ФІНАНСУВАННЯ

Знизивши акциз на паливо, Україна залишилася без істотного джерела фінансування на будівництво автодоріг

Схоже, що активізація дорожнього будівництва, яка розпочалася торік, дещо загальмується. А надія на гроші, що надходитимуть від стягнення акцизів на бензин і "підгодовуватимуть" вітчизняну дорожню галузь, дещо потьмяніла, бо з 20 квітня ц. р. згідно з рішенням Верховної Ради цей податок було знижено на 27,47%, і, таким чином, зменшилося джерело фінансування дорожнього господарства.

А де користь?

Віце-прем'єр Борис Колесніков нещодавно заявив, що зниження акцизів на бензин кардинально зменшує можливості будівництва нових автодоріг. За його словами, Україна для себе обрала за взірець методику будівництва доріг Північно-Західної Європи, яка подібна до німецької. У цих країнах для акумулювання коштів на автодороги обкладають акцизом паливо. Віце-прем'єр навіть встиг підрахувати: якби акцизи на бензин не було знижено, то 2012 року Україна отримала б 3 млрд грн на будівництво нових доріг. На його переконання (як він заявив наприкінці квітня), зменшення податку на паливо дасть лише коротку паузу на 2-3 тижні, а потім ціни на пальне знову підуть вгору. Так, власне, і сталося. Від цього не виграли ані будівельники автодоріг, ані автолюбителі, ані держава загалом.

Як зазначив кореспондентові "Урядового кур'єра" експерт з енергетичних питань Валентин Землянський, такий зменшений акциз (який є внутрішнім податком) буде діяти в Україні до кінця червня цього року. "Таким чином, наприкінці другого кварталу 2011 року влада знову повинна повернутися до цього питання і вирішити, яким акциз має бути надалі. Таке рішення повинна прийняти Верховна Рада, як це і було у квітні", - констатував він.

Отже, принаймні до початку липня ц. р. гроші на розвиток вітчизняних автодоріг з внутрішнього акцизу на паливо надходити в держбюджет не будуть.

Лише іноземцям у концесію

В якому ж стані нині галузь будівництва автодоріг і які проекти наразі втілюються в життя?

Друга половина 2010 року, на відміну від першої, стала періодом пожвавлення дорожнього будівництва, коли замовлень на зведення доріг було мало. З січня по червень 2010 року практично всі зусилля були спрямовані на реконструкцію та підтримку існуючих автошляхів. Нові магістралі будувалися лише в рамках підготовки до Євро-2012. Проте саме чемпіонат Європи з футболу надав великого поштовху до ремонту та приведення до ладу доріг, що експлуатуються. Як запевняє експерт із будівництва Валентин Чиженко, 2010 року було практично завершено роботи на трасах Київ-Ковель та Київ-Львів.

"Активними темпами ведеться будівництво на шляхах Бориспіль-Лубни та на Київській кільцевій дорозі. А наприкінці минулого року закладено першу чергу об'їзної дороги під Сімферополем. На 2011 рік заплановано будівництво майже 400 км нових автошляхів. На мою думку, ці плани буде важко виконати. І справа не лише у відсутності фінансування - технічні ресурси компаній, що будують дороги, зношені на 50-80%. У такому стані складно швидко прокладати якісні шляхи", - зазначає він.

Утім, проекти у головного розробника та виконавця робіт в нашій державі - "Укравтодору" - вагомі. Зокрема Державною програмою розвитку автомобільних доріг загального користування на 2007-2011 рр. передбачено будівництво автошляху Вінниця-Київ завдовжки 146 км. Орієнтовна вартість проекту, що здійснюватиметься коштом іноземних інвесторів, за цінами 2007 року становить 5,1 млрд грн. Існує і проект будівництва нової автомобільної дороги від кордону Російської Федерації (КПП "Щербаківка") до автошляху Київ-Харків-Довжанський. Його планується реалізувати коштом інвесторів на умовах концесії, попри те, що довжина цієї дороги становить лише 49 км. Орієнтовна вартість будівництва за цінами 2007 року - 1,7 млрд грн.

Отже, лише невеликий аналіз дозволяє зробити висновок: держава не має достатніх коштів не лише на будівництво великих автошляхів, а й на побудову невеликих фрагментів і покладається на допомогу внутрішніх та зовнішніх інвесторів.

Експерти зазначають, що фінансування цієї галузі державою в 2010 році залишилося на рівні 2009 року. А цього року владі, як випливає з наведених вище фактів, також доводиться нелегко, а може, набагато важче, ніж раніше, відшукувати кошти. А поміж тим, Євро-2012 вже не за горами, і Україна повинна втілити в життя не лише проекти з будівництва саме під цей чемпіонат, а й загалом причепурити автошляхи.