ВЕРТИКАЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ

У Бучі на Київщині ліфт із засобу пересування перетворюється на предмет розкоші

Інна КОСЯНЧУК,
Віктор ШПАК,

«Урядовий кур’єр»

У  Бучі на Київщині нині переймаються проблемою будинкових ліфтів. Людей не влаштовує користування підйомником за картками. Загалом «карткова система» в ліфтах уже діє в цілій низці міст, і люди до неї звикли. Можливо, звикли б і в Бучі, якби не… непідйомна плата. «Зараз ми платимо майже у п’ять разів більше, ніж раніше», — розповіли «Урядовому кур’єру» мешканці будинку №10Г по вулиці Тарасівській.

Карткова система

«Раніше наші ліфти обслуговувала інша фірма, претензій ні до їхньої роботи, ні до суми оплати не було. А з жовтня минулого року рішенням виконкому ввели картки. Обслуговує карткові апарати приватне спеціалізоване підприємство «Вертикаль» з міста Житомира. Виконком затвердив і вартість однієї поїздки — 37 копійок. Як нам відомо, цей розрахунок робився фахівцями Бучанського управління ЖКГ. Однак ми переконані, що ця вартість завищена і економічно не об∂рунтована. Вважаємо за доцільне разом з громадськістю переглянути вартість однієї поїздки в ліфті або взагалі відмінити карткову систему. До того ж є роз’яснення Мінрегіону про те, що мешканці мають платити не за користування ліфтом, а за утримання та обслуговування ліфта як одного з елементів загального майна будинку», — ось такий лист за 73 підписами до нас надійшов.

До речі, люди звернулися до газети ще й тому, що самі «вийти на слід» ПСП «Вертикаль» і поставити його керівництву запитання не змогли — координати підприємства для них виявилися «таємницею за сімома замками». Та «Урядовому кур’єру» вдалося розшукати цю фірму.

З турботою про споживача?

Як стало зрозуміло з відповіді директора підприємства Валентина Петренка, перехід на карткову систему у «Вертикалі» був зумовлений… виключно турботою про споживача.

«Щодо того, що мешканці мають «платити не за користування ліфтом, а за утримання та обслуговування одного з елементів загального майна багатоповерхового будинку», — то це беззаперечна істина. Саме тому плата за обслуговування ліфтів включена до затвердженого Кабміном переліку послуг, що входять до плати за утримання житла та прибудинкових територій. Однак під час включення плати за обслуговування ліфтів до загального обсягу квартплати цю її складову нараховують пропорційно ЗАГАЛЬНІЙ ПЛОЩІ всім користувачам квартир (крім тих, що на першому поверсі) без урахування як фактичної кількості мешканців-користувачів ліфта, так і реальних поїздок. Тим самим порушується принцип, що споживачі мають оплачувати лише фактично отримані ними житлово-комунальні послуги. Через це ліфтові картки здобувають дедалі більшу популярність, бо ліквідовується «зрівнялівка». Крім того, кошти надходять напряму виконавцю робіт і лише за умови користування ліфтами, що стимулює забезпечення їх безперебійної роботи», — відповів «Урядовому кур’єру» директор «Вертикалі» Валентин Петренко.

За його словами, фактичні надходження від оплати поїздок ліфтами у Бучі становлять 300—350 гривень за місяць на один підйомник. Тим часом як у розпорядженні виконкому Бучанської міськради від 19 липня 2011 року № 246 наведено вартість технічного обслуговування ліфтів по кожному будинку з урахуванням марки підйомника та ступеня його зносу, що становить від 417,1 до 834,2 грн на місяць. Зокрема, для будинку за адресою вул. Тарасівська, 10-Г ця вартість становить 625,65 грн за кожен з ліфтів.

Підприємство має апаратуру, яка дає змогу отримувати електронний звіт про сумарну кількість поїздок. Отож, як поінформували у «Вертикалі», обслуговування ліфтів у Бучі на сьогодні є збитковим, а втрати перекриваються за рахунок іншої діяльності, у тому числі капремонту ліфтів.

Але жителі будинку теж рахують. От тільки результат виходить зовсім інший. Найперше, що дивує: чому ліфтовики «порахували», що в кожному під’їзді лише 19 осіб користуються картками, коли насправді на 3—10 поверхах лише квартир — 32! І в кожній живе в середньому по три особи. Невже більшість із них — спортсмени, які використовують сходи як тренажер, ігноруючи підйомник?

— У мене родина з чотирьох осіб, і кожному купую картку. Так ось, коли платили за ліфт «не за картками», то це було приблизно 20 гривень з квартири. Тепер же на поїздки в підйомнику кожен член моєї родини витрачає майже по 50 гривень, — каже Ростислав, один із жителів того будинку. — Загалом за місяць виходить приблизно 200 гривень. Та при таких «розкладах» лише три-чотири квартири сплатять навіть більше, ніж ті 625 гривень на місяць, про які говорять ліфтовики. Куди ж іде решта грошей? Ми порахували: в кожному під’їзді майже 90 осіб купують картки. Невже інтенсивність експлуатації не впливає на вартість техобслуговування? Тобто якщо, припустімо, протягом доби ліфт підніметься і опуститься 10 разів, то на технічне обслуговування потрібно витратити 625,65 грн в місяць, і якщо 1000 разів — таку саму суму? Цікава математика… Ой, здається мені, що вони читають технічні регламенти, як самі того хочуть. Повернімося до 300—350 грн. Це приблизно 1000 поїздок. Якщо вгору-вниз — то 500 підйомів на місяць. Або 17 підйомів на день. Може, заактуємо, скільки разів на день ліфт справді піднімається?

