РЕЗОНАНС

Захоплення привабливих ділянок навчальних закладів - проблема не лише столиці

Наше життя багате на парадокси. Особливо невтямки людській совісті і здоровому глузду, коли бачиш, чуєш, читаєш, як дехто посягає на святе - дітей. Ну як не дивуватися, коли у дошкільнят чи школярів забирають приміщення і земельні ділянки, де розташовані їхні улюблені, рідні маленькому серцю дитсадочки й школи? Інколи так звані інститути й університети оселяються... у корпусах дитсадків, а приватні підприємці будь-що намагаються захопити велику шкільну територію.

Щоб вирішити цю актуальну на сьогодні проблему, в Міносвіти взялися діяти рішуче. Уперше за 20 років незалежності прийнято державну програму розвитку дошкільної освіти, яка розрахована аж до 2017 року. Торік міністерство оголосило "хрестовий похід" за повернення дитячих дошкільних установ. І згідно зі статистикою, впродовж 2010 року в Україні відновили свою роботу 240 дитсадків. Це насамперед установи, що були різними способами, рішеннями міських і районних, селищних рад повернуті до дошкільної мережі. За даними профільного відомства, значну частину вдалося повернути за рішеннями судів: вісім дитсадків у Харкові, низку в Києві й області.

Цього року Міносвіти планує активізувати і розширити роботу щодо повернення з непрофільного використання дитячих дошкільних установ і вже до кінця 2011-го охопити дошкільним навчанням 97% дітей п'ятирічного віку. На сьогодні вісім областей - Хмельницька, Тернопільська, Сумська, Миколаївська, Житомирська, Полтавська, Чернігівська і Донецька - досягли майже 100-відсоткового охоплення п'ятирічних дітей різними дошкільними формами освіти й виховання. Продовжуючи повертати і розвивати мережу дошкільних навчальних закладів, освітяни планують її збільшити ще на 3%.

- Коротко цю програму можна сформулювати так: "Земля - школам і дитячим садкам". Я підписав і направив листи керівникам областей, обласних і міських управлінь освіти, - зазначає міністр освіти і науки, молоді та спорту Дмитро Табачник. - Чому виникає потреба в такій активній роботі, можливо навіть агресивній? Бо дуже часто на місцях без урахування освітніх потреб ухвалюються рішення, пов'язані з відчуженням і передачею в оренду будівель, земель та майна дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів. Перевірками встановлено, що впродовж 2007-2009 років лише в Києві за рішенням органів місцевого самоврядування було передано приватним суб'єктам господарювання, які не проводять освітню діяльність, землі цілого ряду навчальних закладів, передовсім шкіл. На сьогодні за нашим зверненням прокуратура Києва за результатами перевірки законності таких дій порушила більше десятка кримінальних справ, припинила й попередила незаконне вилучення лише в столиці майже 327 гектарів землі, на яких розташовані заклади освіти.

Проблема актуальна не лише для столиці. В МОН говорять, що подібні випадки мали місце й в інших регіонах. Зокрема, нещодавно звернулася група освітян з Дрогобича з проханням допомогти не допустити захоплення земельних ділянок середніх шкіл.

Якщо у сільській місцевості це питання не стоїть гостро, то в обласних центрах, у чималих містах надто багато охочих через рейдерство поглинути ці землі. Адже зазвичай територія дитсадків та шкіл належним чином впорядкована, часто розташована у зручному місці та й займає чималу площу.

Найчастіше підставою для відчуження є брак коштів місцевих органів. Це призводить до того, що школи і дитсадки вчасно не оформляють земельні акти на право користування землею, вони не пройшли реєстрацію і не занесені до Державного земельного кадастру.

- Зважаючи на це, міністерство звертається до кожного керівника області, обласних органів управління освіти, органів місцевого самоврядування з проханням взяти під персональний контроль і особисту відповідальність оформлення землі, закріплення земельних ділянок та приміщень за закладами освіти. А державні органи нагляду, передовсім генеральну прокуратуру, просимо допомогти розв'язати цю проблему, - наголошує міністр.

Найшвидше питання з оформленням ділянок вирішилось би у разі безплатної видачі школам і дитсадкам необхідних документів.

ТЕРНOПІЛЬЩИНA

Замість теплиці - стоматологічний кабінет

ПРАВО ВЛАСНОСТІ

Колись школи та дитсадки будували, не переймаючись виготовленням документів на право власності. Сьогодні питання "Хто власник?" набуло архіважливого значення. За словами першого заступника прокурора області Миколи Люшненка, майже 1460 га землі освітні заклади використовують без правовстановлюючих документів. У правовому полі хіба 244 га. Відтак прокурори кількох районів внесли приписи начальникам відділів освіти, головам райдержадміністрацій.

Є й незаконні рішення окремих місцевих рад щодо розпорядження землею шкіл. У селі Острів сільрада без отримання добровільної відмови землекористувача вилучила з користування навчального закладу земельну ділянку площею 2,55 га і перевела в землі запасу. Подібні рішення прокурор Тернопільського району мусив опротестовувати ще в двох населених пунктах.

Оскільки раніше, зводячи школи, дбали і про залучення школярів до суспільно-корисної праці, то споруджували теплиці, розбивали скверики, невеликі дендропарки. Тепер здебільшого в Тернополі теплиці, майстерні давно вже здали в оренду. Тут розмістили промислові крамниці, офіси, інтерактивні клуби, стоматологічні кабінети, майстерні з ремонту одягу, взуття.

