КОНФЛІКТ
 

Тернопільські маршрутники - за подорожчання проїзду
 

Тиждень, що минув, у Тернополі пройшов під знаком невдоволення, непорозумінь і навіть акції непокори. Важливо, що це зачіпало інтереси кожного мешканця міста, адже йшлося про роботу громадського транспорту. Деякі перевізники не виставили на маршрути понад 80 автобусів, а в міськраді називають іншу цифру - "в межах 50". Пасажирам, безперечно, це завдало незручностей - на зупинках доводилося довго чекати, у транспорті - тиснява. Навколо ж чого закрутилася ця веремія?

Владний погляд

Поспілкуватися з начальником міського управління транспорту, комунікацій та зв'язку Ігорем Мединським надто важко. Від його секретаря тільки й чути: "Немає, телефонуйте пізніше". Нарешті я почув голос посадовця. Проте розмови не вийшло, він послався на традиційне для чиновників "зараз зайнятий, на нараді". Тож послугуюся інформацією не з перших уст, а розповсюдженою на сайті міськради.

В обласному центрі оголосили конкурс. Його умови зобов'язують перевізників маршрутними автобусами перевозити без обмеження "пільговиків" (поки що п'ятеро осіб такої категорії можуть скористатися таким правом), для контролю графіків руху та якості перевезення пасажирів встановити в маршрутках GPS-навігатори і спеціальні пристрої. Окрім того, водії мають сумлінно дотримуватися законодавства щодо заборони куріння, розмов по мобільному телефону під час перевезення людей.

Але, мабуть, каменем спотикання стала ціна питання. Перевізники міста неодноразово надсилали звернення на ім'я міського голови Сергія Надала з вимогою терміново підняти тарифи на перевезення пасажирів до 2,50 грн та відмовлялися перевозити необмежену кількість пільговиків, незважаючи на чинне законодавство, яке передбачає відповідну компенсацію. Міська влада заявила про недопустимість необгрунтованого підняття тарифів без детального розрахунку та економічного аналізу. Наприкінці тижня в найбільшому в обласному центрі палаці культури "Березіль" ім. Леся Курбаса було проведене громадське обговорення проекту рішення виконавчого комітету міськради "Про встановлення тарифів на перевезення пасажирів громадським транспортом загального користування в м. Тернополі". У проекті рішення пропонували встановити тариф 2 грн.

Думки перевізників і пасажирів

Директор ТОВ "Менс-авто" Андрій Намака переконує, що йдеться не стільки про тариф, скільки про умови конкурсу. Якщо пасажир за одну поїздку в маршрутному автобусі платитиме 2 грн, то фірма вийде "на нульову рентабельність", іншими словами, "матиме можливість вижити".

Колись конкурс визначав 21 маршрут. Нині кількість їх зменшили до семи. Перевізники стверджують: об'єкти сформовані у такий спосіб, що унеможливлюють рівноправний доступ учасників і є нерівноцінними щодо рентабельності, та переконані: такі об'єкти створили ще й заради того, аби змусити власників автобусів віддавати свої машини в оренду комунальному підприємству, а це призведе до "монополізації та необмеженого впливу" на них.

До страйку перевізників у тернополян ставлення негативне. Багато різних думок можна почути, чекаючи на зупинці чергову маршрутку. Але переважна більшість пасажирів не надто прагне вникати в конфлікт міської влади та перевізників. Вони більше переймаються підняттям тарифів. За змінами, запропонованими деякими перевізниками, вони не проти підняти вартість проїзду до 2,45 грн чи до 2,50 грн, як у великих містах країни. Проте, дбаючи про свій економічний розвиток, перевізники водночас мають пам'ятати і про культуру обслуговування, адже під час руху водії часто-густо дозволяють собі курити, розмовляти по мобільному телефону, вмикати голосно приймач, адже не кожному пасажирові до душі "тюремний шансон".

P. S. Поки матеріал готувався до друку, акція непокори закінчилася, але остаточної крапки у цій справі не поставлено.