ТЯГНУЧКА

Довжелезні черги транзитних авто утворилися в пунктах перетину кордону з Угорщиною та Словаччиною. Такого драйву водіям, який вони відчували цього тижня на під'їзді до міжнародного пункту пропуску "Ужгород - Вишнє Немецьке", не подарує найскладніша траса. Щоправда, цей драйв забезпечило їм... стояння в багатокілометровій черзі для перетину кордону. У когось фура завантажена продуктами, які псуються, а в іншого - в'януть квіти. При цьому він має якось забезпечувати себе їжею та теплом, не залишаючи автомобіль.

Черга з двох сотень вантажівок на словацько-українському кордоні у четвер розтяглася більш ніж на п'ять кілометрів. У п'ятницю з українського боку вона відчутно зменшилася, а от у сусідів - зросла.

Напруженість не спадає, хоч проходження митних процедур навіть пришвидшилося. На зустрічі, яка відбулася між керівниками Чопської та Міхайловецької митниць у Міжнародний день митника 26 січня, була досягнута домовленість про збільшення кількості проходження вантажівок через кордон зі 100 до 200 за добу в обидва напрямки. Це не зняло гостроти проблеми, адже її виникнення з роботою митниць, за великим рахунком, і не пов'язане. Черги, стверджують у прес-службі Чопської митниці, зумовлені тим, що в Асоціації міжнародних автомобільних перевезень тимчасово припинені дозволи на переміщення вантажів із Росії та Білорусі територією Польщі.

Перевізники, які досі прямували через пункти пропуску на Львівщині та Волині до Польщі і далі на захід, переорієнтувалися на Закарпаття. Тепер, щоб потрапити до країн Західної Європи, вони мусять їхати через Україну аж до найзахіднішої її точки, а відтак - через усю Словаччину.

Словацькі митники залучили для пришвидшення операцій додаткову техніку та персонал, але черга з їхнього боку продовжувала наростати. За даними Міхайловецької митниці Словаччини, розрахункова тривалість перебування вантажних автомобілів в очікувані проїзду в Україну на ранок 28 січня становила 30 годин. Цього дня до пункту перетину кордону зі словацького боку вишикувалася черга загальною довжиною 12 кілометрів! Натомість із українського боку тягнучка значно скоротилася і вимагала усього 6-годинного очікування. Чопські митники стверджують: потужностей мають достатньо, щоб пропускати й по 300 авто за добу. Однак пропускна здатність колег зі словацького боку не дає змоги збільшувати обсяг.

Тим часом ситуація ускладнилася й на українсько-угорському кордоні. На пункті пропуску "Чоп - Загонь" найбільші черги знову ж таки з боку сусідів. За даними угорської митниці, вранці 28 січня тривалість перебування вантажівок у черзі перед в'їздом в Україну дорівнювала 6 годин, а перед в'їздом до Угорщини з боку України - 3 години.

Чи вигідний такий наплив закордонних перевізників митниці? Оскільки вантажі є транзитними, то до бюджету кошти від митних зборів не потраплять, натомість оплата справляється за проїзд укранською територією та у використанні шляхової інфраструктури.