Нині у стінах парламенту опрацьовують законопроект №3112 «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо сприяння розвитку малого підприємництва)». За нічим не примітною назвою ховається, можна сказати, благородна мета: захистити пенсіонерів, інвалідів, осіб з низьким рівнем доходів. «УК» вирішив поцікавитися, чи насправді цей документ здатний подати руку допомоги таким громадянам. 

Дорогу дрібному бізнесу!

У пояснювальній записці до законопроекту необхідність його ухвалення  об∂рунтовується недосконалістю чинного законодавства про податки та збори (зокрема й Податкового кодексу), яке не забезпечує підтримку розвитку малого підприємництва в середовищі малозахищених верств населення. Його автори наголошують, що немає досконалих механізмів запобігання бідності та безробіттю, що зростають серед таких громадян, бракує належної фінансової підтримки та стимулів для розвитку дрібного бізнесу.

Ці механізми, на думку законодавця, потрібні саме зараз, у час, коли наша держава бореться з наслідками світової фінансово-економічної кризи і не може приділити достатньої уваги питанням прямої фінансової підтримки пенсіонерів, інвалідів, осіб з низьким рівнем доходів. А документ і має створити законодавчі передумови для стимулювання та розвитку малого підприємства серед таких громадян.

Відповідно до законопроекту, не оподатковуватимуться доходи від підприємницької діяльності, отримані пенсіонерами за віком або інвалідами, які одержують згідно із законом пенсію або соціальну допомогу. Але є умови. Такі особи, зокрема, не можуть використовувати працю найманих працівників, повинні здійснювати виключно роздрібний продаж товарів  з  торговельних  місць на ринках, обсяг їхнього доходу протягом календарного  року  не  має перевищувати 150 000 гривень. Крім того, особи, які належать до першої групи платників єдиного податку, зможуть добровільно брати участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування. Розмір єдиного внеску осіб не повинен перевищувати 10 відсотків мінімального розміру зарплати.

Здогадайся сам

Менеджер групи Human Capital компанії EY в Україні Оксана Лапій не сумнівається, що суспільство має піклуватися про незахищених громадян. Але в неї виникає запитання: на кого розрахований цей законопроект?

За її словами, пропонується вилучити зі складу оподатковуваних доходи від підприємницької діяльності, отримані пенсіонерами за віком або інвалідами (за дотримання певних умов). Водночас чинне податкове законодавство містить норму, яка дає змогу скористатися спрощеною системою оподаткування, що передбачає надзвичайно ліберальні та необтяжливі умови для категорій осіб, що відповідають умовам, дуже схожим на передбачені законопроектом. Ідеться про оборот до 150 тисяч гривень на рік, відсутність найманих працівників тощо.

Експерт зазначає, що за спрощеною системою оподаткування з доходів, одержаних від підприємницької діяльності, не платиться податок на доходи фізичних осіб. Якщо законодавець мав на меті звільнити пенсіонерів й інвалідів не лише від податку на доходи фізичних осіб, а й від єдиного податку, то непогано було б це зазначити. Можна припустити, що метою законопроекту було не лише звільнення від оподаткування доходів від діяльності, що де-факто є підприємницькою, а й загалом від обов’язку реєстрації суб’єктом підприємницької діяльності. Отже, як вважає Оксана Лапій, залишається здогадуватися, на що саме спрямований документ, і констатувати: його положення потребують істотного доопрацювання з юридичної точки зору. І зазначає: обираючи методи стимулювання певних незахищених верств населення, треба дуже обережно користуватися податковими інструментами. Як альтернативний варіант підтримки найбільш вразливих категорій населення можна розглянути, наприклад, виплату адресної соціальної допомоги.

Законопроект № 3112 надасть перевагу реалізаторам-пенсіонерам,  але спричинить безробіття серед молоді та людей середнього віку. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Вибірковий підхід?

