Як дотримуються законодавства про звільнення нашого життя від набридливої і шкідливої (особливо — для підлітків і молоді) реклами нікотинових отрут різного гатунку? Громадські активісти разом із державними органами в річницю запровадження відповідного закону дослідили це питання.

Результати хороші: 99% торгових закладів не розміщують прямої реклами сигарет. На вітринах і у прикасових зонах майже немає плакатів із зображенням торгових марок та сигарет; не проводять акції, пов’язані з тютюновими брендами. Водночас зафіксовані певні види стимулювання продажу тютюнових виробів, наприклад, використання спеціального обладнання, підсвічування вітрин тощо.

Загалом було перевірено 764 пункти продажу (кіоски, супермаркети, магазини та мінімаркети) в Києві, Донецьку, Сімферополі, Одесі, Житомирі, Львові, Луганську, Черкасах, Чернігові, Вінниці. Зафіксовано лише сім порушень.

Цигаркові розкладки ще «прикрашають» вулиці... Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Протягом цього року не сиділи склавши руки і державні органи. «Тільки за перше півріччя 2013-го здійснено перевірку понад 1,5 тисячі суб’єктів господарювання щодо дотримання вимог антитютюнового законодавства. 14,3% порушень — це ігнорування заборони на рекламу, стимулювання продажу та спонсорство тютюнових виробів. Для нас важливо виконання цього закону, особливо в контексті протидії доступності дітей до тютюнових виробів. Цього можна досягти зокрема і шляхом усунення всіх форм реклами сигарет», — зазначив Сергій Орєхов, голова Державної інспекції з питань захисту прав споживачів.

Хоч прямої реклами тютюнових виробів у точках торгівлі немає, проте тютюнові компанії використовують інші методи стимулювання збуту сигарет, які не чітко регулюють норми закону. 60% торгових точок використовують спеціальні обладнання та дисплеї, викладки сигарет на яскравому тлі в рамках із підсвіченням; 18% точок продажу мали, зокрема, яскраві наклейки з ціною, торгові аксесуари із зображенням тютюнових брендів, монетниці для решти на касі тощо. У 4% закладів торгівлі працювали промоутери й консультанти. Враховуючи, що в Україні працює понад 90 тисяч власників ліцензій на торгівлю тютюновими виробами, йдеться про армію найманців для полювання за нашими легенями та мізками.

«Комплекс заходів із боротьби з тютюновою епідемією дає позитивні наслідки. За даними Держстату, за перші 6 місяців 2013 року продажі тютюнових виробів впали на 15% — українці курять значно менше. І заборона реклами тут відіграє важливу роль. Це бачать тютюнові лобісти, і вочевидь, не без їхньої участі народився свіженький законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання внутрішньої торгівлі». Цей документ у частині регулювання продажу тютюну відверто вимагає послабити чинний нині Закон «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», — зазначив Андрій Скіпальський, голова правління організації «Життя».

Пропонується надавати певним торговим точкам статус «спеціалізованих місць» із продажу тютюну і дозволити їм… рекламувати тютюнову продукцію, зокрема через проведення заходів із безоплатної роздачі тютюнових виробів, «розміщення інформації з метою стимулювання продажу тютюну безпосередньо на тютюнових виробах» тощо. «Допустити такого відкату в боротьбі з тютюновою отрутою не можна», — вважає Скіпальський.

ДОВІДКА «УК»

Закон України № 3778-IV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів» набув чинності 16 вересня 2012 року.

ПРЯМА МОВА

Треба підвищувати акцизи

Ганна ГОПКО,
координатор коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну»:

— Україна — один із лідерів Східної Європи у боротьбі за чисте від тютюну повітря. Середня очікувана тривалість життя у нас зросла з 68 років у 1998–2008 роках до 71 року 2011-го. МОЗ зазначило, що вперше за кілька десятиліть є стабілізація показників захворюваності та смертності від серцево-судинної патології. Усе це — результат послідовного та повного виконання Україною зобов’язань, взятих нашою країною при підписанні Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби з тютюновою епідемією.

Завдяки злагодженій роботі парламенту, уряду та громадськості бюджетні надходження від підвищення акцизів на тютюнові вироби зросли з 2,5 мільярда гривень у 2007 році до 16,6 у 2012-му. На пачках сигарет з’явилися антимотиваційні фотоілюстрації; з 16 вересня 2012 року заборонені майже всі форми реклами тютюну, а з грудня 2012-го приміщення кафе, барів та ресторанів звільнено від тютюнового диму.

Але попереду ще багато роботи. Одним із напрямів звільнення українців від тютюнової залежності має стати наступне відчутне підвищення акцизів. До того ж ці гроші надзвичайно потрібні нашій країни. 

Потрібна політична воля для підвищення акцизів на товари смерті, щоб зробити їх недоступними та наповнити бюджет. Гроші треба направити на заходи з охорони здоров’я, зокрема для відкриття ліній допомоги тютюнозалежним людям у припиненні куріння.

ВУЛИЧНА ЧИТАНКА

А ти вже дихаєш трояндами?

Павло КУЩ,  «Урядовий кур’єр»

«Донецьк дихає трояндами, а ти?» — це категоричне запитання на сітілайті віднедавна зустрічає перехожих на вулицях «міста мільйона троянд». Причому це тільки одна з двох десятків робіт — переможців конкурсу соціальної реклами «Донецьк без тютюнового диму», що відбувся за ініціативи Донецького обласного осередку всеукраїнської громадської організації «Комітет виборців України» та головного управління благоустрою і комунального обслуговування Донецької міськради.

Кращі роботи соціальної реклами, яка пропагує відмову від тютюнового диму та агітує дотримуватися відповідного законодавства, визначало авторитетне журі. А всього на конкурс, що проходив під патронатом міського голови Донецька Олександра Лук’янченка, надійшла понад сотня робіт — зайве підтвердження тому, що для донеччан ця проблема дуже наболіла. Особливо вона стосується молодого покоління, адже наймолодшому переможцю конкурсу 19 років, а найстаршому всього 32 роки.

Призові роботи в номінаціях «Краща зовнішня соціальна реклама у форматі білборда» та «Краща зовнішня соціальна реклама у форматі сітілайта» виготовлені і розташовані на вулицях обласного центру завдяки підтримці одного з благодійних фондів і управління споживчої інфраструктури та агропромислового розвитку Донецької міськради. За словами керівника проекту «Донецьк без тютюнового диму» Тетяни Дурнєвої, соціальна антитютюнова реклама з’явилася у місті насамперед завдяки спільним зусиллям, оскільки для розв’язання важливої проблеми об’єдналися громадські організації, влада та бізнес. «Подібна практика — добрий показник розвитку нашого суспільства», — вважає вона.