РЕГУЛЮВАННЯ

Результати спеціального розслідування призвели до спецмит на імпортні автівки

Українські імпортери припускають, що з 13 квітня можуть припинити  ввезення в країну закордонних автівок у зв’язку з введенням в дію спеціальних мит. За рішенням Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі, якщо об’єм двигуна автомобіля перевищуватиме 1000 кубічних сантиметрів, то під час ввезення слід сплатити 6,46% мита, і з двигуном  понад 1500 кубічних сантиметрів — 12,95%. Цей документ було опубліковано 14 березня у газеті «Урядовий кур’єр». За ним, спецмито має вступити в силу через 30 днів з дня оприлюднення.

Нагадаємо, цьому рішенню передували неодноразові звернення трудових колективів вітчизняних автозаводів ЗАЗ, «Богдан» і «Єврокар» до уряду, Президента України з проханням провести спеціальне розслідування щодо імпорту автівок. За їхніми даними, експансія імпортних автомобілів призвела до поповнення лав безробітних на 17 тисяч осіб, «а імпорт автомобілів тільки за рік вимив з країни майже 4 мільярди доларів». Як видно з матеріалів спецрозслідування (опублікованих в «УК» 14.03.2013 р.),  за якими й було прийнято рішення Міжвідомчою комісією про спецмито, у 2008—2010 роках автоімпорт справді завдав значної шкоди національним товаровиробникам.

Так, з 2008-го по 2010 рік обсяги виробництва наших автівок скоротились на 78,9%, їх продаж на внутрішньому ринку — на 86,33%,  використання потужностей українських  автозаводів — на 74,86, кількість працівників на них — на 51,56% тощо.

Поштовх до інвестицій

На думку почесного президента корпорації «УкрАВТО» народного депутата Таріела Васадзе, для захисту внутрішнього ринку поки що ніхто не придумав нічого кращого, ніж імпортні мита. Після трьох років перебування у СОТ крім збільшення імпорту, Україна нічого не отримала, і це підтвердило спецрозслідування. Він також нагадав, що недавно Бразилія збільшила імпортне мито з 30% до 57%, створивши інвестиційний клімат. Адже якщо ринок відкритий, як у нас, і встановлено мінімальні мита, то потреби в інвестуванні немає. Якщо ж є бар’єр, щоб не платити імпортне мито, виробник завозить гроші й технології. Тоді з’являються спільні підприємства, робочі місця. Власник «Богдана» народний депутат,  екс-міністр економіки Петро Порошенко наводить й інші аргументи: українські виробники захищені митами в 6—10%, а російські — в 20—25%. Тому автопром у Росії розвивається успішніше.

Відтепер маркетингова політика автоімпортерів зміститься в бік малолітражок. Фото Володимира ЗAЇКИ

Як відреагували автоімпортери?

Директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко заявив, що його організація діятиме такими самими методами, як і в 2009 році. «Тоді ми фактично згорнули імпорт, і уряд, не отримавши чималих надходжень до державного бюджету, скасував 13% надбавку. Тоді обсяги продажу на внутрішньому ринку знизилися на 84%. Прогнозуємо, що цього разу державна скарбниця може втратити до 1 мільярда доларів», — сказав він.

За підрахунками експертів, після введення спецмит  ціни на автомашини об’ємом двигуна 1—1,5 літра збільшаться до 8%, а на машини, які мають об’єм 1,5—2,2 літра — на 15,6%. До речі, у 2007 році акцизний збір уже був збільшений для авто з обсягом двигуна понад 3000 см3 — з 0,1 євро до 1 євро з «куба», тобто вдесятеро.

Олег Назаренко звинувачує «Укравтопром» у намаганні стати на ті самі граблі.

Якщо Україна свого часу оголосила себе автомобільною державою і відбудувала промисловість, то вона цілком слушно повинна підтримувати вітчизняного виробника. Проте методи такої підтримки можуть бути різними і менш болючими для споживачів.

По більш розгорнутий коментар кореспондент «УК» звернувся до самих компаній-імпортерів.

Директор представництва «Сітроен Україна» Лоік Сібрак детально окреслив свою позицію щодо цього питання. На його думку, збільшення цін не уникнути. «Автоімпортери та дилери в Україні нині працюють на грані рентабельності, адже ринок із середини 2012 року перебуває у стагнації. У підсумку весь тягар ляже на плечі пересічних українців середнього класу. До того ж, це стане реальним гальмом зростання всієї економіки країни. Адже люди перестануть брати кредити в банках», — зазначає він.

За його словами, приводом введення додаткових мит часто виступає намагання захистити вітчизняного виробника, проте нині на всіх українських автозаводах працює не більше людей, ніж в автосалонах, СТО, компаніях-дилерах тощо.

Що ж робитимуть у цих умовах автоімпортери?  Як змінюватиметься їхня маркетингова політика? Лоік Сібрак вважає, що вони змушені будуть переформатувати  свій модельний ряд, аби якомога менша кількість автівок підпадала під дію нових мит. Наприклад, робитимуть акцент на моделі «Сітроен С1», яка має об’єм двигуна менше 1000 кубічних сантиметрів.

Ситуацію з цього приводу прокоментував  народний депутат України молодший син Президента Віктор Янукович. «Як віце-президент Автомобільної федерації України заявляю, що ми виступаємо категорично проти введення додаткового збору на імпорт автівок в Україну. Впевнений, що держава передусім повинна захищати інтереси своїх громадян, а не окремих компаній. У разі введення збору постраждають сотні тисяч українських автомобілістів, які змушені будуть платити більше або й зовсім відмовлятися від автомобіля», — зазначив він.