ЕКСПЕРИМЕНТ

У Бучі на Київщині переконані, що сприятливе емоційне середовище допомагає учням
відмінно вчитисям

 

Згідно із статистикою українських медичних інститутів та установ, від 70 до 90% учнів та випускників середньої школи мають хронічні захворювання. Передусім така без перебільшення катастрофічна ситуація пов’язана з великим навантаженням на дітей, спричиненим вкрай перевантаженою навчальною програмою. Обсяг інформації, що потрібно засвоїти, часто-густо викликає в учнів стреси, а це в свою чергу — різні хвороби. Тож багато шкіл по всій країні розпочали оптимізацію навчального процесу. Мета проста і водночас складна — надати дітям якісну, повноцінну освіту і зберегти при цьому їхнє здоров’я. Однією з перших над цією проблематикою почала працювати Українська гімназія в Бучі.

Затишок і комфорт

За словами директора закладу Миколи Шевчука, гімназія виявила ініціативу провести експеримент під робочою назвою «Збереження і зміцнення фізично-психічного і духовного здоров’я дитини під час навчального процесу». Відповідний документ затвердили на колегії обласного управління освіти. Передусім учителі налагодили зв’язок з підрозділами Національної академії педагогічних наук та Національної академії медичних наук. Науковці пішли назустріч, і на початку 2000-х спільний експеримент розпочався.

Микола Шевчук зазначив, що перший етап роботи полягав у створенні в гімназії позитивного емоційного середовища. «Вся життєдіяльність людини (вік тут не важливий) побудована на емоціях. Аби людина продуктивно працювала, а в нашому разі дитина нормально навчалася, потрібно щоб у неї був позитивний емоційний фон», — підкреслює директор.

Тож педагогічний колектив докладає значних зусиль, аби дитина не боялася йти до школи, почувалася як на уроках, так і на перервах затишно та комфортно. Робота проводиться і з учителями, і з дітьми, аби в гімназійній родині не було конфліктів. «Якщо дитина йде до школи і знає, що її зі щирою усмішкою зустрінуть учителі, що її чекають товариші, вона отримує відповідний емоційний заряд, а отже і натхнення. Отож учень починає навчальний день, не відчуваючи психологічного тиску з боку оточуючих, що позитивно сприяє загальному та освітньому розвитку», — каже Микола Полікарпович.

Усі хочуть бути першими. Фото з архіву Бучанської української гімназії

Не докоряти, а допомагати

Такий родинний підхід зазвичай розвантажує дітей, проте залишається проблема великого обсягу навчальної програми. Саме велика кількість предметів та необхідність не просто сприйняти, а й зрозуміти та запам’ятати величезні обсяги інформації спричиняє значне навантаження на дітей, що призводить до проблем зі здоров’ям. Як знайти баланс між наданням дитині якісної освіти та збереженням її здоров’я — вирішення цього питання є головною метою експерименту.

Поза сумнівом, важливу роль тут відіграє хист і креативність педагога. Насамперед учитель має не просто подавати матеріал з підручника, а розробляти на кожну тему (немає значення, з якого предмета) своєрідну лекцію. Тобто подати й довести до учнів головне. Проте одного конспекту учню не достатньо, тож учитель має вказати, які параграфи чи сторінки учень опрацьовує самостійно.

«Наше завдання — не дорікати дитині, а допомогти. Навчити дитину вчитися. Аби вона сама усвідомлювала, яка інформація є головною, а яка другорядною», — зазначає Микола Шевчук. Крім того, на уроках практикується проведення колоквіумів та «круглих столів», аби дитина могла загартувати в дискусії свій характер і не боялася висловлювати та захищати свою думку. Фактично це є методикою навчання у вишах, тож, поступаючи до ВНЗ, молода людина вже підготовлена до здобуття вищої освіти.

Крім того, поряд із звичними предметами (фізика, історія, хімія тощо) в Бучанській українській гімназії запровадили такі предмети, як хореографія та світова художня культура. Це уроки, від яких дитина отримує не лише естетичне задоволення, а й певний відпочинок. Також у закладі діють різноманітні гуртки та секції (від театральної, образотворчої студій до секції настільного тенісу). Тож кожна дитина може збагатитися і духовно, і фізично.

Тут є душа

Хоч експеримент мав завершитися цього року, отримані позитивні результати дали педагогічному колективу Бучанської української гімназії підстави та натхнення продовжити модернізацію навчального процесу. Так, 2009 року гімназія перемогла в республіканському етапі Всеукраїнського конкурсу—захисту моделі навчального закладу — Школа сприяння здоров’ю. За це колектив гімназії отримав подяку Міністерства охорони здоров’я.

Протягом свого існування гімназія  випустила 260 учнів, з яких 38 золотих медалістів та 29 срібних. При цьому показник вступу до вишів випускників гімназії — 100%. Проте головне — це ставлення колишніх учнів до свого закладу. Вчителі ледь не зі сльозами радості в очах говорять, що їхні вихованці постійно навідуються до гімназії, цікавляться поточними справами, а за потреби — активно допомагають. А це свідчить, що заклад залишається для багатьох випускників родинною домівкою, що має власну душу. Напевно, це найкраще визнання.