СИТУАЦІЯ

Соцзахист працівників авіакомпанії внаслідок банкрутства на практиці реалізується вибірково

— Керівництво авіакомпанії всіляко перешкоджає виплаті зарплат, вихідних допомог і видачі офіційних документів із зарплати, які дали б змогу людям стати на біржу праці. Загальна заборгованість із зарплати, яку вже третій поспіль місяць зовсім не виплачують, — близько 80 мільйонів гривень, — повідомив президент профспілки Асоціації льотного складу цивільної авіації «АероСвіту»  Вадим Рачительний.

За даними профспілки, до 15 березня буде скорочено майже 1,8 тисячі співробітників (із 2,547 тисячі у штаті залишаться 750 осіб). Уже звільнено 300—400 людей. З льотного складу в компанії залишаться працювати тільки співробітники, що мають допуск на керування Boeing-767, на яких із квітня виконуватимуть далекомагістральні рейси.

«Станом на 31 січня 2012 року заборгованість авіакомпанії перед Пенсійним фондом України становить 8,6 мільйона гривень», — уточнює голова профспілки бортпровідників «АероСвіту» Веніамін Тимошенко.

Агентство Інтерфакс-Україна з посиланням на прес-службу «АероСвіту» передало, що «всі документи звільненим співробітникам, видача яких законодавством передбачена в день звільнення, оформляються та видаються. Із затримкою видаються тільки ті, що не входять до переліку таких документів: довідки про отриману заробітну плату для пред’явлення в центр зайнятості».  Там підкреслюють, що у зв’язку зі значними масштабами реорганізації одночасно оформити кілька сотень таких довідок усім співробітникам неможливо, на їх підготовку потрібно чимало часу. Найближчим часом довідки співробітникам, яких було звільнено до середини лютого, будуть готові.

... А літаки туди «рвуться». Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Між тим, представники профспілок вважають банкрутство авіакомпанії фіктивним. Дані щодо цього вони передали у відповідні правоохоронні органи. За їхнім прогнозом, на межі банкрутства перебувають  «Донбасаеро» та «Дніпроавіа».

«Щоб зробити розрахунок фіктивного банкрутства, потрібно мати доступ до фінансових документів підприємства. На сьогодні  цим  зобов’язаний займатися арбітражний керуючий, призначений розпорядником майна», —зазначає президент Союзу кризових менеджерів України Павло Міхайліді. Одним з недоліків вітчизняного законодавства він вважає, що головні дійові фігури у справах банкрутства —  арбітражні керуючі — не є незалежними особами і найближчим часом такими не будуть. «Державному органу з питань банкрутства зручно, щоб вони були «ручними», у такому разі вони представлятимуть інтереси не сторін у справі про банкрутство (боржників, кредиторів, працівників підприємств), а третіх осіб. Хоч би яку було встановлено черговість задоволення вимог кредиторів (борги перед трудовими колективами задовольняють у першу чергу), маневрів для зловживань як у боржника, так і у кредиторів дуже багато», — підкреслює П. Міхайліді.

До речі, оприлюднений від імені колективу «АероСвіту» лист Президентові України Вікторові Януковичу містить 11 пунктів. Зокрема вимогу припинити незаконні реорганізацію авіакомпанії та масове скорочення співробітників, притягти до кримінальної відповідальності осіб, винних у доведенні компанії до банкрутства, погасити багатомільйонну заборгованість із зарплати, легалізувати страйки у сфері транспорту (світова практика передбачає право на страйк). Серед вимог колективу «АероСвіту» —  відставка глави Державіаслужби України та прокурора Київської області.

Цікаво, чому в ситуації, коли підприємство, яке працює, несе виробничі витрати на обслуговування польотів і пасажирів і при цьому не виплачує зарплату, ним ще не зацікавилася прокуратура? Адже ще не скасовано законів про  відповідальність керівництва за невиплату зарплати…

ДОВІДКА «УК»

Компанію «АероСвіт — Українські авіалінії» створено в 1994 році. Базується в київському аеропорту «Бориспіль». Обслуговує 80 міжнародних маршрутів до 33 країн.

Господарський суд Київської області 29 грудня 2012 року почав провадження справи про банкрутство «АероСвіту» за ініціативою самої компанії (станом на 27 грудня минулого року авіаперевізник мав заборгованість перед кредиторами в розмірі 4,27 мільярда гривень). На 30 вересня 2012 року загальна балансова вартість активів «АероСвіту» становить 1,467 мільярда гривень. Київський апеляційний господарський суд 5 лютого 2013 року скасував рішення Господарського суду Київської області про порушення провадження у справі про банкрутство «АероСвіту». Авіаперевізник має намір оскаржити рішення апеляційного суду про припинення процедури його банкрутства у Вищому господарському суді.