Минулої середи бійці Національної гвардії  на Харківщині на військовому полігоні під Чугуєвом  ознайомилися з новою спеціальною військовою технікою. Йдеться зокрема про бронетранспортер «Дозор-Б», що входить до сімейства багатоцільових колісних транспортних засобів подвійного застосування. Його розробили спеціалісти Державного підприємства «Харківське конструкторське бюро з машинобудування імені О. О. Морозова».

Під час передачі вдосконалених моделей вітчизняних спеціальних санітарних машин та бронемашин для піхоти Голова Верховної Ради України Олександр Турчинов наголосив, що  «малий бронетранспортер «Дозор-Б» утричі дешевший, ніж БТР-4Е, він чудово зарекомендував себе в польових умовах, і сьогодні цю машину дуже чекають у Нацгвардії».

 

«Урядовий кур'єр» побував у конструкторському бюро імені О. О. Морозова і порозпитував заступника головного конструктора Юрія Волченка про якості нового бронетранспортера.

Чи справдяться надії піхотинця?

Нову техніку, яка здатна захистити і швидко доправити бійця на місце бойових дій, з великим нетерпінням і надіями очікують учасники АТО на Донбасі. Як розповів мій молодий сусід Олег, котрий нині веде боротьбу з терористами в Луганську, наші військові потерпають від нестачі боєприпасів і сучасної надійної бронетехніки. За його словами, чимало бійців Нацгвардії  залишилися б живими й неушкодженими, не потрапили б у полон, якби мали маневрену й оснащену сучасним озброєнням техніку.

Нижчу вартість «Дозора-Б» від БТРів останнього покоління Юрій Волченко пояснює не гіршими характеристиками і вже аж ніяк не тим, що її досягли за рахунок якості, а передусім конструктивними й технічними особливостями.

— Головна відмінність цієї бронемашини в тому, що її  прохідність —  на рівні восьмиколісних бронетранспортерів, а транспортна здатність фактично однакова: на борт бере 11 осіб. Отож оскільки «Дозор-Б»  удвічі менший, то й у виробництві, і в експлуатації він значно економічніший.

У тому, що надії на оновлення транспортного парку армії та окремих служб і підрозділів силовиків не марні, запевнив і міністр внутрішніх справ Арсен Аваков, який також брав участь в огляді військової техніки  на чугуївському полігоні. Він заявив, що на озброєння незабаром приймуть нову розробку харківського конструкторського бюро ім. О. О. Морозова.

«Обговорюємо формування замовлення на придбання для Національної гвардії України бойових броньованих машин «Дозор-Б». Чудова розробка, дуже своєчасна. Беремо на випробування перші машини і замовлятимемо серію. Будуть у силовиків броньовані машини, а в харків’ян — робота».

Цьому, безсумнівно, раді не лише бійці Національної гвардії чи інші учасники Антитерористичної операції на сході країни, а й розробники «Дозора-Б» та виробники військової техніки. Останні зокрема побоюються, щоб інформація про виготовлення та постачання нової бронемашини українській армії не залишилась на папері, як це вже траплялося не раз. Скажімо, два роки тому багато говорили про те, що армія України купує 10 танків  «Оплот». Навіть уклали договір з Міністерством оборони. Але ці 10 танків до сьогодні ніхто так і не проплатив. Бажання є, а грошей немає.

Наш «хаммер» для силовиків

Можливо, з легкої руки Арсена Авакова або ж навпаки (це він підхопив нове ім’я «Дозора-Б» від підлеглих) дітище КБ ім. О. О. Морозова вже встигли охрестити українським військовим «хаммером».  І, як  виявляється, не лише в Україні. Адже бронеавтомобіль незабаром  долатиме  дороги та бездоріжжя Польщі, яка вже придбала ліцензію на його виробництво. А ось в Україні свого часу  коштів на придбання для армії надсучасної бронемашини, що на військовій виставці в Абу-Дабі вразила фахівців, забракло.

За відгуками випробувачів і причетних до «доводки» бронетранспортера спеціалістів, яким поталанило побувати за кермом «Дозора», машина  вражає своїми характеристиками і військовика, й автомобіліста, особливо з числа палких шанувальників позашляховиків.

Перших приваблює, звісно ж, надійний корпус із броньованої сталі, який забезпечує захист від бронебійних куль калібру 7,62 мм. Не менш надійне і броньоване скло, що характеристиками не поступається основному броньовому захисту. U-подібної форми днище бронетранспортера також із броньованої сталі і, як стверджують фахівці, навіть наїхавши на протипіхотні міни,  екіпаж машини вціліє.

Максимальна швидкість, яку розвиває машина, — до 105 кілометрів за годину. До того ж  конструкція корпуса забезпечує можливість встановити додатковий захист у вигляді знімних елементів.

