Уперше в історії конкурсу World Press Photo Україна приймає легендарну виставку на самому початку світового турне, відразу після її презентації в Голландії — країні-організаторі.

Як зазначає сайт photo-news.net, ще у травні виставку планували показати в одному з московських центрів, проте через відсутність спонсорів вона не відбулася. Може, спонсорам не сподобалася фотографія року данця Медса Ніссена з назвою «Гей-пара під час близькості в Санкт-Петербурзі»? А може, серія робіт французького фотографа Жерома Сессіні «Останній бій за Майдан», що посіла друге призове місце.

«Кухонний стіл». Не все у світі вирішує шлунок

Загалом цього року на конкурс було представлено 97 912 робіт від 5692 фотографів зі 131 країни. Знайшлося місце і для подієвих світлин, і для портретів, і для тематичних репортажів.

Як зазначає старший менеджер виставкових проектів World Press Photo Ерік де Кройф, у конкурсу немає табу. Заборони можуть виникнути хіба що в організаторів проведення виставок в інших країнах через негативне ставлення до певної тематики. Та за будь-яких обставин вибір був непростим.

Минулий рік був неспокійним. Людство вкотре продемонструвало свій найтемніший і найбільш злий бік у багатьох частинах світу: воістину нескінченна громадянська війна в Сирії, невблаганна жорстокість Ісламської держави і Боко-Харам та тривалий кровопролитний конфлікт в Україні. Всі події, які потрясли і досі вражають наш світ, через об’єктив мають вигляд особливо надривний. Можливо, саме тому журі найвище оцінило саме зазначену роботу Медса Ніссена: любов — таки не кров.

Перше місце в номінації «Повсякденне життя» посіла робота фотографа з Китаю Цай Шен Сяну «Бичачий базар», а в номінації «Головні новини» перемогла світлина російського фотографа Сергія Ільницького «Кухонний стіл». 26 серпня кілька районів Донецька потрапили під артилерійський обстріл: загинуло троє, поранено десятки. Чи такого хотіли ті, хто сподівався на консервацію «совка» в не підведеному бодай на коліна просторі? Відповіді на це запитання ми й досі не маємо.

Утім, жорстокості не бракує й у не пов’язаних з війною царинах. Приміром, перше місце в номінації «Природа» присуджено роботі китайського фотографа Йонгші Чу з назвою «Дресирування мавпи для цирку», яка показує людську сутність в один з моментів ницості.

«Бичачий базар». Хто уникне заклання?

Варто сказати й ще про одну роботу: перше місце в номінації «Спорт» посіла робота китайця Бао Тейлінга «Фінальна гра». На фото зображено капітана збірної Аргентини Ліонеля Мессі. Своїм поглядом він ладен проковтнути програний Кубок світу.

Отож, експозиція 145 кращих робіт конкурсу розпочала подорож сорока п’ятьма країнами з України. У нашій столиці в Національному музеї Тараса Шевченка вона демонструватиметься до 30 червня. Шкода, що серед цьогорічних переможців немає українських фотографів. Однак це зовсім не означає, що в Україні бракує талановитих авторів. Це засвідчила і тематична виставка робіт виключно українських фотографів із назвою «Український виклик», яка експонується одночасно з експозицією робіт World Press Photo.

Ганна РОМАШКО
для «Урядового кур’єра»
Володимир ЗАЇКА (фото),
«Урядовий кур’єр»