З роками, зазначає Микола Люшненко, кількість прикладів, коли об'єкти освіти використовують не за призначенням, зростає. Лише завдяки втручанню прокурора Підволочиського району вдалося в одному із сіл запобігти незаконній передачі приміщення початкової школи на баланс церковного комітету. А на Заліщанщині в приміщенні одного з дитсадків додумалися розмістити крамницю, де, окрім продовольчих товарів, продавали й алкоголь. У Збаразькому районі в садку розмістилися сільрада, медамбулаторія та капличка. Малеча була змушена гратися, спати та їсти в одній кімнаті.

На Бережанщині на реагування прокурора рішенням райсуду зобов'язали передати дошкільний заклад у комунальну власність, адже це приміщення незаконно розпаювали під час реорганізації місцевого сільгосппідприємства. Сесія сільради підтримала це рішення. Гадаєте, орган місцевого самоврядування одразу ж ужив заходів з реєстрації права власності на будівлю цього дитсадка в міжрайонному бюро технічної інвентаризації? Аж ніяк. Прокуророві району довелося знову втрутитись, і винну посадову особу притягнули до дисциплінарної відповідальності.

Начальник відділу освіти Чортківської райдержадміністрації Тетяна Яремко виготовлення держактів на право власності на шкільні приміщення та землю називає "важким, дороговартісним процесом". Адже на це відділ освіти не має грошей. У районі понад 50 шкіл, а "залишки певних коштів" дають змогу виготовити документи для п'ятої школи в райцентрі (потрібно майже 17 тис. грн) та четвертої - в селищі Заводське.

- Повірте, районній владі дуже хочеться, аби всі школи мали відповідні документи, - твердить Тетяна Володимирівна. -Але зараз це досить гостра проблема. Її слід розв'язувати на загальнодержавному рівні, бо все впирається в кошти.
 

Микола ШОТ



ЗAПOРІЖЖЯ

Спортивні майданчики не підуть з молотка

ЗЕМЕЛЬНЕ ПИТАННЯ

За даними начальника відділу технагляду управління освіти і науки облдержадміністрації Петра Микитина, в області налічується 620 шкіл та 547 дитсадків комунальної і приватної форм власності. Відведені для них земельні ділянки, що перебувають у власності місцевих громад, збережено в повному обсязі. Нині триває виготовлення державних земельних актів для закладів освіти, хоча розпочався цей процес ще п'ять років тому. Затримка - за бюджетними коштами.

За словами начальника управління освіти і науки Запорізької міськради Володимира Кузьменка, земельні ділянки передані у користування школам і дитсадкам рішенням сесії. Втім, це право необхідно закріпити реєстрацією в ДЗК та державним земельним актом. Землевпорядникам кілька років тому виділялися кошти для підготовки таких документів, та фінансування вистачило лише на кілька десятків шкіл. "Цей процес досі не завершено, але ми не дозволимо заповзятим ділкам позбавити дітлахів спортивних майданчиків! В області немає випадків, щоб землі шкіл або дитсадків передавались у користування підприємцям", - переконує заступник голови ОДА Микола Ярмощук.
 

Наталя ЗВОРИГІНА



OДЕЩИНA

Подбали про малят

КОРИСНИЙ ДОСВІД

За словами першого заступника начальника управління освіти та науки ОДА Тетяни Лазарєвої, на Одещині немає скандальних ситуацій, пов'язаних з відчуженням землі шкіл та дитсадків. Цього року до комунальної власності повернули два дитсадки - у м. Ізмаїлі та в Ренійському районі. Ще один дитсадок, який раніше належав держпідприємству, передали громаді м. Теплодара.

У школах, де немає кому навчатися, лише призупинили діяльність - їх можна буде поновити, коли демографічна ситуація поліпшиться. А 26 шкіл, де вже багато років не проводиться навчання, таки передадуть на баланс місцевих рад.

Сільські школи потребують сільськогосподарських ділянок, оскільки зараз у селі профільне навчання цілком пов'язане із землею - вона потрібна і для підсобного господарства, і для виробничої практики. На щастя, таку землю школи Одещини мають. Надійно закріпити її за собою вони могли б за допомогою відповідного документального оформлення. Втім, державні акти на землю має лише незначний відсоток шкіл.
 

Іван ШЕВЧУК


ЧЕРНІГІВЩИНA

Учні вирощують овочі

А ТИМ ЧАСОМ

На Чернігівщині шкільні землі використовуються виключно за призначенням. Жодних конфліктних ситуацій щодо відчуження ділянок від навчальних закладів - а їх в області 674 - досі не виникало. Така сама ситуація і з дитсадками. Існують санітарно-гігієнічні норми, якими визначено розміри як внутрішніх приміщень, так і зовнішніх територій, і ми їх дотримуємося, - говорить заступник начальника управління освіти і науки Чернігівської ОДА Наталія Лещенко.

Тож спортивні та ігрові майданчики - у розпорядженні юного покоління. Часто на спеціально відведених пришкільних ділянках діти вирощують овочі, що дає подвійну користь: учні одержують навчальні й практичні навички, а зібрана городина урізноманітнює меню шкільних їдалень.

 

Євдокія ТЮТЮННИК