34 роки тому в Миколаєві відкрили на той час єдиний у країні культурно-ігровий комплекс «Казка» з усіма атрибутами змістовного дозвілля для дітей і підлітків. Парк площею 2,5 гектара створили, як тоді казали, методом народного будівництва. Архітектори, художники, скульптори, корабели долучилися до доброї справи. 1982-го тут відкрили містечко, а через рік встановили один із центральних експонатів — справжнісінький паровоз «кукушка».

Скарб із минулого

Навесні цього року директор «Казки» Юрій Любаров вирішив реставрувати «кукушку». По допомогу звернувся до відомого благодійника директора Миколаївського тепловозоремонтного заводу В’ячеслава Симченка. Відповідь не забарилася: заводчани організували окрему бригаду і почали реставрацію.

— Наші «косметологи» щодня проводили пластичну операцію, — згадує В’ячеслав Симченко про відновлення паровоза. — Просто зачистити і пофарбувати виявилося замало. Метал майже наскрізь прогнив.

В оновленому паровозі світиться топка та є багато інших цікавих речей. Фото надане автором

Якось, виймаючи з топки сміття, робітники помітили в одній із пляшок записку. Каліграфічним почерком в ній написано, що цей паровоз після 30-річної діяльності доставлено в локомотивне депо Миколаєва, де під керівництвом начальника Бориса Сергійовича Андріанова його почистили, пофарбували і підготували до стоянки на майданчику дитячого містечка «Казка». І насамкінець: «Переказуємо привіт майбутньому поколінню. 1 вересня 1983 року».

— Коли хлопці дістали записку, було відчуття, що вона випромінювала енергію, — каже В’ячеслав Симченко. — Люди, які її писали, вклали у відновлення старенького залізничного трударя душу.

Послання зацікавило всіх причетних до реставрації. Тож вони взялися за пошуки свідків подій 33-річної давності. Ним виявився Володимир Попов, який тоді брав участь у ремонтних роботах. Він розповів, що автор записки — художник-оформлювач депо Михайло Столяр.

— Михайло Іванович був життєрадісною людиною, тож і придумав закласти модну на ті часи капсулу, — згадав Володимир Попов. — Коли паровоз доправили до «Казки», він сказав: «Напишу майбутньому поколінню послання». І жартуючи додав, що, може, нащадки побачать послання, коли згниє паровоз.

Оригінал записки урочисто передали до Миколаївського краєзнавчого музею, а копію знову сховали в оновленому паровозі. Для нащадків та історії.

Усі покоління «кукушки»

Послання з минулого стало не єдиним відкриттям казкового паровозика. Виявилося, що на Миколаївському тепловозоремонтному заводі працює машиністом тепловоза Володимир Наумов, батько, дід і дядько якого багато років пропрацювали на «кукушці». Загальний трудовий стаж сімейства становить понад 250 років! Ця історія однієї родини, можливо, і не стала б відомою, якби все місто не спостерігало за відновленням «казкового» паровоза.

— Михайлович, як звуть на заводі Володимира Наумова, радо підтримав початок ремонту цього паровоза, — розповіла волонтер Тетяна Жарєнова. — А потім приніс показати старі фотографії з батьком і дідом.

— Я водив у нашу «Казку» дітей і онуків, розповідав їм про паровози, про те, як їхні предки керували ним, — розповідає Володимир Наумов. — Ми всі, від діда до правнука, обрали професію машиніста паровоза, тепловоза. Мабуть, любов до цих потужних багатотонних машин передається у спадок. Я заводив перший тепловоз на Миколаївському тепловозоремонтному заводі, коли рейки було прокладено ще в чистому полі і навіть не було цеху. Ось уже сьомий рік працюю на новому заводі — не можу розлучитися з тепловозами. Добре, що В’ячеслав Симченко взявся за відновлення паровоза в дитячому містечку, інакше він розсипався б повністю, і показувати дітям було б уже нічого.

Відкриття оновленого паровоза перетворилося на загальноміське свято для дітей та дорослих. «Сьогодні це не той паровоз, який був півроку тому. Він отримав нове життя, — зазначив директор Юрій Любаров. — Завдяки колективу «Казки», міськвиконкому та керівництву заводу він став живим атракціоном. Всередині є телефон, у якому можна чути звуки залізниці, у нього світиться топка та є ще багато цікавих речей. Навколо нього проводитимемо різні заходи».

Легендарну «кукушку» офіційно відкрили словами: «Раз, два, три! Паровозику, оживи!» Після цього відбулася ще одна історична подія: спецпогашення марок і конвертів, які випустила Укрпошта спеціально до відкриття оновленого паровоза.