ЗАБОРОНА

Обмеження на вивіз за межі України піввагонів очікуваних результатів не дало 

У травні — червні нинішнього року Укрзалізниця ввела обмеження на вивіз за кордон піввагонів інвентарного парку з вантажами щебеневої групи. До таких дій тут вдалися не вперше, аби повернути рухомий склад,  конче потрібний для перевезень всередині країни. За словами генерального директора Укрзалізниці Володимира Козака, через дефіцит вантажних вагонів щодоби  недовантажується майже тисячу піввагонів. Тож у відомстві сподівалися, що за один-два тижні до 12 тис. піввагонів, які на той час перебували за кордоном, повернуться у місця своєї прописки.

Однак не так сталося, як гадалося. Обмеження бажаних результатів не дали, і від них довелося відмовитися. Ситуацію вдалося дещо нормалізувати завдяки організаційним і дисциплінарним заходам, повідомив  заступник начальника головного управління Володимир Петренко.  Нині в середньому на добу за межами України перебуває 9376 наших піввагонів, у тому числі в Росії 5356. Найгірше ж те, що їх обіг становить майже 17 діб. І це при тому, що в основному вантажі відправляють недалеко. Приміром, на Московську залізницю, звідки рухомий склад міг би повернутися за півдоби чи добу.

Виною всьому — низькі штрафні санкції, які платить сусідня держава за протиправне використання вагонів. Фахівці кажуть, що ті, хто незаконно використовує чужий рухомий склад, заробляє шалені гроші. Тому вихід треба шукати або в підвищенні штрафних санкцій, що дасть незначний ефект, або позбуватися інвентарного парку і працювати з приватними вагонами, з якими немає жодних проблем ні щодо їхнього використання, ні щодо вчасного повернення. А за нинішньої ситуації виходить так, що Україна щодоби повертає понад тисячу порожніх російських піввагонів, які попутно не хочуть забирати російські ж вантажі. Їх перевозить наш рухомий склад, який за кордоном експлуатується стільки, скільки там вважають за потрібне.

 Нині Укрзалізниця веде переговори з російськими колегами щодо вдосконалення перевізного процесу. Перша вантажна компанія (російська) вже погодилась знизити тарифи на перевезення щебеневих вантажів з України в Росію. А для клієнтів, які звертаються до Укрзалізниці з планами щодо перевезень щебеню за межі нашої країни, розроблено спеціальну технологію, згідно з якою клієнта зводять з російськими перевізниками, що заїжджають в Україну з вантажем, а в зворотному напрямку курсують порожняком.

Щоправда, неповернення рухомого складу з-за кордону не єдина причина, яка призводить до гострого дефіциту піввагонів. Свою роль відіграє й старіння парку. Тривалий час вагонів закуповували менше, ніж списували. Понад 80% інвентарного парку, який нараховує 119871 вантажний вагон, вичерпали свій ресурс.  Укрзалізниця планує оновлювати парк вантажних вагонів переважно  новими, які гарантуватимуть міжремонтні пробіги не менше 500 тис. км і міжремонтні терміни не менше чотирьох років. Позначається й високий попит на інвентарний рухомий склад, який значно дешевший, ніж вагони приватних операторів.      

КОМПЕТЕНТНО

Президент Асоціації
операторів залізничного
транспорту
Галина ПОЛІЩУК:

— Ситуація з поверненням рухомого складу з-за кордону справді досить непроста. Тисячі піввагонів інвентарного парку тривалий час перебувають у Росії, й ніхто не поспішає їх повертати. Оскільки жодних змін у правила користування вагонами на території СНД не внесено, а міжнародні норми превалюють над внутрішніми, сусідня держава, яка не має свого інвентарного парку,  користується чужим на свій розсуд. Тому обмеження, які періодично запроваджує Укрзалізниця, і переговори, які  вона веде з росіянами щодо внормування перевізного процесу, дадуть певний результат, однак проблеми не розв’яжуть. Особливо в умовах, коли вітчизняна економіка поступово оживає після кризи. Потік вантажів постійно зростає, й перевізники мимоволі гальмують цей розвиток. Далі так тривати не може. Хибну практику неповернення вагонів треба змінити новими  правилами користування, схожими на ті, що діють у приватному парку вагонів. А то й узагалі відмовитися від інвентарного парку.