Не заплатиш — не поїдеш. Фото з сайту ua-au.net

У вихідні наказано не ламатись!

Проте підйомником лю?дям не завжди вдається скористатися. Навіть за плату. Адже, скаржаться вони, ліфти часто ламаються, а організація їх аварійного обслуговування взагалі нікуди не годиться.

«Представників ПСП «Вертикаль» у вихідні й святкові дні «з вогнем» не знайти, а якщо в ці дні трапляються аварійні зупинки, то робота ліфтів аж до настання робочих днів не відновлюється. По сходах же не всім легко підніматися, особливо на верхні поверхи. Тож конче потрібно створити цілодобову аварійну службу», — пишуть мешканці будинку в листі до «Урядового кур’єра».

Втім, і на цей закид у «Вертикалі» є відповідь. За словами Валентина Петренка, обслуговуванням і ремонтом ліфтів у Бучі займаються три електромеханіки і майстер — штатні працівники ПСП «Вертикаль», вони — місцеві жителі. У складі цілодобової КОМУНАЛЬНОЇ аварійної служби, яка, за словами Валентина Петренка, діє у Бучі, є фахівець, який уміє звільняти людей з кабін ліфтів, що застрягли, та запускати механізм підйомника, якщо немає серйозних поломок. Складний ремонт, за інструкцією з техніки безпеки, можуть здійснювати лише два або більше фахівців, чим обумовлено виконання цих робіт лише у робочий час.

Ось так. Так що у вихідні ліфтам наказано не ламатись! Чи то, може, у вартість поїздок була закладена і «ціна простоїв» підйомника?

Претензії мешканців будинку — не лише до ПСП «Вертикаль». А також до КП «БУЖКГ» — люди скаржаться, що деякі диспетчери недбало виконують свої обов’язки.

— Ось приклад. Торік 25 грудня о 19 годині ми повідомили чергового диспетчера за телефоном 25-790 про зупинку ліфта. Та його роботу не відновили, — розповідає один з мешканців. — Пізніше механік Дмитро Олексійович сказав, що диспетчер не передав заявки про аварійну зупинку ліфта представникам ПСП «Вертикаль»! Отож 26 грудня ліфт не працював…

Мешканці будинку звернулися до Міністерства регіонального розвитку, будівництва і ЖКГ, попросили провести перевірку і допомогти навести порядок. Та в отриманій відповіді зрозуміли, що Мінрегіон їм не допоможе. Ці питання — у віданні органів місцевого самоврядування. Мовляв, звертайтеся до них. Тільки ж люди і це «коло пекла» пройшли. Якби там можна було вирішити питання, то хто б до Мінрегіону звертався! — кажуть люди.

— Ми до міського голови Анатолія Федорука щодо «ліфтового питання» надсилали колективне звернення. Також просили повідомити, коли й де воно розглядатиметься, щоб у розгляді взяли участь і представники громадськості, — кажуть мешканці будинку. — Результат же виявився трохи дивним. Чи  розглядалося наше прохання, нам невідомо. Замість відповіді від міського голови 24.01.2013 року отримали лист від начальника КП «Бучанське управління ЖКГ» Володимира Кравчука, в якому йшлося, що плату за одну поїздку в ліфті встановлено рішенням Бучанської міської ради, що мешканці будинку у вихідні самі блокують ліфти за допомогою сірників, що борг мешканців за техобслуговування ліфтів будинку становить 6009,24 грн, що унеможливлює якісне надання послуг. Знаєте, більшого абсурду не могло й бути — як це ми самі блокуємо ліфти, нам же нагору підніматися треба! Тож вважаємо, що тут порушено не тільки наші права, а й Закон «Про звернення громадян» (статті 18 та 19), колективне звернення проігнороване, відповідей на наші питання не надано. І як може виникнути борг, якщо ми платимо за кожну поїздку?..

Зневірившись, що в рідній Бучі доможуться вирішення свого питання, люди надіслали звернення голові Київської облдержадміністрації Анатолію Присяжнюку. Та поки той папір до нього йде, журналісти вже розповіли очільнику області про проблему. Він був щиро здивований — сказав, що вперше про це чує, і пообіцяв розібратися. Люди вірять, що тарифи на ліфт стануть справедливими.

ПРЯМА МОВА

Віталій ШАПОВАЛЕНКО,
директор департаменту
житлової політики Мінрегіону:

— До повноважень Мінрегіону не належить здійснення контролю за діяльністю підприємств, які не належать до сфери його управління. Водночас ст. 17 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що контроль за діяльністю підприємств комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.

(З відповіді на звернення жителів м. Бучі)