ІМЕНА

Оперні зірки — в гості до примадонни

Львівська опера, на сцені якої понад століття тому дебютувала наша славетна Соломія Крушельницька і з якої розпочалося її тріумфальне сходження до вершин світового оперного мистецтва, дочекалася фестивалю. Він не лише надійно прописався у Львові, місті з давніми культурно-мистецькими традиціями, а й зміг утриматися на плаву навіть у найскладніші кризові періоди. Окрім фестивалю, Львівська опера проводить конкурс оперних співаків, і львів’яни сподіваються, що в його біографії теж не буде перерв.

У фестивальному репертуарі — опери, в яких свого часу співала Соломія Крушельницька. Зокрема Джакомо Пуччіні «Мадам Баттерфляй», Джузеппе Верді «Аїда», «Бал-маскарад», балет «Повернення Баттерфляй» (Джакомо Пуччіні — Мирослав Скорик). Не випадково фестивальну завісу відкрила «Мадам Баттерфляй», адже саме українська співачка своїм блискучим виконанням врятувала її після провалу в Ла Скала і подарувала подальше довге творче життя. Повторна прем’єра допрацьованої опери із Соломією Крушельницькою в ролі Чіо-Чіо-Сан, що відбулася за кілька місяців у театрі Гранде міста Брешії, принесла величезний успіх виконавиці головної партії. Відтоді «Мадам Баттерфляй» популярна на сценах найвідоміших театрів світу.

 Соломія Крушельницька — вічне ім’я в українській мистецькій історії. Фото надане автором

У Львівській опері пануватиме не лише класика: колектив театру запропонував шанувальникам свою непересічну постановку — балет «Повернення Баттерфляй» (музика Джакомо Пуччіні — Мирослава Скорика). В основі лібретто саме цей, воістину благородний вчинок співачки зі світовим іменем, яка не побоялася ризикнути і взялася рятувати творіння композитора, та загалом творчість примадонни світового оперного мистецтва Соломії Крушельницької. Вийшла сповнена тепла, захоплення і замилування розповідь про патронесу, на честь якої названа Львівська опера.

Традиційно на виконання цієї партії театр запрошує японських співачок. Цього року партію Чіо-Чіо-Сан доручили японській виконавиці, яка живе і працює в Італії, лауреату міжнародних конкурсів Манамі Хама. У партії Пінкертона львів’яни слухатимуть соліста Національної опери України Миколу Шуляка. Виступатиме симфонічний оркестр, хор та солісти під орудою головного диригента Донецької опери Василя Василенка.

 — Львівський фестиваль зібрав низку іменитих виконавців з України, Німеччини, США, Узбекистану, Молдови та інших країн: головну партію в «Аїді» виконуватиме Георгіна фон Бенза, партію Ульріки в опері «Бал-маскарад» співатиме Тетяна Бусуйок з Молдови, а за диригентським пультом на «Балі-маскараді» буде Андрій Юркевич, який, до речі, диригентську кар’єру свого часу розпочинав у Львівській опері, а нині працює в найпрестижніших театрах світу, — розповіла керівник літературної частини Львівського національного театру опери і балету імені Соломії Крушельницької, член оргкомітету фестивалю Надія Труш. — А в гала-концерті львів’яни матимуть змогу почути Костянтина Ріттеля-Кобилянського з Німеччини.

Про високий статус Львівського фестивалю свідчить приїзд іменитих гостей, зокрема директорів оперних театрів України та з-за кордону, про свій приїзд повідомив директор музею театру Ла Скала Ренато Гаравалья. 

— Попри труднощі, колектив Львівської опери активно підтримує проведення фестивалю, адже це найкраща нагода репрезентувати гостям із Європи і світу потенціал нашого театру, його творче обличчя і водночас нагода зробити хороший подарунок для краян — можливість почути і побачити на сцені рідного театру калейдоскоп яскравих зірок оперного мистецтва. Ми зуміли не дати згаснути цьому фестивалю в найскрутніші для культури та мистецтва часи. Тож тепер, — наголосив генеральний директор Львівського національного театру опери і балету імені Соломії Крушельницької, голова оргкомітету і керівник проекту, заслужений працівник культури України Тадей Едер, — фестиваль розширюватиме географію учасників, діапазон творчого пошуку та водночас популяризуватиме елітарне оперне мистецтво, про зниження інтересу до якого багато говорять сучасники. Аншлаг і переповнені зали, заздалегідь розпродані квитки на фестивальні вистави спростовують невтішні прогнози. Якщо шанувальники оперного мистецтва їдуть за сотні кілометрів і навіть із сусідньої Польщі (де дуже популярний мистецький туризм), аби подивитися й послухати відомих оперних виконавців, тоді немає підстав для розмов про занепад цього мистецтва.