Розробники подбали про захист екіпажу й десанту не лише від стрілецької зброї, мін, а й від впливу зброї масового ураження. Так званий  десантний відсік (машина має два відсіки: моторно-трансмісійний і десантний) обладнано фільтровентиляційною установкою, призначеною для очищення зовнішнього повітря від отруйних речовин, радіоактивного пилу, біологічних аерозолів. У десантне відділення подається очищене від порохових газів під час стрільби повітря, а також працює система запобігання надлишковому тиску.

Десантний відсік відокремлено від моторно-трансмісійного герметичною віброшумоізоляційною перегородкою. Все це забезпечує нормальні робочі умови і створює певний комфорт для військових, що особливо важливо під час довгих маршрутів.

Колеса бронемашини оснащені настільки потужною підкачкою, що навіть коли їх розстріляти з кулемета, машина рухатиметься. Тож десантники чи розвідники отримують надійного бойового коня, який здатен і в атаці не підвести, і під час прориву вберегти свій екіпаж.

Зачаровує надпрохідністю

Озброєння «Дозору-Б» — це, як кажуть обстріляні бійці, окрема тема, і навіть не тема — пісня. Звісно, для людей, що знаються на цьому. Бо кожен, хто не на полюванні відчував запах пороху, може відразу оцінити можливості 12,7-міліметрової зенітної кулеметної установки (кулемет НСВТ або КТ-12.7) з оптичним монокулярним перископічним прицілом ПЗУ-7, що дає змогу вести вогонь просто з відсіку бронемашини. При цьому кути наведення по вертикалі становлять  від -3° до +68°, а по горизонталі  обстріл можна вести на всі 360°. За потреби  можна використовувати й 30-міліметровий автоматичний гранатомет КБА-117.

Не сидітимуть в очікуванні під час мобільного бою всі одинадцятеро членів десанту, адже  для стрільби з особистої зброї у бронетранспортері передбачено бійниці із заслінками, що щільно зачиняються.

 На машині встановлено танкову УКВ-радіостанцію Р-173 з дальністю зв’язку до 20 км, а  для забезпечення внутрішнього зв’язку — апаратура внутрішнього зв’язку і комутації АВСК-1. Радіонавігаційна апаратура СН-3003 «Базальт» допомагає безперервно визначати координати місця, часу і вектора абсолютної шляхової швидкості об’єкта в будь-якій точці земної кулі, в будь-який момент незалежно від метеоумов, розв’язання сервісних завдань, індикації навігаційних параметрів.

Як на автомобіліста, то «Дозор-Б» просто зачаровує насамперед надпрохідністю, яку забезпечує  колісна формула 4*4, високий кліренс, дві осі тощо. Машина долає метровий брід  і підіймається на гору під кутом 30 градусів. Окрім того, здатна долати перешкоди заввишки до півметра, завширшки до 2 метрів. Про таку високу прохідність можна лише мріяти — навіть власникам «хаммерів».

Силова установка складається з чотирициліндрового двигуна DEUTZ з турбонаддувом і автоматичною коробкою передач потужністю 195 кінських сил. Крім того, передбачено можливість встановлення двигунів з механічною коробкою передач.

Завдяки цим якостям «Дозор-Б» можна використовувати для оснащення спецпідрозділів збройних сил і сил швидкого реагування поліції як транспортний засіб або носій різного озброєння і військового устаткування, застосовувати під час миротворчих операцій і на автошляхах, і в умовах бездоріжжя.

Наскільки швидко український піхотинець пересяде з незахищеного  «уазика» на сучасний легкий бронетранспортер, напевне сказати ніхто не може. Однак його розробники і виробники військової техніки впевнені, що випускати машину нескладно, адже база з виготовлення спецтехніки в Україні не завантажена.

— Прийняти на себе виробництво «Дозора-Б» готові й завод імені Малишева, і Дарницький танкоремонтний завод, і виробничі потужності в Миколаєві, — зауважує Юрій Волченко.

А поки що ж в Україні існує один-єдиний «Дозор-Б», який ще 10 років тому було зібрано як дослідний зразок КБ імені О. О. Морозова і який весь цей час безуспішно пропонували і Міноборони, і МНС, й інкасаторській службі, проте він так і залишився дослідним. Певне, конструкторська думка наших розробників військової техніки аж на цілих 10 років випередила потреби України, а точніше, готовність її колишнього  керівництва до справжнього зміцнення обороноздатності, захисту здоров’я і життя своїх солдатів. Тепер, очевидно, усе буде інакше.

ПОРІВНЮЄМО

Український «Дозор-Б» сильніший за російського «Тигра»

Розробники кажуть, що машини, подібні до «Дозора-Б», є на озброєнні багатьох країн, зокрема і в російській армії. І хоч порівняльних випробувань не проводили, українські виробники вважають «Дозор-Б» ефективнішою машиною, ніж російський «Тигр».  Це виявляється хоч би в тому, що в росіян  підвіска ходової частини створена на базі вантажівки, а у нас — на базі бронетранспортера.  Отож наша машина конструктивніша, потужніша, стійкіша до вибухів мін та іншого.