Перевіряти підозрюваних ефективніше, ніж усіх поспіль

Схоже, нарікань на підрозділи податкового контролю юридичних осіб поменшає, адже нині планують та відбирають платників до перевірки за ризикоорієнтованою системою. Тобто навідуються переважно до тих, хто потрапив під підозру.

Віднайдені мільйони

І такий відбір вже привів до істотного зростання ефективності перевірок. Тільки за вісім місяців нинішнього року донараховано узгоджених податкових зобов'язань на суму 3412,4 млн грн, що на 843,2 млн більше, ніж за відповідний період 2009 р. З них до бюджету вже надійшло 1957,3 млн грн.

- Зменшено й збитки у сфері оподаткування податком на прибуток у сумі 7762,9 млн грн, - повідомив заступник директора департаменту податкового контролю юридичних осіб ДПА України Ігор Заглада. - Це дало змогу уникнути несплати цього податку в наступних звітних періодах на суму 1940,7 млн грн, а також зменшити залишки, які після бюджетного відшкодування включаються до складу податкового кредиту наступного періоду на 4410,4 млн грн.

Особливу увагу аудитори зосередили на ризикових підприємствах, що діють у таких стратегічних галузях економіки, як виробництво машин та устаткування, посередництво в торгівлі машинами та промисловим устаткуванням, у сфері оптової торгівлі верстатами, машинами, устаткуванням, комп'ютерами, офісною та сільськогосподарською технікою.

За словами Заглади, з початку року завершено планові перевірки 3,3 тис. великих підприємств із сумами річного валового доходу понад 30 млн грн. Унаслідок цих перевірок донараховано майже 4,7 млрд грн, з яких уже надійшло до бюджету 0,5 млрд. Однак роботу ще не завершено. Контролери продовжують працювати на 851 великому підприємстві і за результатами цих перевірок очікується донарахування 0,3 млрд грн.

Щодо 1082 підприємств, відпрацьованих у рамках операції "Бюджет" регіональні підрозділи податкового контролю юридичних осіб, то там перевірки вже закінчено й донараховано 3,6 млрд грн, з яких 0,2 млрд узгоджено з платниками. Завдяки пильності контролерів вдалося зменшити збитки на 3,3 млрд грн, податковий кредит з ПДВ - на 0,3 млрд, не допустити бюджетне відшкодування ПДВ на 0,2 млрд. Найбільші суми прийшлися на кілька регіонів: м. Київ, Херсонську, Львівську, Миколаївську області та АР Крим.

Схеми мінімізації

- Загалом за наслідками проведених у цьому році перевірок виявлено 5103 схеми мінімізації податкових зобов'язань, за якими умовні втрати бюджету оцінюються у 13,4 млрд грн, -підсумував І. Заглада. - Серед найпоширеніших схем мінімізації податкових зобов'язань великих суб'єктів господарювання є взаємодія з підприємствами, що мають ознаки "фіктивності" або визнані банкрутами (1034 схеми, умовні втрати бюджету 5328,4 млн грн), використання кредитних договорів та товарного кредиту з віднесенням відсотків за користування ним до складу валових витрат за наявності у підприємств власних обігових коштів тощо.

І це ще не весь перелік хитросплетінь нечистих на руку ділків. Сюди можна записати придбання товарів і послуг у приватних підприємців - платників єдиного податку (513 схем, умовні втрати бюджету - 201,6 млн грн), проведення розрахунків із застосуванням передоплати (495 схем, 882,6 млн грн), придбання послуг нематеріального характеру (маркетингових, консультативних тощо) - 330 схеми на 866,9 млн грн, застосування низької торговельної націнки (324 схеми, 294,7 млн грн).

Маніпуляції з готівкою

Чимало зловживань у суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахунки в готівковій формі. Перевіривши 73965 таких об'єктів, контролери донарахували штрафних санкцій на загальну суму 743,8 млн грн, з яких до бюджету вже надійшло 117,0 млн. Лише за три місяці спостережень за повнотою оприбуткування виручки 555 суб'єктів господарювання задекларували збільшення валового доходу на 748,8 млн грн, ще 266, які є платниками ПДВ, самостійно задекларували збільшення податкових зобов'язань порівняно з попереднім періодом на 25,1 млн грн.

- Особливої уваги заслуговує проведення профілактичної операції "Курорт", - наголосив Заглада. - Здійснили 10640 перевірок суб'єктів господарювання у місцях масового відпочинку громадян: санаторіях, туристичних базах, будинках відпочинку, кемпінгах та дитячих оздоровчих закладах. Загальна сума штрафних санкцій сягнула 336,0 млн грн. На винуватців складено 6421 протокол про адміністративні правопорушення. Крім того, встановлено 316 випадків роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами без придбання відповідних ліцензій та 470 випадків - без торгового патенту. Майже на 347 млн грн розщедрилися ті, хто не дотримувався порядку ведення обліку товарів за місцем реалізації.

У ІV кварталі заплановано перевірити 5,8 тис. суб'єктів господарювання в основному зі сфери хімічного виробництва, оптової торгівлі хімічними, фармацевтичними та парфумерними товарами, а також роздрібної торгівлі фармацевтикою та парфумерією. Основними критеріями відбору були: рівень зростання податків, неадекватний рівню зростання валових доходів, розбіжність понад 100 тис. грн між сумами податкових зобов'язань та податкового кредиту, відхилення на понад 10% між зазначеними в деклараціях з ПДВ обсягами операцій на митний території України та даними у деклараціях з податку на прибуток доходами від продажу товарів (робіт, послуг). Усі включені до плану суб'єкти господарювання мають ризики несплати податків, причому в більшості їх навіть по кілька.