Поспішність у впроваджені податкових новинок не буде запорукою успіху. Потрібне детальне обговорення. Форсування викличе несприйняття у суспільстві. Це — застереження експертів-учасників першого в столиці «круглого столу», присвяченого запропонованій урядом концепції реформування нашої податкової системи.

Усі погодилися лише з раціональністю ідеї скасування податкового обліку — залишать бухгалтерський.  Водночас експерти не розуміють, чому з мінімальної зарплати хочуть стягувати максимальний ЄСВ. В. о. голови Федерації профспілок України Сергію Кондрюку концепція нагадує діжку меду, в яку поклали кілька ложок дьогтю. Наприклад, нині мінімальна зарплата на 364 гривні менша за прожитковий мінімум, крім того, держава бере з таких доходів податки. А експерт суспільної ініціативи «Реанімаційний пакет реформ» Ілля Несходовський запитав: в яких країнах діє така модель, щоб з мінімалки брали максимум ЄСВ, а зі збільшенням доходів внесок скорочувався? Він переконаний, що прожитковий мінімум має взагалі не оподатковуватися. 

«Насторожує те, що податкове навантаження на мінімальну зарплату залишиться найвищим у Європі. Де тут принцип справедливості?» — каже голова Комісії з питань економічної політики УСПП Юлія Дроговоз.     

Щодо скорочення кількості податків — з 22 до 9, то виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації Ганна Дерев’янко зауважила, що таке зменшення радше має вигляд узагальнення, бо одні податки заховали за іншими. Плюс, за її словами, бізнес категорично проти запровадження прогресивної ставки (від 10 до 25% залежно від доходів) оподаткування доходів громадян.

«Ніби хотіли оподаткувати багатих, а оподатковуватимуть чесних. Ті, хто платить, платитиме ще більше, а ті хто не платив, то й не робитимуть цього,  адже стимулів у цій концепції щодо виходу з «тіні» в повній мірі немає. А зменшення ЄСВ має відбуватися разом з реформою пенсійної системи, щоб не було дефіциту Пенсійного фонду. Треба спочатку переглянути його витратну частину, а потім пропонувати скорочення ЄСВ», — категорично заявила вона. 

Щоправда, на це голова Державної фіскальної служби (ДФС) Ігор Білоус заявив: чекати пенсійної реформи можна довго, а щодо ЄСВ — бізнес просить зменшення навантаження — просто кричить про це. Директор департаменту методологічної роботи з питань оподаткування ДФС Неля Привалова додала, що ЄСВ зменшується на 20%, водночас за прогресивною шкалою максимум, на скільки підвищиться податок для великих зарплат, — 10%. Тобто сукупні витрати роботодавця на оплату праці таки знизяться. «Щодо укрупнення податків — це не зовсім косметичний ремонт. Якщо ми зменшуємо кількість видів податків, то відповідно меншає звітів, платежів до бюджету, перевірок, адже кожен вид податку може бути перевірений окремим податковим інспектором», — додала вона.  

Віце-президент Американської торгової палати в Україні зі стратегічного розвитку Тарас Качка розкритикував введення єдиного звітного періоду — квартал (особливо що стосується ПДВ). «Кошти накопичуватимуться на рахунках і заморожуватимуться фактично на квартал. Будуть додаткові проблеми у підприємств з обіговими коштами», — вважає він. Водночас Неля Привалова запевнила, за пропозицією бізнесу можна залишити місячну звітність, але нагадала: якщо за місяць отримується відшкодування, то й податок сплачується щомісячно. А пропонується це робити раз на квартал.

Думки щодо переведення зі спецрежимів на загальну систему оподаткування тих агропідприємств, річна виручка яких перевищує 20 мільйонів гривень, і в яких площа сільгоспугідь становить понад 3 тисячі гектарів, розділилися. Так, Ганна Дерев’янко вважає, що така позиція цілком логічна, лише треба докласти зусиль і провести ці зміни в парламенті. А Ілля Несходовський взагалі назвав це погіршенням стану, а не реформою, оскільки, за його словами, у Європі цю сферу, навпаки, підтримують. «Це може призвести до штучного подрібнення підприємств», — попереджає він. 

Неля Привалова насамперед зазначила, що переведення не зачепить значну кількість суб’єктів господарювання. «А чому взагалі йдеться про таку реформу? На жаль, сукупність використання двох пільгових режимів (спецрежим ПДВ та фіксований сільгоспподаток запроваджені як держ?підтримка розвитку АПК) призводить до використання таких суб’єктів у схемах мінімізації податків і в дуже значних розмірах», — пояснила вона.

Кілька експертів наголосили, що аграрії розуміють, що система оподаткування АПК змінюватиметься. Але реформування не враховує низку важливих аспектів: треба розрізняти рослинництво і тваринництво. Рослинники можуть мати й три тисячі гектарів землі, однак потребуватимуть держпідтримки (бо залежать від погоди) у вигляді спецрежимів  це є та приваблива інвестиційна складова. Тож питання потребує додаткового обговорення.

А ще експерти запропонували внести до концепції обмеження розрахунків готівкою, розглянути можливість застосування всюди реєстраторів розрахункових операцій (цей контроль сприятиме виведенню бізнесу з «тіні»), об’єднання ЄСВ з податком на прибуток (це подальше спрощення адміністрування податків). Не проти вони, щоб одночасно з реформою (аби вона виправдала очікування) ввести реальне суворе покарання за порушення законів. Та, крім того, має бути й паритетна відповідальність за свавілля інспекторів щодо якості та кількості проведення перевірок. 

ПРЯМА МОВА

 Посилити відповідальність

Леонід КОЗАЧЕНКО,
голова Ради підприємців при КМУ: 

— Подивімося на приклад Латвії щодо контролю платників податків. Там податкова за тих, у кого річний обсяг реалізації не перевищує 50 мільйонів євро, формує звітність безкоштовно і дає на підпис суб’єкту. Якщо щось не так у звіті, то найманий ліцензований аудитор іде перевіряти(!) податкову інспекцію. Виявляє порушення — інспектор несе адміністративну та кримінальну відповідальність, а податкова відшкодовує суб’єкту витрати на аудитора. У нас платник боїться інспектора. У нас свавілля з перевірками. І в концепції нічого не сказано про посилення відповідальності за такі дії.

Впроваджуватимемо і відшліфовуватимемо

Ігор БІЛОУС,
голова ДФС:

—  ДФС не проти застосування всюди, окрім малого бізнесу, РРО. Розглядали і можливість об’єднання ЄСВ з прибутком. Але ми запропонували те, що може знайти підтримку депутатів. Решту пропонуватимемо пізніше. Ми і так запізнюємося з реформами. Щось впроваджуватимемо, а потім відшліфовуватимемо і рухатимемося далі. Нині ж чекаємо не голої критики, а конструктивних пропозицій.  

Крім того, докладаємо зусиль до боротьби з ганебними явищами в регіонах, де є тиск на бізнес. Також відбуватимуться кадрові зачистки. І таку реформу потроху просуваємо. Маємо сотні внутрішніх розслідувань, статистика велика і жахлива. Я готовий публічно розслідувати такі випадки і карати інспекторів, принаймні звільненням.