На тому, що доходи підприємців, які підпадають під визначення платників єдиного податку 1 групи, працюють на спрощеній системі і сплачують єдиний податок у розмірі від 1 до 10 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, вже звільняються від податку на доходи фізичних осіб, наголошує й завідувач відділу податків та зборів ВГО «Асоціація платників податків України» Валентина Проніна.

За її словами, законопроект пропонує доповнити ст. 165 Податкового кодексу новим пунктом про звільнення від оподаткування доходів підприємців - пенсіонерів та тих, хто отримує соціальну допомогу. Хоч автори документа часто згадують платників єдиного податку 1 групи, він фактично передбачає надання пільги підприємцям, які працюють на загальній системі оподаткування. Тому задля справедливості необхідно доповнити відповідною нормою главу 1 «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності» розділу XIV «Спеціальні податкові режими» ПК і звільнити таких підприємців від сплати єдиного податку. У такому разі доходи  підприємців із малозахищених верств населення не оподатковуватимуть незалежно від системи оподаткування. І своєї мети законопроект досягне повністю.   Що стосується пільги з єдиного соціального внеску (ЄСВ), то, як констатує Валентина Проніна, чинна редакція закону про ЄСВ вже звільняє від його сплати усіх підприємців-пенсіонерів за віком — платників єдиного податку, зокрема й тих, хто належить до 1 групи. Тому немає потреби ще раз згадувати спрощенців цієї групи. Натомість задля справедливості можна запропонувати звільнити від ЄСВ підприємців-пенсіонерів, які працюють на звичайній системі оподаткування.

Експерт нагадала, що відповідно до Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», сума ЄСВ складається із внесків на загальнообов’язкове державне соцстрахування: на випадок безробіття; у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, а також із внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування (до солідарної системи).

Громадяни, яким надано право брати участь у страхуванні на добровільних засадах, мають право укладати договори страхування як щодо одного виду страхування, так і кількох, зазначає Валентина Проніна. Для кожного випадку законом передбачена певна величина страхового внеску. Тому пропозиція до п.29 ст.8 закону про ЄСВ встановити розмір ЄСВ не більш як 10 відсотків мінімальної зарплати потребує доопрацювання: визначення ставок для кожного виду договору (кожного набору з чотирьох видів страхування).

Експерт пояснює, що особи, які отримують пенсію від держави, не мають права на виплати з безробіття. Тому пенсіонерам немає сенсу страхуватися на випадок безробіття. Добровільне пенсійне страхування для пенсіонерів доцільне лише за сплати великих страхових внесків. Це дасть їм змогу перерахувати (збільшити) розмір пенсії. Сплата внесків у розмірі 10 відсотків мінімальної зарплати не дасть цієї змоги. Тож пенсіонерам доцільно страхуватися лише від тимчасової втрати працездатності та нещасного випадку на виробництві.

ПРЯМА МОВА

Місцеві бюджети недоотримають податки

Валентина ПРОНІНА,
завідувач відділу податків та зборів
ВГО «Асоціація платників податків України» 

— З погляду соціальної справедливості, ідея хороша. Соціальний ефект, безперечно, буде. Але будуть і втрати: недоотримання податків місцевими бюджетами. Попри те, що законодавець намагався перекрити шляхи застосування схем ухилення від оподаткування, обмеживши місце здійснення діяльності, можливість мати найманих працівників та обсяг доходів, є великий ризик використання пільги у різних схемах. Нині торговельний бізнес подрібнюється, щоб зменшити податкове навантаження: продавці на ринках оформлені як підприємці, але насправді продають чужий товар і фактично є найманими працівниками.

Можливо, що після ухвалення закону такі роботодавці віддаватимуть перевагу реалізаторам-пенсіонерам. Це, окрім втрат бюджету,  спричинить зростання безробіття серед молоді та людей середнього віку. Тому дуже важливо мати економічні розрахунки. А загалом закон потребує істотного доопрацювання.