НЕБЕЗПЕКА

На думку експертів, телефонні розмови за кермом автомобіля
підвищують ризик потрапити в аварію у чотири рази

Володимир ЕННАНОВ
для «Урядового кур’єра»

Хто з нас, постійних пасажирів, не був свідком такої картини: водій маршрутки віртуозно одночасно керує автобусом, під час руху продає пасажирам квитки і встигає розмовляти по мобільному телефону. І його їзда нагадує слаломні гонки. Шумахер відпочиває! А скільки разів він наражає пасажирів на небезпеку, не піддається підрахунку. Тільки дивом не трапляється дорожньо-транспортної пригоди.

Добалакався... Такі наслідки телефонних розмов за кермом автомобіля. Фото з сайту ftbebqosbgnd.xn

ДТП з тяжкими наслідками

Пам’ятаю, коли працював у департаменті ДАІ МВС України (із 2000 року), з чергової частини до нашого відділу профілактики надійшло перше повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду з тяжкими наслідками з вини водія, який користувався під час руху мобільним телефоном.

Водій вантажівки лише на кілька секунд відволікся від керування, щоб підняти з підлоги мобільний телефон, що вислизнув у нього з рук під час розмови. Але цих секунд було досить, щоб некерований багатотонний МАЗ виїхав на смугу зустрічного руху і на швидкості зіштовхнувся з легковим автомобілем ВАЗ-2101. Усі семеро пасажирів, зокрема двоє малолітніх дітей, загинули на місці.

Це була перша в Україні ДТП з тяжкими наслідками, яка трапилася через користування мобільним телефоном під час руху.

До зручностей звикаєш швидко. Власників мобільних телефонів рік у рік стає дедалі більше. Чимало серед них і водіїв, які нерідко користуються цим засобом зв’язку, сидячи за кермом.

Говорун – гірше, ніж п’яний

Британські вчені, що вивчали вплив мобільного телефону та алкоголю на водія, дійшли цікавих висновків. У дослідженнях, які проводило Королівське товариство із запобігання дорожнім пригодам, зазначено, що вірогідність потрапити в аварію, якщо водій користується мобільним телефоном під час руху, на 30% вища, ніж коли керує в нетверезому стані.

Причин кілька. По-перше, під час розмови по телефону у водія різко знижується швидкість реакції, і немає значення, як він говорить — використовуючи трубку чи комплект hands-free (вільні руки). По-друге, зростає ймовірність не помітити дорожнього знаку або іншого сигналу, який застерігає про небезпеку. Крім того, розмовляючи по телефону, важко витримувати безпечну швидкість автомобіля і стежити за дистанцією до транспортного засобу, що рухається попереду.

Час реакції водія, що розмовляє по телефону, на секунду більший, ніж у звичайній ситуації, і на третину — ніж у нетверезого.

Наводячи дані цих досліджень, газета Daily Telegraph повідомила, що керування автомобілем з мобільним телефоном призвело принаймні до 17 автоаварій із трагічними наслідками.

Яка ж в Україні статистика аварійності з цих причин? Конкретних показників немає, але можна визначити, що траплялося, коли тільки за рік сталася 6131 пригода з вини водіїв, що відволікалися від керування автомобілем. У цих ДТП загинули 1180 та отримали поранення 6960 осіб. Свою частку в цю сумну статистику внесли і власники мобільних телефонів за кермом: відповідно 86 автопригод, 11 загиблих та 98 поранених.

Ось лише один приклад. Водій К., керуючи власним автомобілем Toyota RAV-4, скористався мобільним телефоном під час руху, щоб повідомити дружині, що скоро буде вдома. Чоловік на кілька секунд втратив контроль над керуванням, з’їхав з дороги, а тепер, за висновком медиків, назавжди позбавлений здатності рухатися.

Емоції – зайві

Впливу мобільних телефонів на здоров’я досі остаточно не з’ясовано, але всі експерти доходять висновку, що розмови за кермом підвищують ризик потрапити в аварію у 4 рази.

Американські вчені застерігають, що використання мобільного телефону під час керування транспортним засобом істотно впливає на зір водіїв. У них з’являється ефект «тунельного бачення», тобто обмеження оглядовості, коли зовнішня інформація не сприймається. За таких умов водій не спроможний реагувати на сигнали та знаки і прогнозувати аварійні ситуації.

Дослідження іншого плану провів науковець з університету в Торонто доктор Дональд Рендельмайєр. У його статті, що була надрукована в «Медичному журналі Нової Англії», наведено докази, що розмова по мобільному телефону за кермом потенційно створює таку саму загрозу аварій, як і керування автомобілем у нетверезому стані.

Дослідження довели, що небезпечні не лише самі розмови за кермом, а й їхній зміст. Якщо спілкування викликає емоційний сплеск, хвилювання, загроза аварії підвищується. Такі висновки зробили вчені, вивчивши 26 798 розмов водіїв, які потрапили в ДТП. Тому слід уникати зайвих розмов по мобільному, а сама розмова повинна бути якомога коротшою.

Про серйозність цієї проблеми свідчать висновки професорів Гарвардського університету, які зазначають, що у США під час розмови за кермом було скоєно 1,2% всіх аварій на дорогах. Така кількість дорожніх пригод могла б здатися незначною, якби збитки від них не становили для держави до 4 мільярдів доларів.

Як же запобігти цій небезпеці? На думку юристів, порушення повинно вважатися небезпечним і каратися тільки в тому разі, коли водій користується телефоном-трубкою саме під час керування, порушуючи Правила дорожнього руху. Кодекс України про адміністративні правопорушення передбачає для таких порушників штрафи від 25 до 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 425 до 510 гривень).

6131 ДТП сталося в Україні
протягом року з вини водіїв,
що відволікалися від керування автомобілем.
У них загинули 1180 та отримали поранення 6960 осіб.

А тим часом...

За балачки по мобільному доведеться заплатити до 1275 гривень або втратити права.

У Верховній Раді зареєстровано проект закону «Про внесення змін до статті 1212 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності водіїв при наданні послуг з перевезення пасажирів за користування засобами зв’язку», який передбачає збільшити штрафи для водіїв міжміського транспорту за розмови по мобільному телефону під час керування авто. Автор законопроекту — народний депутат від УДАРу Олександр Мочков.

Зокрема передбачається встановлення штрафу від 50 до 75 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 1275 гривень) для водіїв маршруток та автобусів, що здійснюють міжміські чи міжнародні перевезення. Якщо ж водій вдасться до повторного порушення впродовж року, то його очікуватиме позбавлення права керування транспортними засобами на термін від одного до трьох років.

Як зазначив Олександр Мочков, використання водіями під час руху транспорту засобів зв’язку, не обладнаних технічними пристроями, що дають змогу вести перемови без допомоги рук, є однією з причин створення небезпечних ситуацій на дорозі. «Особливо це небезпечно, коли під час руху телефонами користуються водії маршрутних таксі, а також водії, що здійснюють міжміські чи міжнародні перевезення», — сказав депутат.