ПОРЯДОК НА ДОРОГАХ

Ситуація з безпекою руху нашими автошляхами залишається складною і непередбачуваною

Читати чи чути про те, що коїться нинішнім літом на українських дорогах, емоційно вразливим людям треба заборонити, бо до цієї страшної статистики, попри всю її традиційність, звикнути неможливо. Хіба не так? Скажімо, минулого вівторка за максимально сприятливих погодних умов на території держави упродовж доби сталося 100 дорожньо-транспортних пригод, в яких загинуло 11 і травмувалася 121 людина. Що ви хочете, кажуть ті самі статистики: автомобілізація в країні прогресує, а чим більше транспорту на автомагістралях, тим більше порушень правил руху.

Мабуть, певна логіка тут є, але одночасно в нас більшає і просто п’яних чи обкурених наркотою за кермом, не кажучи вже про так званих «мажорів» різного рівня. Що з усім цим робити, не один рік ламають голови не лише в Державтоінспекції, а й в інших дотичних до того відомствах та громадських організаціях. Прикметно, що останнім часом до спроб навести хоча б елементарний порядок на дорогах хоч і своєрідно, але дуже активно долучаються і не організовані в ті самі організації громадяни. Маю на увазі кілька недавніх спроб звичайних перехожих розібратися з винуватцями ДТП безпосередньо на місці їх скоєння, особливо коли страждають люди. Можна не сумніватися, що в подальшому такі стихійні «аутодафе» траплятимуться частіше, особливо на тлі низької довіри до правоохоронців.

У такій ситуації ДАІ робить усе можливе, в тому числі й захищає від розправ юрби тих самих злісних порушників правил руху. «Самосуд — не вихід», — переконаний начальник Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем при МВС України Сергій Будник. Аби навести порядок на дорогах, потрібні величезні зусилля всього суспільства, оскільки йдеться про такі глобальні речі, як зміна самосвідомості і культури практично всіх людей. Загальними зусиллями дещо все-таки вдалося зробити, зазначив генерал під час організованої агенцією «Голос UA» прес-конференції.  Він нагадав, що після істотного підвищення матеріальної відповідальності за порушення ПДР у 2008 році аварійність помітно — на 50% і навіть більше — знизилася. Правда, не надовго: вже минулого року число загиблих та скалічених у ДТП почало зростати.

Одна з головних причин ДТП — порушення швидкісного режиму. Фото УНІАН

Через певні об’єктивні і суб’єктивні причини сьогодні Державтоінспекція не може гарантувати повний контроль за безпекою дорожнього руху, визнав Сергій Будник. Насамперед через недостатність нормативно-правових важелів. На жаль, останніми роками процес законодавчого забезпечення сфери безпеки руху практично зупинився, зазначив він. На відміну від Росії, не кажучи вже про Європу, де відповідальність за порушення правил не лише не рівняти з нашою — вона стає жорсткішою ледь не щопівроку. А й справді, про яке покарання за те ж вживання спиртних напоїв за кермом можна говорити, коли, окрім штрафу, в нас передбачені ще громадські роботи, адміністративний арешт чи позбавлення прав на певний термін? До речі, суди найчастіше застосовують тільки штраф, на другому місці — виправні роботи… Права керувати автомобілем позбавляють лише у виняткових випадках. Або контроль на дорозі: в законі зазначено лише 12 конкретних причин зупинки транспортного засобу, просто зупинити водія і перевірити, пив він чи ні, не можна.

Дається взнаки і так звана «оптимізація» ДАІ, коли кількість інспекторів у 2011 році скоротили майже на третину, а про заплановане оснащення сучасними технічними засобами та покращення грошового утримання співробітників забули. Чи не від того близько 70% підрозділів районної ланки укомплектовані 3-4 працівниками, а статистика ДТП у сільській місцевості зростає?

«Ми — за посилення відповідальності всіх порушників Правил руху, — наголосив генерал. — Особливо за вживання алкоголю та наркотиків за кермом. Ми також за краще оснащення підрозділів приладами «Гарпун», алкотестерами, системами відеоконтролю «Рубіж» тощо. Нам також не дуже подобається, коли ДАІ звинувачують у приховуванні злочинів, скоєних «своїми»… Звичайно, аварії на дорогах трапляються і з вини працівників органів внутрішніх справ, але в кожному випадку ми діємо навіть суворіше, ніж зазвичай, — зазначив Сергій Будник.

… Про причини, як і про наслідки нинішнього стану безпеки на дорогах можна говорити багато і довго, що й відбувалося під час згаданої прес-конференції. Висновків також зроблено багато. Один з них хочеться озвучити: дисципліновані водії зі стажем радять не забувати хоч і грубувате, проте дієве правило «трьох Д» — Дай Дурневі Дорогу. А там побачимо…