ПРОЕКТ

В області напрацьовано ефективну систему надання безоплатної правової допомоги
 

Навряд чи знайдеться людина, якій би жодного разу не доводилося мати справу з тими чи іншими правовими питаннями. Та з їх вирішенням, здавалося б, проблем немає — нині «розвелося» стільки контор і структур правового профілю, що можна знайти відповіді на будь-яке запитання. Та ще й з практичними порадами. Але важлива одна подробиця — всі вони прийдуть на допомогу лише тоді, коли ви маєте тугий гаманець. На жаль, похвалитися цим може далеко не кожний. То що робити? Почуватися дрімучим неуком і чекати, доки якісь спритники «нагріють» на рівному місці?

На Сумщині всерйоз підійшли до розв’язання цього питання, і вже можна констатувати: запровадження проекту «Безоплатна правова допомога» стало справжнім рятівним кругом для тисяч жителів краю.

Циркуль  для циркуляра

Як говорить заступник голови — керівник апарату Сумської облдержадміністрації Олександр Цупро, для влади надзвичайно важливо забезпечити право кожного громадянина безкоштовним отриманням якісних, доступних і своєчасних юридичних послуг. Отож улітку минулого року вирішили запровадити проект, який стосується жителів не лише обласного центру, а й кожного міста, селища та села.

Для надання безоплатної правової допомоги залучили висококваліфікованих працівників апарату та структурних підрозділів як обласної, так і районних державних адміністрацій. Установили графік роботи: приймати громадян щомісяця кожної другої і четвертої середи з 9-ї до 12-ї години. В Сумах — у 7-му кабінеті на площі Незалежності, 2, в районах — за місцем розташування райдержадміністрацій.

Оскільки питання правового характеру потребують особливого підходу і часу для підготовки роз’яснень, запровадили письмові звернення. Записавшись на прийом, заявник коротко повідомляє суть питання, вид правових послуг, у разі необхідності представляє документи. Для надання інформації відводиться 15 календарних днів, консультацій у письмовій формі — 30.

Перший прийом відбувся на початку тогорічного серпня. За словами начальника юридичного відділу апарату Сумської облдержадміністрації Алли Панченко, запровадження безкоштовних консультацій викликало активний резонанс серед населення. За 5 місяців спеціалісти розглянули майже тисячу звернень. Характерно, що в серпні їх зареєстровано 176, а вже в наступні місяці  майже по 200. Отже, про існування консультаційних пунктів стає відомо дедалі ширшому колу громадян.

Найбільше запитань і прохань надходить від жителів Великописарівського, Роменського, Буринського, найменше — Краснопільського, Лебединського і Ямпільського районів. З чим це пов’язано — однозначно сказати важко. Радує,  що кожен заявник одержує кваліфіковану допомогу чи роз’яснення. Спеціалісти допомагають правильно написати заяву до тієї чи тієї правової установи, обгрунтовують юридичну правомірність звернення, часто «супроводжують»  питання аж до повного його вирішення.

Головне при цьому — людина не ходить навмання різними кабінетами в пошуках відповіді, а діє за чіткими юридичними канонами, що окреслені відповідними циркулярами і параграфами. Тобто спрацьовує своєрідний «циркуль», який відсікає все зайве, що заважає знаходити правову істину.

Як розібратися в юридичних тонкощах?. Фото з сайту immigrant-press.ru

«Я не юрист, допоможіть…»

Саме такими словами починається більшість звернень. Один вважає, що його звільнили з роботи з порушенням трудового законодавства, другий не знає, як правильно скласти судовий позов, третій потребує допомоги як майбутній власник спадщини...

Алла Панченко дістає одне зі звернень, що недавно надійшло від громадянки Н. У період з 2006 по 2009 роки вона працювала секретарем селищної ради, а затим була в декретній відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку. Позаторік відбулися чергові вибори депутатів і на посаду секретаря було обрано іншу людину. Для отримання трудової книжки заявницю запросили лише торік у вересні. Н. цікавилася, чи має вона якесь право на компенсацію за  затримку у видачі книжки?

Їй роз’яснили положення кодексу законів про працю України, в тому числі статті 47, відповідно до якої власник або уповноважений ним орган зобов’язаний в день звільнення видати працівникові належно оформлену трудову книжку. Також ознайомили зі змістом Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, яка визначає і порядок видачі трудових книжок у разі звільнення працівника. Зокрема, жінці розповіли, що рух трудових книжок фіксується у журналі обліку і, за умови її отримання, звільнений працівник робить особисту відмітку (підпис) у зазначеному журналі. Тобто підтвердженням є підпис працівника у журналі. Спеціалісти облдержадміністрації роз’яснили заявниці також механізм захисту її права на виплату середнього заробітку за час вимушеного прогулу — за період затримки у видачі трудової книжки з вини власника.

