ПОДІЯ

ДП «Антонов» передало авіакомпанії  «Cubana de Aviacion» перший серійний Ан-158  з десяти замовлених через російську «Ільюшин Фінанс Ко.»

На льотному полі ДП «Антонов» зібралося понад тисяча заводчан, аби урочисто передати кубинцям і випустити в небо першого унікального «металевого птаха» —  Ан-158, одягненого в кольори Острова Свободи.  Привітати їх із цією знаменною подією приїхав Прем’єр-міністр Микола Азаров. Він зауважив, що авіабудування відроджується й має продовжити славні традиції антонівського конструкторського бюро, заводу «Антонов». Адже у світі не так багато країн, що  можуть випускати літаки.

Перший серійний Ан-158 вилетить із Києва в неділю і цього самого дня  приземлиться в Гавані. Під час польоту буде дві дозаправки у м. Кефлавік (Ісландія) та м. Галіфакс (Канада). Здійснювати польоти літак почне наприкінці травня, повідомив «УК» віце-президент авіаційної корпорації цивільної авіації Республіки Куба Рікардо Сантільяна Міранда. Він перевозитиме пасажирів внутрішніх і міжнародних рейсів, зокрема в Центральну Америку і Канаду, замість застарілих Ан-24. Наприкінці червня і липня цього року до першого  Ан-158 мають приєднатися два його «брати» і ще три — 2014-го. Тож  на Кубу працюватиме ціла сім’я «Антонов», яка в перспективі може розширитися до десяти.

Ан-158 уже з травня служитиме жителям Карибського басейну, здійснюючи внутрішні і міжнародні рейси, зокрема у Центральну Америку й Канаду. Фото УНІАН

— Літак для кубинців робили на 97 місць, там немає бізнес-класу, так захотіли замовники, — поділився особливостями першого Ан-158 президент-генконструктор ДП «Антонов» Дмитро Ківа. —  Але попри це, він просторий і зручний. Це перший літак, сертифікований у жорстких умовах експлуатації і за всіма останніми нормами, повністю цифровий і може здійснювати посадку  за відсутності видимості. Його каталожна ціна 30 мільйонів доларів, але ми зробили знижку для першого клієнта, — зауважив Д. Ківа, додавши, що на  сьогодні вже підписано угод на понад 100 літаків сімейства Ан-148/158 з різними країнами світу.

— Замовлення є, треба розширювати виробництво, — продовжує він. —  Бо деколи нам закидають «мало продаєте», на що я завжди кажу: «Щоб багато продавати, треба багато виробляти». В уряді обіцяли підтримку, накреслено програму з підтримки авіапромисловості. Буде чудово, якщо її буде реалізовано. Бо це і розвиток технологій, розширення виробничих площ, забезпечення роботою тисяч фахівців (в авіабудівництві задіяно понад 25 лише українських підприємств), і серйозні валютні надходження у країну (торік у країну ввезено 350 мільйонів доларів валюти, це 95% прибутку компанії). Дотепер ми своїми силами в умовах кризи відновили виробництво, модернізували літак, вклали в нього понад 1,5 мільярда гривень — і вже сьогодні у збірному цеху стоїть лінійка літаків «Антонов».

ДОВІДКА «УК»

Ан-158 — регіональний реактивний літак, призначений для перевезення до 99 пасажирів на відстань до 3000 км. Розроблений на базі регіонального реактивного літака Ан-148 і виробляється на серійному заводі «Антонов». Нині в цехах підприємства на різних ступенях готовності сім таких машин. У кооперації з виготовлення Ан-158 беруть участь понад 200 підприємств із 15 країн світу.

ПРЯМА МОВА

Микола АЗАРОВ, 
Прем’єр-міністр України:

— За останні три роки підприємства авіабудування виготовили й передали замовникам 22 літаки. Але потенціал галузі потужніший. Саме тому стимулюванню розвитку авіабудівної промисловості надано особливе місце в нещодавно ухваленій урядом Державній програмі активізації економіки. Зокрема, вона передбачає прийняття Державної цільової програми розвитку авіаційної промисловості України до 2020 року, забезпечення галузі державними замовленнями, розробку і впровадження механізму надання державним підприємствам авіапрому довгострокових кредитів за рахунок держбюджету, здійснення комплексу заходів із захисту внутрішнього ринку авіатехніки від ввезення іноземних літаків, аналоги яких виробляються в Україні. Головне завдання програми — довести серійне виробництво літаків до 20 одиниць і зберегти 10 тисяч високооплачуваних робочих місць.

КОМПЕТЕНТНО

Олександр РУБЦОВ, 
генеральний директор  «Ільюшин Фінанс Ко.»:

— На сьогодні «Ільюшин Фінанс Ко.» планує передати в лізинг близько двадцяти Ан-158, а в перспективі збільшити їх кількість удвічі. Адже інтерес до цього літака чималий. Повітряним судном цього сімейства особливо зацікавилося кілька країн: Венесуела, Болівія, Аргентина, Еквадор тощо. Всі вони уважно відстежуватимуть, як працюватиме перший Ан-158 на кубинську авіакомпанію, і від цього фактично залежатиме його подальша доля. Більше того, якщо експлуатація літака буде  успішною з точки зору економіки, безпеки і комфорту для пасажирів, Куба підтвердить ще чотири літаки до тих шести, на які вже є тверді контракти і які мають передати в Гавану протягом двох років (три у 2013-му і три у 2014-му). Ще 10 сподіваємося продати в країни Латинської Америки.

Щодо Ан-148, то ми вже поставили замовникам дев’ять із 34 запланованих. Ще два цьогоріч поповнять парк авіакомпанії «Ангара» (де вже є три Ан-148) і в 2014-му — до п’яти. 

Щодо останніх заяв про кооперацію з Росією за проектом Ан-70, то це не до нас питання. Наша компанія не займається військово-транспортними літаками, лише цивільними. Це прерогатива Міноборони Росії, його замовника. Тож якою буде його доля, значною мірою залежить від бюджету і стратегії  Міноборони Росії. На нашій співпраці з ДП «Антонов» щодо регіональних літаків це не має позначитися.