ЕКОЛОГІЧНИЙ ЗБІР

З 1 вересня, купуючи нові авто, власники будуть змушені платити за їх майбутню утилізацію

Відповідний закон уже підписав Президент держави і відразу запропонував внести зміни до нього. Насамперед, потрібно скасувати коефіцієнти до ставок збору, зробити його єдиним для всіх легковиків, незалежно від об’єму двигуна та віку автомобілів. 

Крім того, він  доручив Кабміну вилучити норми, які не відповідають міжнародним зобов’язанням країни перед СОТ. Про це йшлося  під час  прес-конференції генерального директора Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів  Олега  Назаренка і представників імпортерів.

Відповідно до  нового закону утилізаційний збір (екологічний)  має становити від 4730 до 30 250 гривень залежно від віку автівки та об’єму її двигуна. Саме ця норма і кілька інших викликали невдоволення Президента. На його думку, треба, щоб існував єдиний розмір збору.

 

 Утилізувати є що, а куди піде метал? Фото з сайту mairie-corte.fr

На ці зауваження  першим відреагувало Міністерство екології та природних ресурсів.  

На його сайті  оприлюднено  власний законопроект, який передбачає обмежити  утилізаційний збір такими розмірами: 5500 гривень для легковиків і 11 тисяч гривень для решти автомобілів. Про їхній  вік і потужність не йдеться.

Ціна утилізації

З тим, що утилізаційний збір має бути єдиним для всіх легковиків, погоджуються і в Асоціації автоімпортерів та дилерів. Проте запропоновану чиновниками суму називають надто великою. «Для порівняння, у Німеччині також існує утилізаційний збір. Але там він становить 100 євро», — каже Олександр Тимофеєв, гендиректор АВТ «Баварія». У відповідь автоімпортери готують свій законо?проект. Вони хочуть зменшити новий податок до тисячі гривень. Ще одне їхнє побажання: відтермінувати запровадження цього збору хоча б до наступного року. Цей проект сподіваються подати на розгляд Верховної Ради уже 2 вересня.

Черговий пункт, який не влаштовує ні імпортерів автомобілів, ані Президента,  — це вибірковість застосування утилізаційного збору. Згідно з ним сплачувати новий податок зобов’язані всі імпортери авто. А от вітчизняні виробники зможуть його уникнути. За умови, що гарантуватимуть самостійну утилізацію машин. Ця норма викликала нерозуміння з боку імпортерів, критика пролунала і від Євросоюзу.

Цей пункт порушує зобов’язання, взяті нашою державою при вступі до СОТ. Він створює нерівні умови для вітчизняних виробників та  імпортерів. За словами Олега Назаренка, Президент країни у своєму дорученні зобов’язав цю норму скасувати. А тому, найімовірніше, платитимуть усі: і виробники, й імпортери.

Крім того, всі сходяться на тому, що потрібно напрацювати механізм компенсації українцям вартості транспортних засобів, переданих на утилізацію.

Та коли всі ці зміни буде внесено, поки що не відомо. Очевидно лише одне: з вересня утилізаційний збір запровадять на повну, відповідно зросте вартість іноземних автомобілів. Навіть для того, щоб прийняти зміни, ініційовані Мінприродою, потрібен час. Експерти й досі не впевнені, що запровадження цього податку позитивно вплине на екологію країни чи щось змінить  у процесі утилізації авто. Сумніваються вони і в тому, що після запровадження збору справді будуватимуться утилізаційні центри, а українці масово звозитимуть туди свої автівки. Адже замість того, щоб віддати під прес залізного коня, можна розібрати його на зап?частини, а рештки здати на металобрухт.

Наш варіант

Кардинально протилежної точки зору дотримуються представники української автомобільної корпорації «УкрАВТО». На їх думку, з прийняттям утилізаційних законів створюються умови для додаткового захисту українського ринку напередодні підписання угоди про асоціацію з Євросоюзом та угоди про зону вільної торгівлі. «Зняття і так не дуже міцних бар’єрів на шляху товарів з Європи призведе до того, що Україна може перетворитися на звалище європейського металобрухту», — зауважує в коментарях для ЗМІ заступник голови правління корпорації «УкрАВТО» з виробництва автомобілів Олег Папашев. За його словами, введення утилізаційного збору дасть можливість знайти підстави для досягнення повного паритету з Росією щодо взаємного постачання автомобілів. «Запровадження Росією з вересня минулого року утилізаційного збору, в тому числі на українські автомобілі, призвело практично до повної зупинки експорту автомобілів з України. Сьогодні автомобілі з Росії постачаються на український ринок без сплати утилізаційного збору. Імпорт в 5 разів перевищує експорт автомобілів з України, — аргументує Папашев і додає: — У Росії 22 світові іноземні бренди організували своє виробництво і збирають 36 нових моделей автомобілів ».

Тільки от зарубіжних автовиробників перспектива введення в Україні утилізаційного збору поки що ніяк не стимулює на відкриття у нас своїх заводів зі збірки автомобілів.

Про європейську практику системи утилізації транспортних засобів та про те, як впроваджуватиметься утилізаційний збір в Україні, його особливості, читайте у найближчих номерах.