БЕЗПЕКА РУХУ

Уряд налаштований уже найближчим часом поліпшити ситуацію на автошляхах

Хоч вислів про те, що повідомлення з наших автошляхів часто нагадують фронтові зведення, давно вже став штампом у нашого брата-газетяра, звикнути до смертей чи каліцтв на дорогах неможливо. На жаль, помітно зменшити цю страшну статистику не вдається, і не в останню чергу через те, що за безпеку дорожнього руху в масштабах держави одноосібно і повноцінно не відповідає жодна з однозначно причетних до цієї проблеми державних інституцій, зокрема міністерства та інші високі відомства. На сполох здебільшого били і б’ють лише громадські організації, а значна кількість претензій за усталеною звичкою звучить переважно на адресу Державтоінспекції та меншою мірою — Служби автомобільних доріг. І це попри те, що майже всі розуміють, сказати б, багатокомпонентність самого поняття «безпека дорожнього руху».

Далі так жити   не можна

У тому, що тема безпечного пересування нашими дорогами надзвичайно гостро зазвучала на найвищому урядовому рівні, нічого дивного немає. Тим паче що одразу кілька резонансних (за словами Прем’єр-міністра Миколи Азарова, «безглуздих, яких можна і треба було уникнути»), аварій, котрі трапилися на автошляхах України цього літа,  підтверджують: проблему треба розв’язувати на рівні Кабінету Міністрів, а сама безпека дорожнього руху має стати окремим напрямком державної політики.

У цьому плані засідання уряду, що відбулося минулого вівторка, з огляду на потребу комплексного розв’язання проблеми можна назвати знаковим. Бо йшлося чи не про всі передумови зниження аварійності на українських дорогах, включаючи не лише вдосконалення організації дорожнього руху загалом та системи підготовки водіїв зокрема, а й посилення відповідальності за порушення правил дорожнього руху, розвиток системи надання допомоги потерпілим з урахуванням досвіду провідних європейських країн, будівництво автошляхів, котрі б повністю відповідали світовим стандартам, зокрема й за інформативним та інфраструктурним облаштуванням, а також підвищення рівня правосвідомості співвітчизників.

Результатом обговорення стало затвердження Концепції Державної цільової програми підвищення безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2016 року, головною метою якої є зниження рівня аварійності на наших дорогах насамперед завдяки вдосконаленню державного управління цією сферою. Це, сказати б, першочергово. Паралельно кільком міністерствам та відомствам доручено розпочати створення Національного плану дій забезпечення безпеки дорожнього руху до 2020 року, який за термінами та цільовими критеріями має відповідати проголошеному ООН Десятиріччю дій з безпеки дорожнього руху.

Прем’єр   має рацію

Урядові експерти вважають, що завдяки реалізації цільової програми цілком реально знизити число потерпілих, які гинуть внаслідок ДТП, на 25—30 відсотків, наблизивши наші дороги за рівнем безпечності хоча б до середньоєвропейських. Із цим погоджуються й опитані нами фахівці з підготовки водіїв. Приміром, директор автошколи «Карат», яка посідає високі місця в неофіційному рейтингу столичних автолюбителів, Валерій Рябікін вважає, що Прем’єр-міністр має рацію: контроль за якістю підготовки водіїв потрібно посилити і вдосконалити. Купити можна багато чого, але навички вправного керування за гроші не придбаєш. У столиці функціонують десятки, якщо не сотні автошкіл, але таких, де справді серйозно і відповідально навчають автосправи, — одиниці. Їх у буквальному сенсі слова можна перелічити на пальцях. І це зрозуміло: надто складною і затратною є якісна підготовка майбутніх водіїв, оскільки вона залежить від багатьох чинників, зокрема сучасної матеріально-технічної бази, високої кваліфікації викладачів, передових технологій навчання та іншого, чого апріорі не мають дрібні, часто самодіяльні організації, які називають себе автошколами.

Утім, від підготовки залежить багато, але не все, переконаний директор. Адже ніхто не вчить майбутніх водіїв порушувати правила руху. Наші викладачі та інструктори констатують таку прикру річ: випускники приміром до 2000 року помітно відрізняються за менталітетом від нинішніх курсантів. Усе-таки раніше люди ставилися до навчання відповідальніше, трохи іншою була мотивація, та й автомобілі були менш доступними. Варто мати на увазі й інше: водійські посвідчення видають не автошколи, а Державтоінспекція. Отже, систему екзаменів потрібно вдосконалювати. По досвід далеко ходити не треба — в багатьох наших сусідів випускні іспити слід складати представникам кількох відомств, а не лише поліції. Методику перевірки знань також варто змінити: ніде в Європі на екзамен не виносять стільки питань, як у нас.

У свою чергу його колега, директор школи «Освіта-Авто» Олександр Клименко переконаний, що насамперед потрібно вдосконалювати організацію дорожнього руху і запровадити жорсткіші санкції до порушників правил руху. Слід збільшити штати інспекторів ДАІ на дорогах, розширити їхні права, бо вони головним чином контролюють лише швидкісний режим, тоді як безліч інших причин високої аварійності залишаються поза увагою, справедливо зауважує він.

Чимало слушних пропозицій висловив у розмові з нашим кореспондентом і президент громадської організації «Товариство учасників руху» з Харкова Олександр Сітенко, який, до речі, брав участь у засіданні уряду. Для реорганізації системи державного гарантування безпеки дорожнього руху він пропонує створити Національну дорожню адміністрацію, а до виконання програм залучити НАНУ, інші наукові та виробничі структури і громадськість. Їм же доручити системний аналіз повноти законодавчої та іншої нормативної баз у дорожньо-транспортній сфері.

Потрібно розробити проект нових Правил дорожнього руху, а також розглянути доцільність створення та запровадження в дію єдиної концепції відповідальності за їх порушення, переконаний він.  Поліпшити безпеку наших доріг могла б і обов’язкова практика проведення аудиту безпеки, комфорту та культури на всіх автошляхах країни, проводити який могли б громадські організації за умови нормативної підтримки цієї роботи від держави, вважає наш співрозмовник.

До речі. Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті разом з Державною автомобільною інспекцією з 1 серпня проводять на автомобільних дорогах місячник з безпеки дорожнього руху: «Увага, серпень – масові перевезення».  У рамках цього заходу, повідомляє прес-служба Мінінфраструктури, посилено державний контроль та нагляд за безпекою автомобільних перевезень під час здійснення пасажирських перевезень автобусами. Також працівники інспекцій стежать за дотриманням автомобільними перевізниками вимог безпеки під час виконання нерегулярних, регулярних спеціальних пасажирських перевезень. Зокрема, під час перевірок особлива увага приділяється перевезенням організованих груп дітей до місць оздоровлення та відпочинку.

З ХРОНІКИ ДАЇ

Не далі як позавчора на в’їзді до Сімферополя зіштовхнулися мікроавтобус «Мерседес» із 16 пасажирами і вантажівка «Газель-33021», що рухалися в попутному напрямку. Обидва автомобілі вилетіли з траси в кювет. «Газель» майже розірвало, кабіна і кузов сильно деформувалися, а мікроавтобус із пошкодженою правою передньою частиною салону перекинувся на лівий бік. У медичні установи Сімферополя доставлено 17 постраждалих: частину відразу направили в реанімацію, кілька осіб — у травматологію та хірургію. Серед них — двоє восьмирічних дітей: у хлопчика діагностовано закриту черепно-мозкову травму, струс головного мозку і різані рани обличчя, а дівчинка, окрім черепно-мозкової травми і струсу головного мозку, отримала закритий перелом правої ключиці і правої плечової кістки.