправлення учнів до шкіл.

У цьому контексті освітянам було обіцяно повне виконання й закриття програми «Шкільний автобус» до кінця наступного року. Далі йтиметься лише про ремонти й оновлення автопарку в міру його зношеності.

Проблеми  не можна  приховувати

«Підручниками забезпечені всі школи»? — гучно запитав глава уряду у запрошених на колегію. У відповідь не прозвучало жодної негативної репліки. Прем’єрові не залишалося нічого іншого, ніж сприйняти таке мовчання зали за чисту монету.

А знати реальну ситуацію з підготовки до навчального року треба тому, щоб вміло скеровувати ресурси на проблемні ділянки, виправляючи ситуацію. Микола Азаров звернувся до вчителів з проханням: «Не мовчіть! Від вашої наполегливості залежатиме позиція місцевих управлінь освіти, місцевої влади, врешті-решт профільного міністерства і уряду. Інакше ви нічого не досягнете і не отримаєте».

Сказано це було у зв’язку з перевіркою столичних шкіл, яку Микола Азаров здійснив напередодні засідання колегії. Скажімо, зведена чверть століття тому загальноосвітня школа №258 Дніпровського району є типовим закладом столичних «спальних районів».

Її відвідання залишило у Прем’єра неоднозначне відчуття. З одного боку, ніби все гаразд — є підручники, інвентар. З іншого, саме приміщення можна було підготувати й краще. А от відсутність повноцінного доступу до Інтернету є просто дикістю в європейській країні ХХІ століття. Хоча яка там Всесвітня мережа, коли сам Микола Янович відверто зізнався, що вже й не пам’ятає таких старих   комп’ютерів, якими облаштовано відповідний кабінет.

Висновок? Скасувати старе рішення про заборону придбання нової комп’ютерної техніки для міських шкіл і, взагалі, не займатися окозамилюванням на місцях. 

Про те, як готові школи Криму і Дніпропетровщини до 1 вересня, читайте у статті "Щоб у класах було тепло"

ФОТОРЕПОРТАЖОлега МАРКЕВИЧА про перевірку Прем'єр-міністром Миколою АЗАРОВИМ готовності столичних шкіл до нового навчального року.