РЕФОРМИ
Влада скоротить майже 11 тисяч структур, які надають адмінпослуги
Уряд має серйозні наміри щодо скорочення кількості адміністративних послуг. Це - головна складова дерегуляції економіки, що значно поліпшить не тільки інвестиційний клімат у державі, а й життя пересічних громадян. Нещодавно було створено робочу групу з проведення реформи системи адміністративних послуг. Головним результатом її діяльності стане розробка і прийняття закону, згідно з яким кількість таких послуг кардинально скоротиться. А 19 жовтня вже схвалено закон, який істотно скоротив кількість видів ліцензованої діяльності. Перший віце-прем'єр-міністр Андрій Клюєв на прес-конференції в Будинку уряду окреслив основні завдання робочої групи, яку він і очолює.
Ніхто не переплачуватиме
По-перше, необхідно визначити, які адмінпослуги потрібні, а від яких можна відмовитися. По-друге, наскільки об'єктивно встановлено вартість таких послуг. По-третє, хто і в які терміни має надавати ті чи інші адмінпослуги, яка кількість підприємств.
Андрій Клюєв наголосив, що за останні роки різні уряди прийняли близько 200 постанов, якими ввели додаткові адмінпослуги, а вся ця система регулюється понад 150 законодавчими актами. Таке нагромадження документів заплутує систему й ускладнює контроль. "Ми їх зараз розглядаємо, аналізуємо, бачимо, що дуже багато адміністративних послуг надумані, деякі вже явно застаріли. Присутня досить велика кількість корупційної складової. Часто вартість послуг явно завищена", - зазначив він.
Наприклад, за словами урядовця, аби отримати довідку, потрібну для отримання водійського посвідчення, слід сплатити 200 гривень, хоча вона має бути безкоштовною. І таких прикладів безліч. Наприклад, Центр "Державного земельного кадастру" за перевірку та внесення інформації в базу даних при оформленні земельних паїв в оренду бере плату до 1 тис. грн. "А розцінки "Інституту археологічної спадщини" Національної академії наук за археологічні дослідження при початку будівництва економічно необгрунтовані - їхня вартість іноді сягає навіть сотень тисяч гривень. Навіщо платити археологам за початок будівництва?" - заявив Андрій Клюєв, зазначивши, що такі питання виникають майже по кожній державній установі, в тому числі й по міністерствах.
Ще однією проблемою залишається те, хто надає адмінпослуги. "Ми у рамках робочої групи зробили попередній аналіз структур, які надають послуги. Виявилося, що їх в Україні близько 12 тисяч. Я доповів про ситуацію Президентові та Прем'єр-міністру і отримав завдання скоротити майже 11 тисяч таких структур. Залишаться лише ті, що справді необхідні", - заявив Андрій Клюєв.
Послуги надаватимуть лише державні підприємства, а всі гроші йтимуть до державного бюджету. "Таким чином, ми позбавляємо чиновника стимулу вводити нові види зборів з громадян та бізнесу", - зауважив перший віце-прем'єр. Вартість адмінпослуг затверджуватиме Міністерство економіки. Воно також визначатиме, за які послуги братимуть гроші, а які надаватимуться безкоштовно.
Стосовно ліцензування Андрій Клюєв повідомив, що прийнятим законом із 66 видів ліцензованої діяльності понад два десятки скорочено, а з майже 2300 видів робіт залишиться близько 600, які будуть ліцензуватися.
Урядовець висловив упевненість, що до кінця листопада - початку грудня ситуація в цій сфері істотно зміниться на краще. Він наголосив, що на чиновників, які протидіятимуть процесу дерегуляції й не виконуватимуть доручень Президента та Прем'єр-міністра, чекатиме покарання - аж до звільнення.
Будівництво йде - країна працює
Дерегуляція економіки, спрощення системи адмінпослуг та сфери ліцензування сприятиме залученню інвестицій, зокрема в масштабні інфраструктурні проекти. За словами Андрія Клюєва, у будівництві залишаться лише ті процедури, що стосуються якості та безпеки. Такий підхід має реанімувати будівельну галузь країни.
