НОУ-ХАУ

До кінця року Укрзалізниця впровадить електронні квитки на всі внутрішні поїзди

Експеримент із впровадження електронних квитків, розпочатий ще 2008 року, коли Укрзалізниця запропонувала бронювання проїзних документів через Інтернет, схоже, наближається до фінішу. Принаймні у цьому запевнив представників мас-медіа заступник гендиректора Укрзалізниці Павло Чекалов на спеціально зібраній прес-конференції.

На підтвердження того, що перевізник іде правильним шляхом, модернізуючи систему продажу, він навів таку статистику:  якщо в 2009 році через Інтернет було продано 83,5 тисячі квитків, то у 2012-му — 2,1 мільйона. А вже за перше півріччя 2013 року в такий спосіб пасажири замовили 2 мільйони, що в 2,5 раза більше, ніж за аналогічний період торік.

— У 2013 році, — наголосив Павло Чекалов, — ми здійснили технологічний прорив: запропонували не лише бронювати та купувати квитки через Інтернет, а й, оминувши касу, сідати в потяг. І хоч це правило діє не для всіх поїздів, а лише для швидкісних Інтерсіті+ та поїзда № 37/38 Київ — Донецьк, до кінця року поширимо його на всі потяги формування Укрзалізниці.

Починаючи із 23 липня, електронні посадкові документи стали повноцінними електронними квитками, тобто набули фіскальних функцій. А це означає, що віднині їх мають обов’язково приймати в бухгалтерії як звітні документи. Таку норму прописано у спільному наказі Міністерства інфраструктури та Міністерства доходів і зборів «Про затвердження порядку оформлення розрахункових та звітних документів при здійсненні продажу проїзних та перевізних документів на залізничному транспорті». Наказ зареєстрований у Міністерстві юстиції й набув чинності 9 липня цього року.

 Отже, на першому етапі впровадження нової системи пасажири згаданих поїздів, які замовили проїзні документи через Інтернет, не отримуватимуть квитків, роздрукованих на бланках суворої звітності. З паперовою роздруківкою, зробленою деінде (вдома, в офісі), зможуть сідати в поїзд. За одну годину до відправлення з початкової станції продаж таких квитків на сайті Укрзалізниці припиняють. Однак у цей час їх можна буде придбати у залізничних касах. Що ж до заборонної години, то від неї відмовляться одразу після того, як закінчиться 45-та доба з часу відкриття попереднього продажу квитків.

Наступний етап електронізації орієнтовно розпочнеться 3 серпня, електронні квитки почнуть продавати у залізничних касах із зазначенням  QR-коду. Причому не лише на згадані потяги, а й на електропоїзди компанії SKODA Vagonka за маршрутами: Харків — Сімферополь — Харків та Донецьк — Сімферополь — Донецьк. А вже із середини вересня до початку грудня (окрім донецького потяга) їх поширять ще на п’ять поїздів внутрішнього сполучення. По одному на кожну залізницю: з  Києва до Сімферополя (№12/11), до Львова (№91/92), Дніпропетровська (№80/79), Одеси (№105/106) та Харкова (№64/63). І нарешті до початку нового року електронні квитки впровадять на всіх поїздах внутрішнього сполучення, тобто на 120 парах.

Одразу слід сказати, що задоволення не з дешевих. Економлячи час пасажирів при придбанні проїзних документів та посадці в поїзд, доведеться провідника кожного вагона  забезпечити спеціальним пристроєм — мобільним терміналом контролю документів, з допомогою якого проводитиметься зчитування з посадкового документа. Цей прилад в он-лайн режимі із системи продажу квитків отримує інформацію про оформлені електронні проїзні, зайняті місця, прізвища пасажирів та станції призначення.

Коштуватиме такий термінал чимало: від 8 до 15 тисяч гривень. Наразі придбали лише 250 штук, а знадобиться майже чотири тисячі (за кількістю вагонів). У кого купуватимуть і за якою вартістю, представник Укрзалізниці не уточнив. Сказав лише, що нині вивчають ринок і прицінюються. Аби не лякати витратами, наголосив, що лише завдяки тому, що квитки друкуватимуть не на бланках суворої звітності, заощадять 18 мільйонів гривень. Та й, мовляв, сервіс, який пропонують, вартий витрат. Адже час — то гроші, стверджує відома приповідка.