ПРОБЛЕМА

Чому в неповнолітніх з’являються шкідливі звички та як цьому запобігти?
 

Чого гріха таїти, у більшості українських родин жодне свято не обходиться без спиртного. Доки дитина зовсім маленька, їй за святковим столом наливають сік. Та згодом, десь років у 10—12, сину або дочці вже можуть дозволити пригубити шампанського. А за рік-два той самий підліток уже сидітиме в дворі з пляшкою пива.

За даними ВООЗ, майже 40% наших дітей, старших 13 років, уживають алкоголь та схильні до цього. Лікарі-наркологи більш оптимістичні. Вони стверджують, що лише 1% дітей віком 12—13 років та майже 5% підлітків 16—18 років регулярно вживають спиртні напої. Проте, як бачимо, проблема є.

Серед головних причин, чому в дітей з’являються погані звички, Уповноважений Президента України з прав дитини Юрій Павленко виділяє, по-перше, наслідування дітьми дорослих. Майже 30% хлопчиків і дівчаток живуть у сім’ях, де хоча б один з батьків регулярно зловживає спиртним. Куріння ж дорослі взагалі не вважають за проблему.

По-друге, це так звана лжесоціалізація. Коли діти відчувають себе дорослішими, сміливішими, впливовішими саме в стані алкогольного або наркотичного сп’яніння чи з цигаркою в руці. Таким чином вони намагаються забути якісь проблеми або віднайти сміливість на певний вчинок (дати відсіч задираці, познайомитися з дівчиною тощо).

По-третє, і проблема ця найактуальніша, — це доступність для неповнолітніх алкоголю, тютюну і навіть наркотиків. Нині в країні 190 тисяч підприємців торгують цигарками, пивом та іншими слабоалкогольними напоями. Кожен з них має мінімум п’ять точок реалізації. А отже, на вісім дітей припадає принаймні один кіоск.

Проте за три місяці цього року наші правоохоронці виявили лише 3,5 тисячі фактів розпивання підлітками спиртних напоїв та куріння у громадських місцях. І не тому, що цих фактів насправді мало, а тому, що більшості дорослих та навіть міліції це байдуже. Як і продавцям, що не відмовили школяру у продажу спиртного і тютюну. Адже про це складено лише 1,3 тисячі адміністративних протоколів. Також виявлені лише 102 правопорушення, пов’язані із незаконним обігом наркотиків у 9 тисячах перевірених навчальних та розважальних закладів.

Й останню причину, чому діти призвичаюються до поганих звичок, Юрій Павленко вбачає в тому, що практично не працюють у цьому напрямку органи, які повинні здійснювати контроль та профілактику негативних явищ.

Діти мають читати цікаві книжки або займатися в гуртках. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Перевірка виявила, що МОНмолодьспорту та його регіональні органи на місцях не виконують Державну цільову програму розвитку позашкільної освіти. Також усупереч вимогам Закону «Про освіту» приміщення позашкільних закладів у Івано-Франківській, Пол?тавській, Миколаївській, Чернігівській, Херсонській областях, а також у Києві та Севастополі незаконно передають в оренду під офіси, заклади громадського харчування та магазини, де нерідко і торгують тютюном та алкоголем. МОЗ також не вживає достатніх заходів для протидії наркоманії та алкоголізму в молодіжному середовищі.

Тому Президент наполягає на вдосконаленні вітчизняного законодавства через повну заборону реклами, включаючи приховану, алкогольних і слабоалкогольних напоїв у засобах масової інформації й на інших носіях.

Власників крамниць, де продають алкоголь і тютюн неповнолітнім, пропонують позбавляти ліцензії та сильно «бити гривнею». Якщо нині штраф за таке порушення становить 6,8 тисячі гривень, його планують збільшити вдесятеро. І якщо зараз обирається одна міра покарання — позбавити ліцензії або оштрафувати, то за пропозицією глави держави до порушників застосовуватимуть обидва покарання водночас.
 

ТОЧКА ЗОРУ

Півзаходами не обійдемося

Ірина НАГРЕБЕЦЬКА,
«Урядовий кур’єр»

Справді  шокуюча інформація: в країні, яка називає себе цивілізованою та демократичною, останніми роками навідкривали майже мільйон(?!) яток, де продається алкоголь і тютюн, тобто по одній на вісім українських дітей і підлітків, враховуючи немовлят та неповноспроможних.

Що й казати, такими темпами «підтримки» цього малого, але смертельно шкідливого для людського здоров’я бізнесу окремі політики і чиновники не лише занапастили нинішнє молоде покоління держави, а й майже поставили хрест на його майбутньому.

І не треба шукати корінь зла тільки в ментальності, соціалізації чи  особливостях розвитку дитячого організму. Пиво та тютюн, які, схоже, залізли у всі шпарини нашого буття, як та рушниця на сцені за Станіславським: вже стріляє і кулі влучають у самісіньке серце нації — генофонд.

Уже не лише суспільство, а й чинна влада, схоже, починає розуміти, що винна в цьому не лише тітка, що на Хрещатику, на виду у всієї підсліпуватої Феміди неприховано торгує цигарками. І не лише пивні магнати, що нажили свої статки на споюванні молоді і підлітків, порушують заповіді Божі.

Злочинці й дзвінкомовний депутат чи хрипкоголоса депутатка, котрі кожен раз, коли у Верховній Раді, столичній мерії або деінде в сільраді проштовхується черговий законопроект чи рішення про «недоцільність» покарати гривнею чи буцегарнею тих, хто годується з пивного чи тютюного бізнесу, захищають їх  немов маму рідну. Бо, бачите, без їхнього, на людських бідах і смертях замішаного бізнесу замалим не зможе функціонувати економіка країни, міста або окремого села.

І якщо вже очільник держави розпочинає рішучу боротьбу з цими «раковими пухлинами» нашого життя, то півправдою, як і півзаходами тут не обійдемося.

Правильно, що треба заборонити будь-яку рекламу  на вулицях, магістралях, у теле- та радіоефірі. Заборонити (і не лише на час проведення Євро-2012) продаж тютюну, пива та інших  спиртних напоїв на площах та майданах від Києва до найменшого села.

В одну ніч закрити всі без винятку ятки та кіоски укупі з рундуками, де продають алкоголь та тютюн (перший переважно фальсифікат, другий здебільшого контрабанда!).

А власників магазинів і супермаркетів попередити, що президентське рішення — не   чергова кампанія, і продаж дітям чи підліткам будь-якого  з цих двох диявольських витворів зрештою   каратиметься   всією повнотою  закону.