Політика впливає на мистецтво. Такий висновок зробила ще перед початком вистави у стінах Національного цирку його керівник народна артистка України Людмила Шевченко. І не дивно. Нині нові виклики постали й для артистів. Більшість гастролерів відмовилася, наприклад, від участі в російських атракціонах, хоча за один вихід на арену наш північний сусіда пропонував їм щонайменше 700 доларів.

У виставі сезону «Магічне коло» беруть участь 50 українських митців, акторів, одне слово, талантів арени. У національному стилі презентувати показ для українців поставило вимогу перед столичним цирком і Міністерство освіти та науки. Хоча при цьому, зважаючи на скрутну економічну ситуацію, дещо «урізало» витратні статті на цей вид мистецтва. Додає ложки дьогтю до циркової діжки меду й ситуація на Донбасі. Так, без арен у цьому регіоні мають виживати сім цирків.

Однак Людмила Шевченко оптимізму не втрачає: «У нас багато бюджетних номерів. Усі вони ліричні, класичні, складні. Програму наша професійна трупа готувала місяць. «Магічне коло» — це все наше життя, викладене на 13-метровому діаметрі арени».

Бурлеск замінює свободу

Першими з українським колоритом знайомлять шанувальників «Акробати на доріжці», їм на зміну виходить «Повітряна гімнастка на трапеції». Як бачите, актори не сильно змінювали назви номерів. Однак тільки-но королева повітряної стихії Марина Герасимчук здійнялася під самий купол, у глядачів від захвату мимоволі порозкривалися роти. Обриви, піруети, грація в унісон із пластичністю... Складається враження, ніби людина перетворюється на повітряний силует.

Ближче до землі були навіть голубки, приручити яких вдалося артистці Оксані Ляхорській. Так-так, цей номер був і в попередньому сезоні. Однак мирного неба над головою білі пернаті відтепер бажають у декораціях українського етностилю.

До речі, в штаті Національного цирку чимало клоунів. У нинішньому сезоні — «Комічні жонглери на драбині» Дмитро Дудник та Олексій Малий.

Із дебютним номером на арену вийшла Марина Новосьолова із десятьма бордоськими догами. Ці тварини живуть лишень шість років, причому перші два потребують делікатного до себе ставлення дресирувальника. Решту свого життя вони можуть повноцінно працювати для глядача та відточувати на лапах майстерність.

Шанувальники шоу «Україна має талант» неодмінно схочуть підтримати переможців шостого сезону Олену та Дмитра Дудників. Цього разу вони вражали сальто на мотоциклі, а паралельно розповідали сенсаційними жестами-рухами про свою історію кохання.

Руслан Яремчук створив не менш цікавий номер — «Свобода коней». Два чотирирічні голландські фризи Граф та Оскар — дебютанти. Їх Національний цирк придбав весною, а тепер запрошує глядачів до участі з ними в своєрідному балі. Комбінації та перебудови під команди «вальс» і «апорт» підкованим акторам допомагали робити два маленькі чорні поні.

Маг-чародій дивує трюками

Що таке справжній бурлеск, розповідали рухами в повітрі артисти Анастасія Зоріна та Євген Абакумов. Чоловік тримає зубами жінку в положенні догори дригом. Вона ж, немов в’юн, рухається за часовою стрілкою навколо осі. Чи в нормі їхні шиї, чи взагалі можливо у повітрі розігнатися до невловимої для ока швидкості? Так. Власне, саме небезпечні трюки, виконані без лонжі для страхування, й принесли граціозним приборкувачам купола славу та пошану.

Адреналіну додали на арені крокодили та пітони. Ці холоднокровні хижаки виконували танець разом із Мариною Новосьоловою.

Одережно «Зубастий» хоче танцювати

Анімація в новому жанрі

Друга частина «Магічного кола» тривала менше, аніж перша. Проте тематика дійства докорінно змінилася. Характер атракціону «продиктував» Євгеній Новосьолов.Дав назву дійству — «Ілюзія сучасності».

Цей маг-чародій — володар золотої медалі Міжнародного фестивалю в Кореї. Спочатку він чимось нагадав розрекламованого у 90-ті роки Девіда Коперфілда. Аж ні. Трюки Євгенія Новосьолова виконано в індивідуальній манері, і вони аж ніяк не є плагіатом попередників магічного мистецтва. Не знаю, як дітлахам, а мені секрети сучасного фантому розгадати було не під силу. Ілюзіоніст проколював асистентку шипами, дозволив себе розпиляти трьома величезними пилами та граційно зміг закохати в себе вокалісток і ведучих програми. З-під його рукавів вилітали голубки, у його руках спалахував та згасав вогонь. Зник з арени український Девід так само, як і з’явився, — під завісу ілюзорного диму. На згадку про себе залишив у повітрі безліч попелу, який ще близько п’яти хвилин здмухували зі спин та голів одне одного глядачі.

Ілюзія. Це слово повторювали часто. Лазерне шоу довело, що це реальність. Нехай її створено за допомогою надсучасних приладів. Однак вона не дратувала око різнокольоровими променями та не потребувала надлюдських можливостей. Навіть дітей зачарував ексклюзивний перегляд мультфільму, аніматори якого користувалися лише лазерними ноу-хау. У дітей нововведення викликало на вустах посмішки й на обличчях подив, а мені чомусь здалося, що саме така ілюзія і є реальністю. Бодай у стінах Національного цирку, бодай під час програми «Магічне коло».

P.S. Рятувати себе Національний цирк планує не підвищенням цін на квитки (вони залишилися на рівні 50—180 гривень), а цікавинками чергових унікальних дійств, розіграних за допомогою технічних передових технологій та якісної щирої грації тварин на арені. 

Катерина МАЦЕГОРА,  Світлана СКРЯБІНА  (фото),  «Урядовий кур’єр»