НОВИЙ СЕРВІС

В країні розпочато широке застосування митної GPS-системи, спрямованої проти контрабанди

Міністерство доходів і зборів зайняло безкомпромісну позицію щодо захисту економічних інтересів держави і робить акцент на ІТ-технологіях. Одне із сучасних ноу-хау — запровадження електронних замків із функцією GPS-GSM-навігації для вантажних автомобілів — презентували на митному пункті пропуску «Гоптівка», що у Харківській області. В заході взяв участь  міністр доходів і зборів Олександр Клименко.

За його словами, презентована система посилить контроль над переміщенням товарів і транспортних засобів митною територією України. GPS-пристрої пройшли тестову експлуатацію під час реалізації пілотного проекту на Південній митниці, а зараз розпочався перший етап їх впровадження. У рамках цього етапу системою буде охоплено 5% вантажних автомобілів, які визнаватимуться ризиковими з точки зору небезпеки участі в контрабандних схемах.

Як саме діятиме нова система, розповіли й наочно продемонстрували харківські митники. Електронний замок, за їх поясненням, — це багаторазовий інформаційно-телекомунікаційний засіб, який застосовується для ідентифікації товарів під час переміщення територією України.

Він обладнаний електронним блоком, за допомогою якого інформація про переміщення товарів і транспортних засобів та відкриття або закриття замка передається за протоколами GPS-GSM-зв’язку до моніторингового центру.

Встановлюватимуть замки лише на сумнівні вантажі і ті хури, за якими раніше було помічено порушення. Також системи GPS можуть ставитися на  транспортні засоби, що перевозять вантажі нелогічним маршрутом.  Визначатимуть автомобілі, на які потрібно встановити замки, за допомогою  автоматизованої системи управління ризиками митниці.

Кріпиться GPS-пристрій на вантажний автомобіль митниками безкоштовно після проведення ними митного контролю, безпосередньо на контейнері, цистерні, вантажному відсіку — одне слово, там, де є товар. При цьому перевізник дістає на руки документ про отримання електронного замка і ключа до нього, а також розписується за їх збереження. Один такий замок обходиться держбюджету в 3114 гривень. Ключ і митна декларація перевізникові надаються для пред’явлення на митниці призначення.

Крім того, митний інспектор вносить серійний номер замка в моніторинговий центр Міністерства доходів і зборів для відстежування вантажівки в режимі онлайн. Якщо замок буде відімкнено, сигнал одразу надійде до моніторингового центру. Щойно вантажівка прибуде на митницю призначення, замок знімуть, а його номер перевірять по базі. Після цього переміщення вантажівки повністю знімається з контролю. Тривалість стеження за транспортом — до 10 діб.

— Сьогодні на прикладі електронних замків ми продемонстрували новий, дуже якісний сервіс, який допоможе поставити крапку в такому явищі, як контрабанда, мінімізувати корупційні прояви, а також людський чинник, — зазначив Олександр Клименко. — Адже ця система дає змогу бачити  в реальному часі шлях проходження транспортних засобів, що забезпечує  оперативне реагування на будь-яке несанкціоноване відкриття вантажівок.

Впроваджувати сучасне технологічне ноу-хау планують у два етапи. Реалізація першого коштуватиме близько 15 мільйонів гривень. Для  митниць країни виділять 2500 GPS-пристроїв. На території Харківської області, починаючи з  лютого, митники встановили 4 електронні замки і близько 200 — загалом на території України.

На другому етапі, який розпочнеться наступного року, електронними замками стовідсотково забезпечать автомобільний транспорт та залізничні контейнери.