І перші результати вже є. "Зокрема, у Києві нещодавно відкрито залізничний рух Дарницьким мостовим переходом, до кінця року планується відкрити автомобільний рух в один бік, завершено першу чергу реконструкції швидкісного трамваю (у березні-квітні наступного року планується повне її завершення), також до кінця року планується відкрити три нові станції Київського метрополітену. В Сімферополі завершено реконструкцію залізничного вокзалу і розпочато будівництво нового приміського залізничного вокзалу", -повідомив Андрій Клюєв.
Крім того, у Чернівцях добудовано об'їзну дорогу, до кінця року планується завершити будівництво об'їзних доріг ще в кількох містах. Перший віце-прем'єр зазначив, що вже розпочато реаліацію проекту будівництва Великої кільцевої дороги в Києві протяжністю 200 км, включаючи два додаткових мостових переходи через Дніпро. Урядовець зауважив, що заплановані інфраструктурні об'єкти, в тому числі дороги, у рамках підготовки до Євро-2012 буде збудовано вчасно.
Інвестуйте в енергозбереження
За словами Андрія Клюєва, висока вартість енергоносіїв спонукає підприємців впроваджувати енергоефективні технології: "Хто думає про майбутнє, той цим займається". Зі свого боку уряд стимулює вітчизняні підприємства до модернізації. "Ви знаєте, що у нас діє закон, який звільняє від увізного ПДВ, митних зборів енергоефективне обладнання та технології, які завозяться з-за кордону. Тобто ми допомагаємо їм, стимулюємо наші підприємства, аби вони якомога швидше переозброювались і впроваджували інновації. Якщо підприємства розробляють енергозберігаючі або енергоефективні технології в нашій країні, то вони протягом п'яти років не платитимуть податок на прибуток", - зазначив перший віце-прем'єр. Він спрогнозував, що приблизно через п'ять років енергозберігаючі технології буде максимально запроваджено на вітчизняних підприємствах.
Ще одним напрямком у цій галузі є впровадження програми розвитку альтернативної енергетики, і перші результати будуть уже наступного року. Ключовим у такому прогресі стало прийняття закону про "зелений тариф". "Перше, що ми зробили, - створили законодавчу базу і зробили цей вид бізнесу досить цікавим для інвесторів. Фактично цей закон зробив впровадження альтернативної енергетики достатньо ефективним бізнесом", - зазначив Андрій Клюєв.
За його словами, вже зараз інвестиційних заявок на будівництво в Криму вітрових та сонячних електростанцій на понад
5 тис. МВт, що дорівнює потужності п'яти українських атомних енергоблоків. При цьому сьогоднішній дефіцит електроенергії на півострові - 1 тис. МВт. Тому, як зазначив урядовець, крім автономії, для розвитку альтернативних видів енергетики використовуватимуть також природні ресурси інших південних областей - Одеської, Миколаївської, Херсонської.
Із сусідами про енергетику
Україна та Російська Федерація за результатами засідання Українсько-російського Міжурядового комітету з питань економічного співробітництва, яке відбудеться 27 жовтня в Києві, планують підписати більше десяти двосторонніх документів. Остаточно перелік документів буде узгоджений 25 жовтня.
Відповідаючи на запитання про можливість обговорення зміни ціни російського газу для України, Андрій Клюєв заявив: "Відбудеться засідання Міжурядового комітету. Підніматиметься питання і вартості газу, і зміни формули, й підходу до вартості газу".
Найбільший інтерес у журналістів викликало питання транзиту через нашу країну венесуельської нафти до Білорусі. Андрій Клюєв повідомив, що на сьогодні через наші порти і залізницю вже пройшло 1 млн тонн південноамериканської нафти. Він висловив думку, що Білорусь транзитуватиме 4-5 млн тонн нафти на рік територією України, а ще 3-4 млн тонн - через Прибалтику. Андрій Клюєв також повідомив, що ми зробили для Білорусі знижку на портові збори та залізничний тариф для транзиту нафти. Також розглядається питання транзиту через нафтопровід "Одеса - Броди", і пробну партію прокачають найближчим часом.