РЕГУЛЮВАННЯ

За незначні неточності у документах при перетині митного кордону головними винуватцями можуть зробити водіїв

 

Хотіли, як краще, а вийшло, як завжди. Саме ця думка була наскрізною під час прес-конференції, проведеної з ініціативи керівництва Асоціації міжнародних автоперевізників та центрального комітету профспілки працівників транспорту та дорожнього господарства.

Поправка до статті 352 Митного кодексу України (МКУ), яка передбачає посилення відповідальності за порушення митних правил і вступає в дію з 17 січня цього року викликала масове невдоволення серед автоперевізників. Внаслідок прийняття Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гуманізації відповідальності за правопорушення у сфері господарської та службової діяльності», куди спершу вона була внесена, митники фактично одержали право прирівнювати вантажоперевізників до контрабандистів.

«Чимало змін, які регламентуються нововведеннями, є прогресивними, і ми це вітаємо. Але замість кримінальної відповідальності згідно зі ст. 352 МКУ нечувано зростають адміністративні санкції за різні (до речі, нечітко і не прозоро виписані) порушення. Так, розмір штрафу із 17 січня становитиме 100% вартості товару, який підлягає конфіскації. Без змін залишилася і норма щодо конфіскації транспортних засобів. Безумовно, правопорушниками можуть бути як імпортер, так і експортер, але частіше за все митники хочуть мати справу з водіями. Зрозуміло, що на них накладають штрафи, вилучають товар та автівку. Це несправедливо, адже водій не має жодного стосунку, приміром, до того, що товар, який він везе, має не чорний колір, як у декларації, а темно-сірий», – зазначив віце-президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників (АсМАП) Юрій Кучинський.

Отже, на ділі практикуватиметься одноосібна адміністративна відповідальність водіїв. Як вважає голова центрального комітету профспілки працівників транспорту та дорожнього господарства Олег Хмарний, водій не може відповідати за дії відправника, декларанта, митного брокера, який здійснював пакування вантажу, завантаження його у транспортний засіб та оформлення товарно-супровідних документів. «Взагалі згідно зі 352 ст. МКУ водій перетворюється на контрабандиста. Наша спілка буквально за кілька тижнів була завалена листами трудових колективів, в яких люди вимагають вжити адекватних заходів, адже ніхто не хоче, починаючи із 17 січня, сплачувати, приміром, штраф розміром 1 млн грн (на суму перевезених товарів). І де взагалі звичайний водій візьме такі гроші? Йому що, розпродавати все своє майно і майно родичів і йти по світу з простягненою рукою?», — обурився він.

За дії відправника повинен відповідати лише він. Фото з сайту bildarchiv-hamburg.de

Утім присутні на прес-конференції представники Держмитслужби були дещо здивовані, адже законодавство, за їхнім переконанням, зараз спрощує багато моментів для всіх учасників міжнародних перевезень, включаючи експортерів та імпортерів. «Скажу чесно, в мене також дія 352 ст. МКУ викликає дуже багато запитань. Тому я запевняю, що декілька місяців Держмитслужба пильно стежитиме за тим, аби кожен випадок складання актів адмінпорушень був у нас на контролі і щоб водії не ставали цапами-відбувайлами. Проте у мене є статистика: за 2010 рік наша служба склала лише 19 штрафних протоколів на водіїв, а за 2011 рік ще менше – 9. Таким чином і раніше ця практика була не дуже поширеною», – наголосив член колегії Держмитслужби Віктор Бондар.

Однак перевізники готові до рішучих дій. Так, у парламенті вже зареєстровано законопроект, яким відміняється горезвісна стаття МКУ. Є всі сподівання, що народні обранці дослухаються до цієї проблеми і розв’яжуть її на користь перевізників. До того ж відповідний лист із проханням втрутитися в проблему було надіслано Президенту України.