АКЦІЯ

З власної ініціативи залізниці України почали безкоштовно перевозити дітей-сиріт та дітей-інвалідів ще з 2000 року. Торік, приміром, цією послугою скористалися на 28 тис. дітей більше, ніж у 2009-му. Акція поширюється на дітей віком до 16 років, які є сиротами або ж залишилися без піклування батьків, дітей-інвалідів усіх категорій, а також дітей військовослужбовців та працівників правоохоронних органів, які загинули під час виконання службових обов'язків, дітей загиблих шахтарів та залізничників. Усі вони можуть подорожувати у плацкартних вагонах швидкісних поїздів внутрішнього сполучення (серед них вагони 2-3 класу швидкісних, прискорених, електро- та дизель-поїздів підвищеного комфорту), а також у приміських поїздах.

Однак, окрім власної благодійності, у залізничників є й примусова державна - перевезення пільговиків, за яких кошти з бюджету відшкодовують не повною мірою. Скажімо, 2010 року Укрзалізниці повернули лише третину витрат з тих 537,17 млн грн, що мали компенсувати. Зокрема, пільгових перевезень, замовником яких були обласні держадміністрації, виконано на суму 341,9 млн грн, а повернено - 125,78 млн грн або 36,8% витрат.

Не ліпші справи і з фінансуванням за перевезення студентів вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації та учнів професійно-технічних навчальних закладів. Минулого року залізниці витратили на їхнє перевезення 162,4 млн грн, а отримали компенсації - 38,3 млн (23,6%). Найгірша ж ситуація склалася з фінансуванням на перевезення дітей віком від 6 до 14 років: з 31,7 млн грн не компенсовано жодної копійки.

Жодна із залізничних гілок не може похвалитися доходами від пасажирських перевезень. Скрізь самі лише збитки. Скажімо, Південно-Західна залізниця торік у приміському сполученні перевезла 21 млн 753,9 тис пасажирів-пільговиків у приміському сполученні на суму 94 млн 694,8 тис грн, за що отримала відшкодування, яке становить лише 33 % витрат. Найбільший борг (63 млн 739,7 тис. грн) за обласними держадміністраціями. Так лише 25% необхідної суми компенсовано адміністраціями Київської області, 29% -міста Києва, 31% - Вінницької, 38% - Чернігівської, 47% - Житомирської...

Але ж добре відомо, що неповернення витрачених коштів призводить не тільки до зменшення доходів залізниці, а й до зростання витрат при організації приміських перевезень, що в свою чергу впливає на щільність розкладу руху дизель- та електропоїздів.

Нічого не змінилося й у нинішньому році. Вже в січні залізниці України перевезли пільговиків майже на 38 млн грн, а компенсації отримали менше 2%. Зокрема пільгових перевезень, замовником яких є обласні держадміністрації, виконано на суму 22,7 млн грн, а відшкодовано лише 0,7 млн (3%).

Чимало проблем і з фінансуванням перевезень студентів вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації та учнів професійно-технічних навчальних закладів. Ці послуги обійшлися залізниці у 13,6 млн грн, з яких зовсім нічого не компенсували. Не повернули кошти й за перевезення дітей віком від 6 до 14 років, на яких витрачено понад мільйон гривень.

ДOВІДКA "УК"

Згідно з чинним законодавством залізниці зобов'язані безвідмовно надавати пільговий проїзд 26 категоріям громадян. Збитки від перевезень мають компенсувати за рахунок державного або місцевого бюджетів залежно від того, яким органом влади прийнято таке рішення.
 

Тетяна КИРИЛЕНКО
для "Урядового кур'єра"