 

Також Н. розповіли про порядок надання пільг депутатам місцевих рад, які працювали у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень. Заявниця одержала чіткі і конкретні відповіді на всі свої запитання.

Це лише один приклад того, яку саме допомогу надають юристи ОДА. А загалом питань — сотні. До того ж не тільки в обласній чи районних державних адміністраціях. Бо останнім часом в області з’явилася низка так званих мобільних юридичних клінік при вишах, де готують правознавців і юристів.

Консультують студенти

У квітні минулого року при юридичному факультеті Української академії банківської справи НБУ створили юридичну клініку «PROGEKTO». Цю громадську організацію очолила кандидат юридичних наук, доцент кафедри державно-правових дисциплін вишу Марина Поліщук. За її словами, подібна структура надзвичайно вигідна, зручна і потрібна: з одного боку, тут можуть отримати безкоштовну консультацію ті, хто належить до соціально вразливих верств населення. З другого — студенти мають чудову можливість під керівництвом досвідчених викладачів проходити не якусь віртуальну, а конкретну юридичну практику.

Розпочавши з однієї приймальні, клініка вже «розрослася» до трьох в різних куточках міста. У визначені дні і години тут чергують студенти старших курсів, які приймають насамперед інвалідів, пенсіонерів, матерів-одиначок, учасників і дітей війни. Коло питань, які вони порушують, надзвичайно широке. Це насамперед кредитні, податкові і шлюбні відносини, виплата пенсій, отримання спадщини тощо. Як повідомила Марина Сергіївна, протягом останніх 8 місяців студенти з викладачами прийняли майже 80 громадян, підготувавши кожному ∂рунтовні кваліфіковані роз’яснення.

Далеко за межами обласного центру відома діяльність юридичної клініки при Сумському державному університеті. Створена більш як три роки тому, вона має професійний авторитет не тільки серед сумчан, а й серед приїжджих з навколишніх районів і сіл. Студентський координатор клініки Ігор Бершов розповів, що, окрім консультацій, майбутні юристи проводять просвітницьку роботу серед населення. Тісно співпрацюючи з міським управлінням юстиції, вони організовують «круглі столи», конкурси, читають лекції, беруть активну участь у юридично-правових обласних, всеукраїнських та міжнародних олімпіадах. Активну роботу не тільки помічають, а й гідно оцінюють — клініка Сумського держуніверситету вважається однією з найактивніших серед вишів області. Лише протягом минулого року її консультанти опрацювали 90 звернень.

Також свої консультаційні пункти мають у Сумському національному аграрному університеті, окремих коледжах і технікумах. Їх мережа доволі широка, що дає змогу громадянам з усіх куточків області звертатися по допомогу і одержувати її.

ДО РЕЧІ

Роботу безкоштовних адвокатів оцінять

Інна КОСЯНЧУК, 
«Урядовий кур’єр»

МІН’ЮСТ. Мережа безкоштовної юридичної підтримки малозабезпечених нині в Україні досить розгалужена — її надають 733 громадські приймальні первинної безоплатної правової допомоги, створені при територіальних управліннях юстиції. Такі ж громадські приймальні заплановано створити при всіх органах виконавчої влади. Окрім того, до правової підтримки вразливих категорій населення підключилися й громадські організації. А до 1 січня наступного року Мін’юст планує розширити «коло питань» — утворити при управліннях юстиції в областях, містах Києві та Севастополі центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Безумовно, справа хороша, але чи безкоштовна допомога — справді якісна? Це питання турбує насамперед тих, хто звертається до безплатних юристів. Адже можна прийти, а результат буде нульовий? Аби цього не сталося, якість правової допомоги, яка надаватиметься за рахунок бюджетних коштів, планують серйозним чином перевіряти. Це робитимуть професійні адвокати-оцінювачі. Однак спочатку, як повідомила прес-служба Міністерства юстиції, потрібно внести зміни до Закону «Про безоплатну правову допомогу». Про те, що конкретно потрібно змінити, фахівці говорили на першому засіданні робочої групи з удосконалення законодавства про безоплатну правову допомогу. Запланували роботу над відповідним законопроектом завершити до кінця цього місяця.

Також учасники робочої групи домовилися і про термінологічні уточнення. Зокрема, щодо визначення суб’єктів надання безоплатної первинної правової допомоги. Це потрібно, аби чітко розмежувати — що відноситься до цього виду підтримки вразливих категорій громадян, а що — до діяльності з питань звернень громадян.