МОРЕ

Прискорення господарчих процедур та чергова кадрова чистка у портах - найближчі наслідки реорганізації морської галузі

Ініційована Президентом адмінреформа передбачає, серед іншого, створення Державної служби морського та річкового транспорту, котра матиме повноваження центрального органу виконавчої влади. Раніше ж морський департамент був лише підрозділом у структурі Мінтрансу. Новий статус надасть спеціалізованому відомству й нові можливості. "Відповідно до нормативної бази, що додається до цієї реформи, державна служба буде розпоряджатися державним майном морського комплексу, - каже заступник голови Державної адміністрації морського і річкового транспорту України Віктор Сударєв, - "Раніше цього не було, і тому траплялися гігантські затримки з питань списання, оренди і концесій".

Передчуття нової мітли

Важливою новацією Віктор Сударєв вважає і те, що тепер саме галузеві фахівці із профільної структури призначатимуть перших керівників на підприємствах галузі. Йдеться передусім про наші порти, котрі після того як Україна втратила свій торговий флот, стали практично єдиним морським активом держави. Віктор Сударєв вважає, що через надто часті зміни у мінтрансівській команді на чолі багатьох портів опинилися випадкові люди. Відтак процес їхнього усунення від керма є неминучим: "За минулий рік три начальники портів - вперше в історії галузі - були арештовані у зв'язку з корупційними діяннями. Це яскравий показник того, що верхній кадровий склад морської галузі хворіє".

Дещо під іншим кутом зору бачить цю хворобу, асоціація "Укрпорт" - громадська організація, що поєднує керівників як державних, так і приватних портових структур.

Так от, у асоціації корінь зла вбачають у певній безправності портового керівництва. "З начальниками портів поводяться, як з пішаками", - обурюється юрист асоціації Арнольд Нирко. Аби бодай трішки розв'язати руки начальникам портів, "Укрпорт" пропонує дозволити їм самостійно надавати знижки на послуги порту. Передбачається, що вони зможуть користуватися цим інструментом більш гнучко й ефективно, ніж Кабмін чи навіть профільне міністерство.

Гарний план - недовгий план

Ще одна пропозиція "Укрпорту" спонукає фактично новостворену структуру активніше брати владу у свої руки. Річ у тім, що нині підприємства-монополісти і ті, чий рівень прибутку перевищує 50 млн грн. мають затверджувати свої плани постановою Кабміну, після тривалого і складного узгодження в міністерствах економіки та фінансів. У такому варіанті узгодження планів може затягнутися ледь не на рік -аж до тієї пори, коли треба готувати вже наступний план.

"Якщо повноваження затверджувати фінансові плани всім підлеглим підприємствам морської галузі перейде Державній службі морського і річкового транспорту, то, звичайно, це дуже спростить процедуру", - запевняє економіст "Укрпорту" Лариса Чехлова. Задля оперативності в асоціації вважають за доцільне надати начальникам портів право коригувати вже затверджені плани у випадку екстреної необхідності.

"Бажано, щоб усі господарські функції по щоденному забезпеченню роботи транспортних підприємств були повернуті начальникам портів", - висловлює свою думку й нещодавно призначений начальник управління морегосподарчого комплексу, транспорту і зв'язку Одеської ОДА Олександр Ілько, котрий має чималий досвід роботи на керівних посадах у найбільших портах. Сенс усією поточної адмінреформи він вбачає передусім у децентралізації управління.

Децентралізуй та володарюй

Олександр Ілько, серед іншого, сподівається й на те, що децентралізація передасть додаткові управлінські функції на місцевий рівень: "Сьогодні законом про автомобільний транспорт у компетенцію ОДА передане проведення конкурсів на обслуговування міжобласних маршрутів. Ми розраховуємо, що в перспективі облдержадміністраціям і органам місцевого самоврядування можуть надати й інші повноваження для формування єдиного транспортного комплексу на своїй території".

Заступник голови Держадміністрації морського і річкового транспорту Віктор Сударєв вважає, що децентралізація жодним чином не зашкодить координації у роботі різних видів транспорту, зокрема, при формування наскрізних тарифів. "Центральний орган державної влади, яким ми станемо - він замкнутий на міністра інфраструктури", - зауважує пан Сударєв - "І це фінальна фігура для усіх видів транспорту, що буде визначати стратегічні шляхи розвитку галузі і формувати її нормативно-правову базу".

Традиційним буде і розташування морської держслужби - у Києві. Ось лише підрозділи, що координують роботу портів, Віктор Сударєв все ж волів би бачити в Одесі.

Віктор Сударєв каже, що за часів Незалежності морська галузь одного разу була вже центральним органом виконавчої на рубежі 99 і 2000 років. Сказати, що тоді відбувся прорив ми не можемо, оскільки на той час сама структура Кабміну та Мінтрансу не була готова до такого кроку. Сьогодні ситуація інша: "Два останніх роки ми вже працювали над виконанням постанови N 227 Кабінету міністрів, у якій йшлося про реформування морської галузі. Тому сміливо можу сказати - до нинішньої реорганізації ми підготовлені краще за будь який інший підрозділ не тільки у структурі Мінтрансу, а й Кабінету Міністрів загалом".