ЕКСПЕРТИЗА

На товари, виготовлені за державними стандартами, наклеять стикери 
 

Як розпізнати серед усього різноманіття якісний продукт — це питання сьогодні турбує більшість споживачів. Адже вибір товарів великий, проте вирізнити серед них якісний вкрай важко. Щоб полегшити вибір звичайним спо- живачам, Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів і Укоопспілка розробили спеціальне інформаційне маркування для продуктів харчування вітчизняного виробництва.

Уже із 17 січня на полицях магазинів з’являться товари зі спеціальною емблемою «З турботою про Українське». Придбати їх можна буде в 10 тис. магазинів, які долучились до цього соціального проекту. Розпізнати ці торговельні точки можна буде завдяки плакату, який повідомлятиме про переваги вітчизняних продуктів харчування.

— До проекту здебільшого приєдналися підприємства споживчої кооперації, — зазначає голова правління Укоопспілки Владислав Гончаренко. — Асортимент продукції, яка продається під цим маркуван- ням, поки що неширокий: це макаронні вироби, крупи, солодощі.
 

Деякі українські продукти додатково маркуватимуть таким стикером. Фото з сайту realno.te.ua

Розпізнати  українське

Проте з часом перелік розшириться. Зараз, на наше замовлення, виготовлено 50 тис. стикерів, які клеїтимуть на коробки із продукцією. І людина, побачивши плакат у магазині та стикер на пакуванні, знатиме, що, приміром, молоко виготовлене із жирів тваринного походження, а не рослинного. 

Цей стикер виступатиме гарантом того, що промаркований продукт відповідає всім стандартам якості, а в процесі його виготовлення виробники дотримувалися класичних рецептур, прописаних ще в радянських державних стандартах. А в них, як відомо, вимоги до якості продуктів були значно суворіші, ніж у сучасних.   

— Це акція соціального характеру, а не законодавчого чи примусового. Ми вкотре хочемо нагадати українцям про переваги вітчизняних продуктів харчування, — переконує голова Державної інспекції з питань захисту прав споживачів України Сергій Орєхов. — Тому запрошуємо всіх українських виробників і торговельні мережі приєднатись до проекту. Виробники, які випускають якісну продукцію, самі зацікавлені в таких новаціях.

Чиновник наголосив, що не всі охочі зможуть долучитись до акції. «Продукти повинні бути виготовлені із української сировини і відповідати стандартам якості, чинним у нашій країні, тобто це будуть справді найкращі товари», — наголосив він.

Право на нанесення подібного маркування надають лабораторні дослідження, які підтверджують якість товарів. 

На вартості продукції наявність додаткового маркування не відобразиться.

Перевірок  побільшає

Також у 2012 році Головне управління з питань захисту прав споживачів Києва планує ще старанніше перевіряти роботу супермаркетів.

— Цього року до плану перевірок ми включили більше супермаркетів, особливо тих, які мають відділи кулінарії, — розповідає начальник Головного управління з питань захисту прав споживачів столиці Костянтин Соляник. — Це будуть спільні перевірки, до яких долучаться відділ контролю за якістю продуктів харчування та відділ з контролю за непродовольчою групою товарів. Перевірятимемо комплексно і ретельно.

Не можна сказати, що торік перевіряючі обійшли своєю увагою торговельні точки, проте ці візити показали, що не все там так добре, як хотілося б. Так, лише протягом грудня 2011 року фахівці Головного управління перевірили 196 суб’єктів господарювання, в 70-ти з яких, а це 36% загальної кількості перевірених, виявлено 241 порушення.

Найпоширеніші порушення — це відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про товар — 39 випадків, а також реалізація продукції, товарів робіт та послуг без супровідних документів — 41 випадок. Окрім того, виявлено факти реалізації продукції, термін придатності якої вичерпано; виробництво та продаж неякісних товарів, що не відповідають вимогам нормативних документів; порушення обумовлених термінів виконання замовлень або умов договору, реалізація продукції без видачі розрахункового документа тощо.

Так, фахівці проінспектували товарів, робіт та послуг на суму 624,49 тис. грн. У результаті перевірки призупинено та припинено реалізацію товарів на суму 202,32 тис. грн, а це 32% загальної кількості перевірених товарів.

Завдяки такому контролю фахівці видали 70 приписів щодо припинення порушень та чотири приписи стосовно припинення реалізації продукції, товарів, робіт та послуг, а також було складено 65 протоколів про адміністративні правопорушення. Штрафів виписано на 11,05 тис. грн.

За підсумками роботи з розгляду заяв та скарг 31-му споживачеві було відшкодовано за продаж неякісних товарів та надання неякісних послуг, матеріальних збитків на суму 38,7 тис. грн.

Якщо перевірки супермаркетів і матимуть позитивний результат, особливо коли  йдеться про кулінарні відділи, то додаткове маркування навряд чи зможе похвалитися подібним. Адже ці етикетки виробник за бажанням зможе сам надрукувати, наклеїти на свою продукцію і так ввести в оману споживача. До того ж ця етикетка обіцяє лише одне: продукт,  який так промаркований, виготовлений за ДСТУ. Тому краще уважно читати склад товару, а не довіряти різноманітним етикеткам, які можна підробити.